پنجشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۴
نشست «خاطره مستند؛ انتخابی برای خواندن» برگزار شد

نشست «خاطره مستند؛ انتخابی برای خواندن» در مجمع ناشران دفاع مقدس برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، نشست «خاطره، مستند؛ انتخابی برای خواندن» با حضور جواد کامور بخشایش محقق و نویسنده ادبیات دفاع مقدس و محسن شاه‌رضایی نویسنده ادبیات دفاع مقدس در مجمع ناشران دفاع مقدس نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برگزار شد.

جواد کاموربخشایش درباره انواع حوزه ادبیات دفاع مقدس عنوان کرد: مستندنگاری و خاطره‌نویسی گونه‌هایی از ادبیات دفاع مقدس هستند. مستندنگاری شامل زندگی‌نامه افراد می­‌شود. خاطره‌نویسی راحت‌تر از حوزه مستندنگاری و خاطره‌نگاری است. نویسنده در خاطره‌نویسی با منابعی مواجه است که بخشی از زندگی حقیقی شخص را روایت می­کند. خاطره نگاری بخشی از ادبیات تاریخی می­باشد و بهترین روایت در آن روایتی است که به موازات تاریخ ‍پیش رود.
جواد کامور بخشایش افزود: تعدادی از فعالانی که در زمینه دفاع مقدس فعالیت می­کنند، وظیفه خود را تبیین جنگ نمی­دانند و در این زمینه اقدامات لازم را انجام نمی­دهند. در حالی که بهتر است آن تجریبات خاطرات ناب به رشته تحریر دربیایند.

محسن شاه‌رضایی درباره این موضوعات افزود: در حوزه ادبیات در کنار داستان، شاهد پدیده‌ای به نام ناداستان هستیم. ناداستان‌ها برای اینکه خواندنی شوند ناگزیر هستند تا از برخی عناصر داستانی استفاده کنند و تنها محدودیتی که دارند برای استفاده از تخیل است.

وی ادامه داد: ادبیات مستند نیز زیرشاخه ناداستان­ها هستند. هر خاطره ای صد در صد مستند است. به این مورد هم باید توجه شود که داستان و ناداستان دو حوزه متفاوت از یکدیگر هستند.
او افزود: اولین جاذبه برای داستان نویسی سوژه است اما برای یافتن سوژه مناسب باید پژوهش کرد و زمان کافی به آن اختصاص داد. جنگ دوران دفاع مقدس با سوژه های ناب و جذابی همراه بود. سوژه‌هایی که صرفا به میدان جنگ محدود نمی‌­شد و پشتوانه آن هم پر بود از سوژه‌های ناب مثل حضور بانوان فعال در آن موقعیت. به این سوژه‌های ناب آن‌­طور که باید بها داده نمی­‌شود اما در عوض ناداستان­ها به تیراژ میلیونی می‌­رسند.

وی در پایان افزود: در شرایطی که ناداستان‌­ها و سوژه‌های غیر واقعی گونه‌های مختلفی را در برمی­‌گیرند، لازم است که به سوژه‌های ناب هم به میزان کافی در این عرصه پرداخته شود.
 
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها