شنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۰
دوی امدادی مسیر ۷۰ کیلومتری «چشمه‌سبز» تا آرامگاه فردوسی

در قالب همایش فرهنگی ورزشی فردوسی دو امدادی مسیر ۷۰ کیلومتری روستای «چشمه‌سبز گلمکان» تا آرامگاه فردوسی در شهر طوس برای پانزدهمین سال همزمان با سالروز بزرگداشت حکیم ابولقاسم فردوسی برگزار می‌شود.

دبیر همایش فرهنگی ورزشی حکیم ابوالقاسم فردوسی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) در مشهد گفت: در این رویداد که از سال 88 آغاز شده و هرسال در همین تاریخ و هم‌‌زمان با روز بزرگذاشت فردوسی برگزار می‌شود، جمعی از اهالی روستای گلمکان مسیر چشمه‌سبزِ گلمکان تا آرامگاه فردوسی را که مسیری 70 کیلومتری است بصورت دوی امدادی طی می‌کنند.

محمد بدیعی‌گلمکانی در خصوص چشمه‌سبز که از آن در شاهنامه با نام «چشمه سو» یاد شده است، افزود: این دریاچه دارای تاریخی کهن است و در شاهنامه و بسیاری منابع و کتاب‌های تاریخی از آن نام‌برده شده است.

وی ادامه داد: همچنین آتشکده «آذربرزین‌مهر» که یکی از آتشکده‌های مهم دوره ساسانی بوده نیز در نزدیکی چشمه‌سبز قرار داشته است.

بدیعی‌گلمکانی این منطقه را دارای اساطیری کهن دانست و بیان کرد: همچنین معبد آبی که در گذشته‌های دور متعلق به آیین میتراییسم بوده نیز در همین محل بوده است.

دبیر همایش فرهنگی ورزشی حکیم ابوالقاسم فردوسی در تشریح این برنامه گفت: ما اهالی گلمکان خودرا مدیون فردوسی دانسته و به همین بهانه صبح روز بزرگداشت فردوسی مقداری از آبِ چشمه‌سبز را در یک ظرف برداشته و در حدود صد نفر از داوطلبان با دو امدادی این مسیر را به مقصد آرامگاه فردوسی می‌دویم.

وی افزود: در اواسط مسیر و ساعاتِ میانی روز به گلمکان می رسیم که شورای اسلامی شهر گلمکان هر سال در این روز از ما تقدیر می‌کند و پس از آن از گلمکان مسیرمان را به سمت جاده قدیم مشهد-قوچان ادامه می‌دهیم و معمولا ساعت ۱۶ به میدان هفت‌خوان در بولوار شاهنامه می‌رویم و ۶ کیلومتر آخر مسیر را با خواندن اشعار فردوسی طی می‌کنیم تا به آرامگاه فردوسی می‌رسیم و سنگ مزار حکیم توس را با آب چشمه‌سبز شست‌وشو می‌دهیم.
 
دبیر همایش فرهنگی ورزشی حکیم ابوالقاسم فردوسی ادامه داد: هرساله در بخش‌هایی از این مسیر ۷۰ کیلومتری افراد مسن، کودکان، کوهنوردان و.. به ما ملحق می‌شوند و مقداری از مسیر را با ما همراهی می‌کنند.

بدیعی هدف از برگزاری این رویداد را حفظ ارزش‌ها و انتقال آ‌ن‌ها به نسل جدید دانست و عنوان کرد: ما باید داشته‌ها، هویت، تاریخ، زبان و فرهنگ‌مان را حفظ کنیم. این روز و این مراسم برای ما شور و حال عجیبی دارد، ما به این کشور و به این آب و خاک مدیون هستیم، 

وی ادامه داد: نسل قدیم وظیفه خود را انجام داده و امروز نوبت ماست تا دین‌مان را ادا کنیم. هرسال لذت می‌بریم که می‌بینم افرادی که سن زیادی دارند و نمی‌توانند بدوند هم به خاطر عشق و علاقه‌ای که به این آن و خاک و سرزمین دارند به این برنامه ملحق می‌شوند.
 
به گزارش ایبنا، پانزدهمین همایش فرهنگی ورزشی حکیم ابوالقاسم فردوسی 25 اردیبهشت ماه ساعت 9 صبح از چشمه‌سبز گلمکان آغاز می‌شود و حضور برای علاقه‌مندان در این رویداد فرهنگی ورزشی آزاد و رایگان است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها