یکشنبه ۱۳ بهمن ۱۳۸۷ - ۱۲:۳۸
شاکری: آرمان‌هاي جمهوري اسلامی در كتاب سال متجلي باشد

احمد شاكري، نامزد دريافت جايزه كتاب سال جمهوري اسلامي در بخش رمان، درباره اهميت این جايزه گفت: اهمیت كتاب سال در این است که تمام خواسته‌ها و معيارهاي جمهوري اسلامي را در حوزه كتاب به نوعي مطرح کند. یعنی اگر قرار است كتاب سال هويت ملی داشته باشد، بايد تعادلی بين آن و آرمان‌های جمهوري اسلامي برقرار شود./

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، شاكری درباره اهميت چنين جايزه‌اي در ارايه آرمان‌هاي جمهوي اسلامي ايران اظهار داشت: يكي از مواردي كه مي‌تواند جايزه كتاب سال را به جرياني تاثيرگذار بدل كند، آن است كه اين جايزه برآيند ديدگاه‌هاي جمهوري اسلامي در مقوله كتاب به معناي كلي و در بخش داستان به نحوي جزئي باشد.

وي كه نامزد دريافت جايزه كتاب سال به دلیل نگارش رمان «انجمن مخفي» است، در پاسخ به سوالي درباره راه‌های موفقيت جشنواره‌هاي ادبي توضيح داد: در جشنواره‌هاي ادبي دو پارامتر اهميت بسيار دارد. نخستین پارامتر كه مي‌تواند در خط‌دهي و هدايت جريان ادبي موثر باشد، خود جايزه است كه يك بعد آن مادي و مربوط به ظاهر جايزه است. خوشبختانه ما با شكل‌گيري جايزه جلال و كتاب سال به اين نوع ارزشگذاري نزديك مي‌شويم.

وی افزود: مساله ديگري كه در تنوع و تكثر جايزه‌ها مهم است، ارزش معنوي آنها است و ارتباطشان با حوزه‌هاي نظريه‌پردازي ادبيات و رمان. بعد ديگر نیز ارزش معنوي و محتواي‌ جایزه است كه آن اثر را به شرایط لازم نزدیک مي‌كند.

نويسنده «مردارخوار» در ادامه با اشاره به نحوه توليد آثار ارزشمند تاكيد كرد: در ايران تقويت جريان نظريه‌پردازي ادبي و مستقل كه به هويت رمان و داستان كمك كند، منجر به شكل‌گيري جشنواره‌هايي مي‌شود كه حرفي براي گفتن داشته باشند.

اين نويسنده با بيان موضوعاتي چون مميزي كتاب گفت: كتاب در كشور ما در عرصه مميزي تابع قوانين شرعي، فقهي و عرفي است.

وی اظهار داشت: مسلما كتاب سال بايد مجموعه يافته‌ها و داشته‌هاي انقلاب را در عرصه رمان جمع‌بندی کند و كتاب‌هايي كه داراي جنبه‌هاي اصيل انقلابند، در اين جشنواره بايد به ميدان بيايند. به اين معنا كه آن معارفي كه منجر به ايجاد تفكر جمهوري اسلامي شد، بايد به طريق ادبي تعريف شوند.

خالق «سرزمين پدري» توضيح داد: بخشي از معيارهاي ما معيارهاي بومي است؛ نه معيارهاي فرماليستي و ما اين معيارها را از فيلتر شرعي، انقلابي و ادبي رد مي‌كنيم.

شاكري به زمينه ايجاد آثار در حوزه‌هاي مختلف ادبي قبل از برگزاري هر نوع جشنواره‌اي اشاره كرد و افزود: سرمايه‌گذاري‌هاي دولتي قبل از هر چيز بايد منجر به توليد اثر ارزشمند شود. به همين منظور بايد مقدماتي را در بخش رمان و با برنامه‌‌ريزي در بخش نقد ادبي و ايجاد رشته ادبيات داستاني، آموزش داستان‌نويسي و حمايت از نويسندگان و... به منظور توليد يك اثر از جنس جمهوري اسلامي، فراهم كرد.

شاكري در ادامه درباره موضوع رمان «انجمن مخفي» كه نامزد دريافت جايزه اين دوره كتاب سال است، گفت: فضاي كتاب به لحاظ زماني اواخر دوره قاجار و محل وقوع حوادث آن تهران قديم است و اغلب رويدادها در مدرسه علميه‌اي در تهران قديم رخ مي‌دهد.

وي با بيان ساختار كتاب توضيح داد: داستان اين كتاب به طور موازي سه روايت را دنبال مي‌كند و اين سه روايت به سه مقطع تاريخي متفاوت برمي‌گردند. 

شاکری یادآور شد: شخصيت اصلي رمان، طبيب از فرنگ برگشته‌اي است كه با توصيه‌اي وارد مدرسه علميه مي‌شود. در آنجا در جريان وقف‌نامه‌اي قرار مي‌گيرد كه حوادثش در دو مقطع تاريخي سال ۶۱ هجري و وقايع عاشورا و مقطع ديگر با فاصله ۲۰۰ تا ۳۰۰ سال از آن جريان اتفاق مي‌افتد.

خالق «عريان در برابر باد»، درباره موضوع محوري رمان گفت: موضوع محوري رمان تبعات مشروطه است؛ چون طبق گفته شیخ فضل‌الله نوري كه مشروطه بايد مشروعه باشد، نگاه رمان به مقوله مشروطه، نگاهي است كه از درون حوزه‌هاي علميه مي‌گذرد.

شاكري در آخر افزود: دراين رمان، نقش انجمن‌هاي مخفي در شكل‌گيري حوادثي كه منجر به انحراف مشروطه‌خواهي و عدالت‌خواهي در ايران شد، حائز اهميت است.


«احمد شاكري» متولد ۱۳۵۳ تهران و عضو هيات داوري چندين جشنواره از جمله «‌شهيد غني‌پور»، «قلم زرين»، «بسيج دانشجويي»، «جايزه ادبي اصفهان» «قصه‌هاي قرآني» و ... بوده است.

تدريس چندين دوره عناصر داستان و داستان‌نويسي، نقد فيلم‌هاي سينماي ايران در مطبوعات، عضو هيات مديره انجمن قلم ايران، عضويت در شوراي‌عالي ادبيات داستانی بسيج، سردبيري فعلي فصلنامه «اصحاب قلم » و...از جمله فعاليت‌هاي ادبي او به شمار مي‌روند.

«سرزمين پدري»(مجموعه داستان)،«بازتاب» (مجموعه نقد پنج رمان : آتش بدون دود ، من او، كشتي پهلو گرفته، در جستجوي من، شيدا)، «عريان در برابر باد» (رمان)، «نفس» (مجموعه داستان)، «باران نيمروز» (مجموعه داستان) و «انجمن مخفي» از آثار منتشر شده او هستند.



نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها