نشست «خاطره مستند؛ انتخابی برای خواندن» در مجمع ناشران دفاع مقدس برگزار شد.
جواد کاموربخشایش درباره انواع حوزه ادبیات دفاع مقدس عنوان کرد: مستندنگاری و خاطرهنویسی گونههایی از ادبیات دفاع مقدس هستند. مستندنگاری شامل زندگینامه افراد میشود. خاطرهنویسی راحتتر از حوزه مستندنگاری و خاطرهنگاری است. نویسنده در خاطرهنویسی با منابعی مواجه است که بخشی از زندگی حقیقی شخص را روایت میکند. خاطره نگاری بخشی از ادبیات تاریخی میباشد و بهترین روایت در آن روایتی است که به موازات تاریخ پیش رود.
جواد کامور بخشایش افزود: تعدادی از فعالانی که در زمینه دفاع مقدس فعالیت میکنند، وظیفه خود را تبیین جنگ نمیدانند و در این زمینه اقدامات لازم را انجام نمیدهند. در حالی که بهتر است آن تجریبات خاطرات ناب به رشته تحریر دربیایند.
محسن شاهرضایی درباره این موضوعات افزود: در حوزه ادبیات در کنار داستان، شاهد پدیدهای به نام ناداستان هستیم. ناداستانها برای اینکه خواندنی شوند ناگزیر هستند تا از برخی عناصر داستانی استفاده کنند و تنها محدودیتی که دارند برای استفاده از تخیل است.
وی ادامه داد: ادبیات مستند نیز زیرشاخه ناداستانها هستند. هر خاطره ای صد در صد مستند است. به این مورد هم باید توجه شود که داستان و ناداستان دو حوزه متفاوت از یکدیگر هستند.
او افزود: اولین جاذبه برای داستان نویسی سوژه است اما برای یافتن سوژه مناسب باید پژوهش کرد و زمان کافی به آن اختصاص داد. جنگ دوران دفاع مقدس با سوژه های ناب و جذابی همراه بود. سوژههایی که صرفا به میدان جنگ محدود نمیشد و پشتوانه آن هم پر بود از سوژههای ناب مثل حضور بانوان فعال در آن موقعیت. به این سوژههای ناب آنطور که باید بها داده نمیشود اما در عوض ناداستانها به تیراژ میلیونی میرسند.
وی در پایان افزود: در شرایطی که ناداستانها و سوژههای غیر واقعی گونههای مختلفی را در برمیگیرند، لازم است که به سوژههای ناب هم به میزان کافی در این عرصه پرداخته شود.
نظر شما