چهارشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۷
روایت عملیاتی که قرار بود پایان‌دهنده جنگ باشد

نشست نقد و بررسی کتاب «زمین‌های مسلح» با محوریت بررسی عملیات والفجر مقدماتی۱ که نوشتن آن بیست سال طول کشید با حضور نویسنده اثر در نمایشگاه کتاب برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، نشست نقد و بررسی کتاب «زمین‌های مسلح» با محوریت رزمنده‌های والفجر مقدماتی۱ با حضور گل‌علی بابایی نویسنده و صادق وفایی کارشناس ادبیات پایداری برگزار شد.

گلعلی بابایی در این نشست اظهار کرد: قبل از اینکه بنی‌صدر برود، عدم هماهنگی و ناسازگاری بین ارتش و سپاه بود، اما وقتی بنی‌صدر رفت هماهنگی بین سپاه و ارتش خیلی بیشتر شد و یک وفاق ملی ایجاد شد.

وی افزود: مثلا در عملیات فتح‌المبین گردان‌های ارتش و سپاه ادغام شدند که اتفاق بسیار خوبی بود، در حالی که در عملیات‌های قبلی هر گروه کار خود را انجام می‌دادند، در عملیات بیت‌المقدس نیز همکاری و ادغام این دو گروه به اوج خود رسید، برای ما ارتش و سپاه فرقی نمی‌کرد هرجا اشکال در جنگ بود آن را نوشتیم.

نویسنده کتاب زمین‌های مسلح تصریح کرد: در عملیات رمضان به دلیل غرور ناشی از فتح خرمشهر به در بسته خوردیم، بعد از عملیات آزادسازی خرمشهر غرب نگران عراق می‌شود و به همین دلیل اقداماتی مثل تاسیس گروه مشاورین برای فرماندهان صدام انجام می‌دهد، که یک دفتری در عراق تشکیل شد و مشاوران غربی و آمریکایی مشورت‌های مهمی به عراقی‌ها دادند.

بابایی اضافه کرد: اینکه ارتش یا سپاه بخواهد عملکرد دیگری را نادیده بگیرد درست نیست، سپاه نیروی هوایی نداشت و هوانیروز ارتش فعالیت هوایی داشت به سپاه کمک می‌کرد و به همین دلیل هیچ عملیاتی بدون کمک گروه دیگر نبود، بیشتر همکاری این دو گروه به صورت تخصصی بود.

وی تأکید کرد: یکی از دلایل عدم موفقیت در والفجر مقدماتی چاق شدن بی‌رویه سازمان رزم بود، که به خاطر تبلیغات متعدد بود، به همین دلیل نیروی زیادی به منطقه آمده‌بود، ۲۴ گردان فقط در لشکر ۲۷ فعالیت داشت، وقتی یک تیپ به لشکر ارتقا پیدا می‌کند باید نیروهای باسابقه کار ستادی انجام می‌دادند، یکی از ضعف‌ها در والفجر مقدماتی کم‌تجربگی و ضعف مدیریتی در بدنه بود.

نویسنده کتاب زمین‌های مسلح اضافه کرد: این دو عملیات بسیار پرحاشیه بود، نوشتن درباره آن یک دل شیر می‌‌خواست، این کتاب بیست سال بعد از اثر قبلی من منتشر شد، یک اثر زمان‌بر بود زیرا دو عملیات پرحاشیه بود.

وی افزود: این عملیات لو رفته بود، ما چاره‌ای جز این نداشتیم، عملیات خیبر نیز از قبل لو رفته بود، می‌شود گفت همه عملیات لو می‌رفت.

ارتش و سپاه از یکدیگر جدا نیستند
همچنین صادق وفایی در این نشست اظهار کرد: کتاب مربوط به زمستان ۱۳۶۱ بعد از عملیات رمضان است، عملیات والفجر مقدماتی قرار بود پایان دهنده جنگ باشد، درک جنگ برای ما که آن زمان نبودیم سخت است، به مردم می‌گفتند عملیات والفجر پایان دهنده جنگ است و شادی و شعفی و غروری بین مردم و رزمندگان بود.

وی افزود: در کتاب زمین‌های مسلح حال و هوا زمان جنگ به خوبی نشان داده شد، این کتاب شاید ۸۰ سال آینده دیده شود، حال و هوای جنگ در این کتاب به نوعی بیان شده‌است که به خوبی درک شود، به شخصه حال جنگ را با این کتاب به خوبی فهمیدم.

کارشناس ادبیات پایداری ادامه‌ داد: یک‌سری دعواهای انحرافی بین ارتش و سپاه توسط شبکه‌های بیگانه ایجاد شده‌است، گفته‌ می‌شود سپاه فقط برای اسلام می‌جنگیده است و ارتش برای خاک کشور در صورتی که این ادعاها پایه و اساسی ندارد، مطالعه این کتاب عدم اختلاف بین این دو گروه را به خوبی نشان می‌دهد.

وفایی تأکید کرد: ارتش و سپاه از یکدیگر جدا نبودند، صیاد شیرازی به کردستان می‌رود و می‌گوید همیشه ۲۰-۳۰ نفر سپاهی او را همکاری می‌کردند در صورتی که خود صیاد شیرازی ارتشی بود، در بعضی از عملیات‌ها حرف فرماندهان ارتش اعمال می‌شد و برخی دیگر از عملیات حرف فرماندهان سپاه اعمال می‌شد.

وی اضافه کرد: در مقابل هر گلوله توپ در والفجر۱ از سوی کشور ما، ۱۰ گلوله از سوی عراقی‌ها زده می‌شد، یعنی امکانات عراقی‌ها ۱۰برابر ما بود، همه این واقعیات باید گفته شود، عملیات والفجر مقدماتی ناموفق بود اما شکست خورده نبود.

گفتنی‌است سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «آینده خواندنی‌ است» ۲۰ تا ۳۰ اردیبهشت‌ماه در مصلای امام خمینی‌(ره) و همزمان به‌صورت مجازی در ketab.ir برگزار می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها