سه‌شنبه ۱۵ بهمن ۱۳۸۷ - ۱۰:۱۳
اعتمادی: معيار ادبی محض، كتاب سال را معتبر می‌كند

اعمال معيارهای ادبی محض در انتخاب آثار، رقابتی آزاد ایجاد می‌کند و اين رقابت‌ به اعتبار جايزه‌ بين‌المللی كتاب سال می‌افزايد.\

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، «اعتمادي» نامزد بخش داستان كتاب سال، با اشاره به لزوم وجود اصول و مبناهاي فني از نظر فرم و ساختار در انتخاب آثار برگزيده اظهار داشت: كتاب برگزيده بايد از نظر رعايت اصول فني و تكنيكي و چگونگي فرم، ساختار و اين گونه تمهيدات در سطحي قابل توجه قرار داشته باشد.

خالق «ژرفاي چاه» در ادامه به کم‌توجهی نسبت به مطالعه اشاره كرد و گفت: در شرايطي كه جامعه ما با بحران مهجور ماندن كتاب روبرو است، معرفي كتاب از طريق جوايز ادبي به مردم، اقدام موثر و شايسته‌اي است. 

اين كانديداي دريافت جايزه كتاب سال در ادامه تصريح كرد: مسلم است كه همه كتاب‌ها خوانده نمي‌شوند و چه بهتر است كه كتاب‌هاي ارزشمند، با داوري و سنجش كارشناسانه در جشنواره‌هاي كتاب مطرح و شناسانده شوند. اين مساله سرنخي است براي خوانندگان و علاقمندان به كتاب. 

اعتمادي، درباره موضوع كتاب «مارها تشنه‌اند» كه درباره يكي از عادات برخي خانواده‌هاي شمالي و قديمي از روزگاران دور است، توضيح داد: موضوع كتاب درباره مار خانگي است. مار خانگي، ماري است كه در خانه‌اي قديمي زندگي مي‌كند. اين مار، سمي و از نژاد خاصي است و البته هيچ كاري با صاحبخانه و حتي مرغ و خروس‌هاي خانه ندارد. 

نويسنده «همسفر مرغ عشق» اضافه كرد: زندگي اين مار با خانواده به اين ترتيب است كه افراد خانواده به او آب و غذا مي‌دهند و داستان «مارها تشنه‌اند» درباره بي‌توجهي يك خانواده به ماري خانگي و انتقام اين مار از آن خانواده است. 

وي در ادامه افزود: وقتي اين مار براي انتقام مي‌خواهد دختر بيمار خانواده را بكشد، به روي سينه او مي نشيند ولي خاطراتش را در چشم نيمه باز دختر مي‌بيند و در نهايت عاشق دختر مي‌شود.

اين نويسنده گفت: اين مار در نهايت نوشداروي مارها را از غاری براي درمان دختر مي‌آورد.

اعتمادي در پاسخ به سوالي درباره علت انتخاب موضوعي كه به فرهنگ بومي و اقليمي ايراني مي‌پردازد، توضيح داد: در اين موضوع انديشه‌اي هست كه به مساله ارتباط انسان‌ها با محيط شان توجه دارد. اين در حالي است كه اين رابطه نزديك ديگر وجود ندارد و اين باعث سردرگمي و آشفتگي انسان معاصر شده است. 

«اميرمحمد اعتمادي» متولد ۱۳۳۹ نوشهر است،

از اعتمادي تا كنون رمان‌هاي «ژرفاي چاه»، «افسانه‌ي توتل» و «همسفر مرغ عشق» و نيز «مارها تشنه‌اند» از سوي نشر «آگه» منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط