یکشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۴
یارانه چاپ کتاب به ناشران اختصاص یابد/ لزوم ارتباط موثر شرکت‌های پخش با استانی‌ها

 پژوهشگر و مدیر مسئول انتشارات امید کویر بر لزوم اختصاص یارانه چاپ کتاب به ناشران تاکید کرد.

 محمد حسن میرزایی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در کرمان، در خصوص نحوه شروع فعالیت خود گفت: از سال ۸۷ وارد عرصه چاپ و نشر کتاب شدم که این کار، همزمان با نوشتن اولین کتابم بود؛ بعد از آن به طور تخصصی نویسندگی، ویراستاری و سپس طراحی و صف‌آرایی کتاب را آغاز کردم و در سال ۱۳۹۲ موسسه امید کویر را راه اندازی کردیم، از سال ۱۳۹۴ در حوزه چاپ و نشر به صورت تخصصی کار  را شروع کردیم.
 
وی با اشاره به حضور در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران طی سه سال گذشته ادامه داد: باعث خوشحالی است که در تمامی نمایشگاه های استانی (استان کرمان) نیز شرکت کرده‌ایم.
 
پژوهشگر و مدیر مسئول انتشارات امید کویر توضیح داد: معمولا استقبال از حضور ما وحتی خریداری در نمایشگاه کتاب تهران خیلی بیشتر است، چرا که بزرگترین اتفاق فرهنگی کشور نمایشگاه کتاب تهران است و بسیار فراگیرتر از نمایشگاه‌های استانی شاهد آن هستیم، قاعدتا هم مسئولان تمرکز و بودجه بیشتری در این می‌گذارند و هم مردم و ناشرین استقبال بیشتری از این نمایشگاه دارند.
 
وی در پاسخ به این سوال که تاثیر ناشران استانی بر فضای کلی نمایشگاه کتاب تهران چگونه است، عنوان کرد: همان طور که می‌دانید تمرکز همه چیز در پایتخت بیشتر از استان‌هاست،‌ قیمت کاغذ،‌ زینک و چاپ در اینجا مشخص می شود و قیمت کاغذ و قیمت چاپ نسبت به استان‌ها پایین تر است؛ ضمن اینکه مراکز پخش و توزیع کتاب در تهران متمرکز هستند.

پژوهشگر و مدیر مسئول انتشارات امید کویر افزود: برای مثال چندین سال که در این حوزه در کرمان فعالیت دارم، مرکز پخش کتاب نمی‌شناسم. ناشران استانی آثار فاخری دارند، که مرتبط با استان خود است، حضور در نمایشگاه کتاب تهران علاوه بر معرفی و عرضه این آثار باعث معرفی انتشارات و همچنین تعامل با چاپخانه‌ها، ‌مراکز پخش کتاب و دیگر انتشاراتی نیز می‌شود.
 
میرزایی بیان کرد: مشاغلی که مرتبط با کار فرهنگی است در چند سال گذشته شرایط سختی را پشت سر گذاشته اند،‌ زمان فراگیری کرونا هر چند که دفتر انتشارات ما تعطیل بود، اما بسیاری از هزینه‌های ثابت ما از جمله اجاره،‌ حقوق پرسنل،‌ پرداخت حق بیمه و ... پابرجا بود و قول‌های مساعدت از جانب دولت و ارشاد با عنوان تسهیلات حمایت از مشاغل فرهنگی آسیب دیده از کرونا مطرح شد اما متاسفانه برخی بانک‌ها در پرداخت این وام ها همکاری لازم را نکردند و ضوابط خود را لحاظ می‌کردند که متاسفانه ما هم نتوانستیم این تسهیلات را دریافت کنیم.
 
وی با بیان اینکه کتاب‌های ما در نمایشگاه‌های قبل به صورت مجازی نیز عرضه شده بود، ادامه داد: خوشبخاته کتاب‌های ما در 13 سایت فروشگاهی عرضه می‌شود که مخاطبان کتاب و حوزه نشر ما می‌توانند از سایت‌هایی مانند دی جی کالا،‌ باسلام، گیسوم  و غیره کتاب‌ها را خریداری کنند.
 
 پژوهشگر و مدیر مسئول انتشارات امید کویر تصریح کرد: با توجه به اینکه امسال موفق به حضور در نمایشگاه کتاب تهران1402 نشدیم، اما همزمان با این نمایشگاه کتاب‌هایمان را با تخفیف 25 درصد عرضه خواهیم کرد.
 
وی عنوان کرد: معمولا برگزاری نمایشگاه کار دشواری است و جلب رضایت همه کار سختی خواهد بود و همیشه به دلیل وسعت کار برخی کم و کاستی و ناهماهنگی‌هایی وجود دارد،‌ به عنوان نمونه امسال ما تمام تلاشمان را کردیم که برای حضور در نمایشگاه کتاب ثبت نام کنیم اما به دلیل اینکه پروانه نشر ما تا پایان اردیبهشت ماه اعتبار داشت امکان ثبت نام نداشتیم،‌ نه می توانستیم پروانه را تمدید کنیم و نه می توانستیم ثبت نام کنیم،‌ با واحد صدور مجوز ارتباط برقرار و مشکل را مطرح کردیم پاسخ دادند که با دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی هماهنگ شده که تمامی ناشران تا پایان تیر ماه پروانه شان اعتبار دارد و برای ثبت نام در نمایشگاه کتاب مشکلی ندارند، اما با این حال هنگام ثبت نام با این پیام که مجوز شما تا پایان این نمایشگاه اعتبار ندارد مواجه می شدیم و در نهایت نتوانستیم ثبت نام و حضور پیدا کنیم.
 
میرزایی افزود: متاسفانه به دلیل افزایش قیمت کاغذ،‌ زینک و هزینه‌های اولیه چاپ؛ قیمت چاپ کتاب نسبت به سال گذشته حدود 60 تا 70 درصد افزایش داشته که البته این فقط شامل کتاب نیست و همه کالاها این افزایش را داشته‌اند؛ همین امر باعث شده که خرید کتاب جزو اولویت‌های مردم نباشد و یا به سمت خرید کتاب‌های الکترونیکی بروند که قیمت پایین‌تری نسبت به کتاب فیزیکی دارند.
 
میرزایی با بیان اینکه پیشنهاد من برای بهتر شدن اوضاع ناشران و نمایشگاه و اوضاع مرتبط با کتاب این است که دولت برای چاپ کتاب، کاغذ و زینک یارانه‌ای برای ناشران اختصاص دهد، ادامه داد:‌ در هر صورت چاپ کتاب با چاپ دیگر محصولات چاپی و تبلیغی بسیار متفاوت است.

مدیر مسئول انتشارات امید کویر عنوان کرد: اصلی‌ترین دغدغه ما این است که ما در دو سال گذشته بیش از 400 عنوان کتاب منتشر کردیم،‌ که بیشتر این کتابها بدون حمایت دستگاه‌ها و نهادها بوده و فقط با هزینه شخصی نویسنده‌ها چاپ شدند، در بین این کتاب‌ها آثار فاخر و ارزشمندی وجود دارد که متاسفانه از آن‌ها حمایتی نشده و هدف ما از چاپ این کتاب‌ها فقط ثبت این آثار بوده است.
 
وی با بیان اینکه  در سال‌های گذشته از طرف اداره ارشاد کرمان  پیشنهاد شد که مجمع ناشران کرمان را راه اندازی کنیم و به عنوان یک به اصطلاح سندیکا یا صنف پیگیر امور ناشرین و مشکلات نشر در استان باشیم؛افزود: ما قول همکاری دادیم وقرار بر این بود که از ناشرین پیشکسوت استان دعوت شود تا این مجمع راه اندازی شود که متاسفانه این مسئله هنوز به سرانجام نرسیده است.

مدیر مسئول انتشارات امید کویر تصریح کرد: نگاه ما در انتشار کتاب یک نگاه تخصصی است و‌ همیشه به نویسندگان در خصوص چاپ کتابشان مشاوره و یک اطلاعات دقیق را ارائه می‌دهیم،‌ یک کتاب خوب باید دقیق ویرایش شده باشد و بعد از آن صفحه‌آرایی کتاب حتی نوع قلم و سایز نوشته‌ها استاندارد دارد و سعی می‌کنیم در چاپ کتاب‌ها این موارد را لحاظ کنیم
 
وی خاطرنشان کرد: ما یک ناشر عمومی هستیم و در تمامی زمینه‌ها می‌توانیم کتاب چاپ کنیم، اما بیشتر کتاب‌هایی که در سال گذشته چاپ کردیم در حوزه روانشناسی و دفاع مقدس بوده است، ما شرایطی را برای نویسندگان مهیا کردیم که با هزینه‌ای بسیار کم بتوانند کتاب خودشان را چاپ کنند و آن را در دسترس عموم قرار دهند، و کتاب هایی را هم که در حوزه دفاع مقدس باشد با شرایط و تخفیف ویژه چاپ و منتشر می کنیم.
 
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها