پنجشنبه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۰۰:۲۱
کتاب «سایه‌های سرگردان» در شیراز رونمایی شد/ بی‌مهری بزرگان ادبیات به سنت روایت‌گری

کتاب «سایه‌های سرگردان» با حضور اهالی فرهنگ و ادب در شیراز رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در فارس، چهارشنبه شب در مراسمی که با حضور دوستداران یار مهربان در کتاب شیرازه برگزار شد، فتاح رنجبر، مؤلف کتاب به میزبانی راد قنبری، منتقد و همراهی ابوتراب خسروی به معرفی این اثر پرداختند.

در این مراسم که با سخنرانی مجازی پویا رفویی همراه شد، ابتدا راد قنبری با بیان اینکه شیراز همواره در رویدادهای ادبی نقش مؤثری داشته است بهانه گرد هم آمدن امروز را رونمایی کتاب فتاح رنجبر با نام سایه‌های سرگردان اعلام کرد.

وی در معرفی کتاب یادشده، عنوان کرد: کتاب «سایه‌های سرگردان»‌ خوانشی بر اثر بزرگ صادق هدایت بوف کور است که در نشر اگه به ثمر نشست.

ابوتراب خسروی، نویسنده اهل استان فارس نیز در این مراسم راجع به این کتاب گفت: این اتفاق باید سال‌ها پیش می‌افتاد و فتاح رنجبر این اثر را می‌نوشت، اما اینک پس از سال‌ها خوشبختانه رنجبر کتابی درباره هدایت نوشته که اثری تحقیقی است.

هدایت جای خاصی در نویسندگان ما دارد
به گفته نویسنده «رود راوی»، هدایت جای خاصی در نویسندگان ما دارد و راجع به بوف کور کتاب‌های بسیاری نوشته است اما این کتاب، خاص خود مولف است.

وی با بیان اینکه کتاب یادشده می‌تواند خواندن بوف کور را آسان کند، گفت: در این اثر با آن سمت و سویی که نویسنده تعیین کرده و به خواننده مسیر می‌د‌هد تا محتوای کار هدایت و عرصه‌های این اتر را بشناسد.

نویسنده «اسفار کاتبان» ضمن اشاره به اینکه کتاب یادشده به ویژه درباره بوف کور ساختار و عرصه‌های این اثر را روشن کرده و به این اثر نور تابانده است، ادامه داد: کتابی که رنجبر نوشته است یک رسانه تحقیقی درباره هدایت به شمار می‌رود که به نوع خوانش هدایت منجر می‌شود.

خسروی به ماهیت هنر و ادبیات و ادبیات داستانی ایران اشاره کرد و گفت: من برخلاف مولف معتقدم اکثر نویسندگان ایرانی تحت تاثیر هدایت هستند زیرا ما در ایران کمتر نویسنده‌ای داریم که هدایت را درک نکرده باشد و تحت تاتیر او نبوده باشد.

وی اضافه کرد:‌ ادبیات داستانی ما ادامه منطقی هدایت است. آن اندوه، یاس و رنجی که در کار هدایت است انگار در تمام آثار ادامه دهندگان راه او وجود دارد. ما هنوز تحت تاثیر هدایت هستیم.

به گفته این نویسنده، ده‌ها عنوان کتابی که درباره هدایت نوشته شده بوف کور را تبدیل به اثری ماندگار در ادبیات داستانی ما کرده است.

سنت روایت‌گری مورد بی‌مهری بزرگان ادبیات قرار گرفته است
وی با تصریح اینکه در تاریخ ادبیات ایران سنت داستان‌نویسی نداشتیم اما سنت روایت را داشتیم، بیان کرد:‌ گنجینه درخشانی که در سنت روایت‌گری ایرانی وجود دارد مورد بی‌مهری بزرگان ادبیات قرار گرفته است.

خسروی با اشاره به کتاب فوق، گفت: مولف در مقام منتقد ادبی در این اثر قطعات کتاب هدایت را آنالیز کرده بدون اینکه بخواهد نگاه خویش را حقنه کند.

در ادامه پویا رفویی در ارتباطی مجازی پیرامون کتاب سایه‌های سرگردان، گفت: کتاب ابراهیم گلستان و کتاب سایه‌های سرگردان دو جلوه از اثر هدایت است.

رفویی با بیان اینکه سیر روایت بوف کور فقط ثبت نبوده است، افزود:‌ افزوده‌ای که این کتاب دارد تجربه‌های زمانی را متمایز کرده است.

در آستانه تغییر سیاست خواندن هستیم
وی با توجه به این دو کتاب، تصریح کرد:‌ در آستانه تغییر سیاست خواندن هستیم و هدایت فرویدی به تدریج جای خود را به هدایت نیچه‌ای می‌دهد. رگه‌هایی از این رسوبات هم در کتاب سایه‌های سرگردان هم دیده می‌شود.

این نویسنده و منتقد ادبی، ادامه داد: آماج تحلیل هدایت تغییر کرده است. از حوالی یک دهه پیش صداهایی در نقدها و مطبوعات شنیده می‌شود که معتقدند هدایت داستان‌نویسی ایرانی را شاعرانه کرد.

وی اما تاکید کرد که کتاب فوق از نمونه‌های آشکار و سابقه‌دار منتقدان تفسیرگر فاصله گرفته است.

در ادامه، این مراسم با پرسش و پاسخ فتاح رنجبر با مخاطبان کتاب همراه شد.

در معرفی کتاب سایه های سرگردان اثر فتاح رنجبر آمده است: «این کتاب خوانشی بر بوف کور یکی از شاهکارهای ادبیات معاصر فارسی است که مانند هر اثر شاخصی تن به تفسیرهای گوناگون می‌دهد. از این روست که بارها و بارها از دیدگاه‌های مختلف و شده و هر منتقدی به فراخور نگرش خود تصویری از دنیای خیالین آن به دست داده از کتاب سایه‌های سرگردان می‌کوشند تا با رهیافتی که این اثر بپردازد و بر پایه تحلیل کوچک‌ترین عناصر متنی و روابط درون متنی دریچه‌ای به اثر بگشاید و خواننده را از منظری تو به دنیای معنای آن ببرد».

به گزارش ایبنا؛ کتاب سایه‌های سرگردان در بهار سال جاری در ۱۱۶ صفحه توسط نشر آگه به بهای ۵۸ هزار تومان به بازار نشر آمده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها