چهارشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۵
سری کتاب‌های رسم جهاد روایت کار جمعی در جریان جنگ

سری کتاب‌های رسم جهاد سعی در روایت کار جمعی در زمان هشت سال دفاع مقدس به ویژه جهاد سازندگی و پشتیبانی جنگ دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، تجربه کار جمعی یکی از مواهب هشت سال دفاع مقدس برای کشور بوده‌است، تجربیات رزمندگان از این کار جمعی روایت‌های خواندنی‌است که در قالب سری کتاب‌های رسم جهاد در قالب کتاب منتشر شده است.

به بهانه جشن امضا این آثار محمدرضا حسینی یکی از نویسندگان این اثر در گفت‌وگو با ایبنا،در خصوص سری کتاب‌های رسم جهاد اظهار کرد: کار تحقیق و تدوین سری کتاب‌های رسم جهاد به کمک علی مشایخی از چند سال قبل شروع کردیم،از سوژه‌های مختلفی که سراغ آنها رفتیم را با کمک انتشارات راه‌یار تبدیل به کتاب کردیم.

وی افزود: کتاب‌های «رسم جهاد۱» خاطرات جانباز جهادگر حسین‌علی عظیمی از جهادگران باسابقه اوایل انقلاب و پشتیبانی جنگ بود، که این فرد دو سه سالی است که بین ما نیستند، «رسم جهاد۲» نیز تقریبا با همان سبک با یک مقدار تفاوت تنظیم شده‌است.

نویسنده کتاب سری کتاب‌های رسم جهاد ادامه داد: این اثر مربوط به خاطرات حاج عبدالرحمان جزایری است که از جهادگران استان فارس و می‌توان گفت بنیان‌گذار و اولین فرمانده پشتیبانی و مهندسی جنگ جهاد استان فارس در مناطق جنگی بود.

حسینی در خصوص سبک سری کتاب‌های رسم جهاد گفت: سبک کتاب‌ها شباهت زیادی به تاریخ شفاهی دارد، در واقع مراحل تحقیق آن شبیه تاریخ شفاهی است، تفاوت بین این اثر و تاریخ شفاهی را سوالات مصاحبه رقم می‌زند، در مرحله تدوین تمرکز ما روی مسائلی است که مربوط به کار جمعی ارگان جهاد سازندگی است.

وی تصریح کرد: اگر با ادبیات امروز بخواهیم بگوییم، مدیریت و نحوه مدیریت برای ما مسئله بوده که سراغ نهاد جهاد سازندگی رفتیم و از این بابت با تاریخ شفاهی متفاوت می‌شود، تمرکز ما روی کار جمعی است، همانطور که در زیرعنوان رسم جهاد مشاهده می‌شود، تجربه‌های کار جمعی جهاد سازندگی و پشتیبانی جنگ است.

نویسنده کتاب سری کتاب‌های رسم جهاد اضافه کرد: مراحل تدوین نیز همین تفاوت را دارد، ما روی قبل و بعد مقطع جهاد سازندگی کاری نداریم،خیلی گذرا به قبل و بعد می‌پردازیم و به دلیل اینکه می‌خواهیم ذهن خواننده روی خود موضوع و مقطع متمرکز شود، بیشتر به نحوه شکل‌گیری خود آن نهاد و نحوه کار جمعی کسانی که برای هدفی دور یکدیگر جمع شدند، پرداختیم.

وی با اشاره به تغییرات ساختاری نهادهای پشتیبانی جنگ و جهاد سازندگی تصریح کرد: اگر تغییراتی از نظر ساختاری در نهادهای ذکر شده به مرور زمان ایجاد شده‌است، تغییرات در کتاب روایت می‌شود. کتاب کاملا از زبان راوی است یعنی دخل و تصرف ما حداقل سعی کردیم، کمترین میزان باشد.

وی تاکید کرد: در سری کتاب‌های رسم جهاد سعی می‌کنیم حتی نحوه بیان و زبان راوی نیز حفظ شود،حتی تلاش ما بر این بوده‌است که شخصیت راوی می‌تواند در متن متبلور باشد، که ما دخل و تصرف را در بیان داشته‌باشیم، اما در چینش روی مسئله ذهنی که داشتیم، اعمال کردیم، که برای مخاطب خاص که به مسائل مدیریتی علاقه دارد، جذاب باشد.

تجربه کار جمعی برای روایت کار جمعی
علی مشایخی دیگر نویسنده سری کتاب‌های رسم جهاد در خصوص تجربه نویسندگی کتاب به صورت جمعی اظهار کرد: از اول آثار سعی کردیم کار را با جمع شروع کنیم، اما شروع هر کار با پایان آن ممکن است تا حدی متفاوت باشد،با وجود اینکه اختلاف نظرهایی در برخی نقاط نوشتن اثر وجود داشت که با توافق نظر یا نهایتا با گذشت یکی از دو طرف مشکلات حل می‌شد، حتی گاهی سر یک اختلاف نظر مدت‌ها با یکدیگر اختلاف داشتیم.

وی افزود: از ابتدا کار نحوه‌ای کارها را برنامه‌ریزی کردیم که همه بچه‌هایی که در تیم هستند با وجود اینکه فقط اسم دو نفر روی کتاب نوشته شده‌است، درگیر همه قسمت‌های کتاب بشوند، مثلا وقتی یک نفر مصاحبه را انجام می‌داد شخص دیگری مصاحبه را پیاده می‌کرد و شخص دیگری مصاحبه را بازنویسی می‌کرد و در نهایت آن بخش ویرایش و طبقه‌بندی می‌شد، سعی کردیم همه اعضای گروه در جریان همه اجزای کتاب باشند.

نویسنده سری کتاب‌های رسم جهاد در خصوص منابع تحقیق سری کتاب‌های رسم جهاد تصریح کرد: هر جلد سری کتاب‌های رسم روایت یک شخص است، البته ممکن است مطالب تکمیلی به صورت پاورقی یک‌سری خاطره و روایت آورده شود، اما محوریت دانش کسب شده توسط شخص در سازمان مدنظر از کار جمعی در جنگ است، این تجربیات که حاصل آن دانش شده‌است به صورت دانش در قالب کلمات وارد کتاب شده است.

مشایخی خاطر نشان کرد: کتاب‌های دیگر سری کتاب‌های رسم جهاد به مرور زمان توسط انتشارات راه‌یار منتشر خواهد شد.

گفتنی‌است سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «آینده خواندنی‌ است» ۲۰ تا ۳۰ اردیبهشت‌ماه در مصلای امام خمینی‌(ره) و همزمان به‌صورت مجازی در ketab.ir برگزار می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها