جمعه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۰
کتاب‌هایی برای شناخت تاریخ کهن ایران‌زمین و آیین و فرهنگ نیاکانی

فروهر، برسم و هیرمبا؛ ناشران تخصصی متون زرتشتی، با هدف ارایه منابع اصلی در حوزه‌ ایران‌شناسی و شناخت فرهنگ کهن ایران، در مدت 10 روز برگزاری نمایشگاه کتاب میزبان کتاب‌خوانان و دوستداران آیین و فرهنگ نیاکانی بودند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، نشر فَروَهَر، بَرسَم و هیرُمبا سه ناشر زرتشتی، تازه‌ترین دستاوردهای فرهنگی خود را در نمایشگاه بین‌المللی کتاب برای همگان به نمایش گذاشتند. ناشران زرتشتی به مانند سایر اهالی صنعت چاپ در مدت برگزاری این رویداد بزرگ فرهنگی با شناسایی مخاطب، چشم‌انداز برنامه‌های آینده خود را دریافت کرده و با همه فرازونشیب‌ها برای پویندگی فرهنگی ایران به فعالیت می‌پردازند.

فروهر، برسم و هیرمبا؛ ناشران تخصصی متون زرتشتی، با هدف ارایه منابع اصلی در حوزه‌ ایران‌شناسی و شناخت فرهنگ کهن ایران، به روال سال‌های گذشته در مدت 10 روز برگزاری نمایشگاه کتاب میزبان کتاب‌خوانان و دوستداران آیین و فرهنگ نیاکانی بودند. سامانه‌ مجازی کتاب نیز همزمان با نمایشگاه حضوری، فعال بود و انتشارات زرتشتی در این بخش نیز شرکت کردند.

یکی از بزرگترین نگرانی‌های ناشران هزینه‌های چاپ و نشر است. این نگرانی تنها دغدغه‌ ناشران تخصصی، تازه‌کار و یا پیشکسوت نیست بلکه همه ناشران را فرامی‌گیرد. ناشران در سی‌وچهارمین نمایشگاه کتاب تهران آشکارا با این چالش روبه‌رو شدند اما با این حال ناشران از روی عشق و علاقه در این راه ماندگار شده و در هم‌افزایی فرهنگی و گسترش فرهنگ کتابخوانی می‌کوشند.



نشر فروهر؛ نخستین انتشارات زرتشتی

پدرام سروش‌پور، مدیر انتشارات فروهر در معرفی این نشر گفت: انتشارات فروهر از قدیمی‌ترین نشرهای ایران و همچنین نشر ویژه‌ زرتشتیان است که تاریخچه‌ آن به آقای خسروی باز‌می‌گردد که خانه‌شان را می‌فروشند و به نامگانه‌ پسرشان در سال 1338 این نشر را بنیان‌گذاری می‌کنند. 

وی افزود: این انتشارات در بیشتر دوره‌های نمایشگاه غیر از دوران کرونا و دوره‌ سی و‌سوم که به صورت مجازی شرکت کرد، حضور داشته است.

نسخه‌ خطی «ویشتاسب‌یشت» به صورت رنگی و سیاه‌سفید، «وایو ایزد رازآمیز در اساطیر ایرانی»، دو کتاب به دین‌دبیره «خرده اوستا» و یشت‌ها» نوشته‌ مهراب وحیدی و کورش بلندی، «یسنا» نوشته‌ کورش بلندی، «فرهنگ بهدینان شریف‌آباد» جلد 1 به کوشش مهرداد قدردان، «شمایل شرقی»، «فرهنگ واتا»، «پیک مزدیسنان» از دکتر دالوند (بازبینی و انتشار دوباره‌ی مجله‌های مزدیسنا صدسال گذشته در دوره‌ی کیخسرو شاهرخ) تازه‌های نشر فرهر را شامل می‌شوند.



نشر برسم؛ دومین نشر زرتشتی

انتشارات بَرسم دومین نشر زرتشتی با مدیریت دیناز دهنادی هم که چندین ‌سال است در حوزه‌ نشر فعال است، با 98 عنوان کتاب، برای چهارمین سال در نمایشگاه کتاب حاضر شده است. 

«زمان زیست زرتشت» نوشته‌ شاهین نژاد، بازچاپ «اوستا، متن اوستایی تصحیح وسترداد»، «پیگ‌و پیگ‌رانی» نوشته‌ فرشاد سلامتی، «راهنمای محققین کارآفرینی برای موفقیت کسب و کار در دوران بحران» نوشته‌ شایان رستمی عصرآبادی و مصطفی لطفی، «نفس‌شناسی فلسفی نزد حکمای الهی» دکتر غلامرضا رحمانی، «درود» گزارش عزت‌الله فولادوند دورودی و «آذردستان، مجموعه‌ی داستان‌های مانوی» برخی از کتاب‌های این انتشارات را دربردارد.

«نبرد زرتشت با اهریمن، ترجمه فرگرد نوزدهم ویدیوداد و مقایسه متن اوستایی با ترجمه فارسی میانه آن» و «بررسی داستان رستم و سهراب از دیدگاه اساطیر هند و اروپایی» نوشته‌ی کبری تکلو بیغش، «آزندستان، درآمدی بر ادبیات داستانی مانوی» نوشته‌ی سیما فولادپور، «اقتصاد و مدیریت رسانه‌ها»، نوشته‌ی ساتیا پراکاش الاوارتی و سونیا چیتراپو با ترجمه‌ی امید کاجیان و محمدرضا دهقانی اشکذری بخشی دیگر از کتاب‌های برسم را شامل می‌شود.



نشر هیرمبا؛ سومین نشر زرتشتی

انتشارات هیرومبا سومین نشرزرتشتی، با مدیریت بهنام مبارکه، امسال برای سومین‌بار و با 64 عنوان کتاب به سی‌و‌چهارمین دوره‌ نمایشگاه کتاب تهران آمده است. 

«زن در دین زرتشتی»، «قند پارسی» جستاری در زبان، خط و ادبیات ایران  باستان نوشته‌ بهنام مبارکه، کتاب «گات‌ها در اندازه‌ رقعی»، «هنر نساجی زرتشتیان به زبان دری»، «هفده پژواک گات‌ها» نوشته‌‌ بهنام مبارکه، «واژه‌نامه‌ گویش بهدینان شهر یزد»، نوشته‌ دکتر کتایون مزداپور و «زن در دین زرتشتی» نوشته‌ دکتر کتایون مزداپور کتاب‌های این انتشارات را دربرمی‌گیرد.

سی‌و‌چهارمین دوره‌ نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، با شعار «آینده خواندنی‌ است»، بیستم اردیبهشت‌ماه 1402 گشایش یافت و تا 30 اردیبهشت‌ماه  در مصلای امام‌خمینی (ره) برپا خواهد بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها