در آیین رونمایی از کتاب «در مسیر نهضت» مطرح شد؛
بنای مدرسه مروی حاصل هجرت است/ کتابخانهای با پنج هزار کتاب چاپ سنگی
یاسر احمدوند گفت: مدرسه مروی همواره پایگاه جدی حوزه علم و عمل در تهران بوده و اثرگذاری بالایی داشته است. این مدرسه در دورههای مختلف تاریخی، پایگاه جدی معارف اهل بیت (ع) و علوم حوزوی در تهران بوده است.
بعد از انقلاب اسلامی مدرسه علمیه مروی احیا شد
یاسر احمدوند در این آیین بیان کرد: توجه به تاریخ علم و توجه به تاریخ محل و موقفی که در آن قرار داریم، یکی از ابعاد لازم برای فعالیت علمی است. بنابراین انتشار اثری درباره تاریخچه یک مدرسه علمی و خواندن این اثر برای اهل پژوهش لازم است تا بدانیم که در ادامه مسیر چه حرکتی قرار داریم، پایه و بنای این مدرسه چه بوده، تولیت آن چه کسانی بودهاند، چه اهدافی داشتهاند و چه حوادثی بر این مکان گذشته است.
وی در ادامه با اشاره به اینکه بنای مدرسه مروی حاصل هجرت است به بیان تاریخچهای از چگونگی شکلگیری و تقویت مدرسه علمیه مروی پرداخت و گفت: این مرکز علمی از گذشته تا امروز پایگاه جدی حوزه علم و عمل در تهران بوده و اثرگذاری بالایی داشته است. محمدحسینخان مروی فرزند حاکم مرو پس از هجرت به دارالخلافه تهران در دوره سلطنت فتحعلیشاه قاجار با فضای مساعد و امکاناتی که در اختیار داشت، مدرسه علمیه مروی را بنا نهاد. این مدرسه در دورههای مختلف تاریخی، پایگاه جدی معارف اهل بیت (ع) و علوم حوزوی در تهران بوده است. میرزا مسیح مجتهد استرآبادی نخستین تولیت این مدرسه بود. در زمان تولیت ملاعلی کنی، ایشان با نفوذ، اقتدار و استطاعت مالی که داشت مدرسه را توسعه داد و کتابخانه آن را ایجاد کرد. اکنون این کتابخانه بزرگ دارای منابع غنی و ارزشمندی از جمله حدود هزار و ۵۰ نسخه خطی و حدود پنج هزار کتاب چاپ سنگی است.
معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: در دوره پهلوی هم در اوج فشار و محدودیتهایی که بر حوزههای علمیه و علما روا داشته شد اتفاقات مختلفی در این مدرسه رخ داد. اما بعد از انقلاب اسلامی، به امر و تأکید امام خمینی (ره)، مدرسه علمیه مروی توسط آیتالله مهدوی کنی تقویت و احیا شد و امروز نیز شاهد توسعه، ارتقاء و رونق آن هستیم.
وی با ابراز خرسندی از تألیف کتاب «در مسیرنهضت» مطرح کرد: وقتی به وضعیتی که در آن قرار داریم عالم میشویم، شرایط برای تعمق در ادامه مسیر مهیا میشود. امیدواریم بتوانیم با حمایت و خرید تعدادی از نسخههای این اثر، آن را در اختیار علاقهمندان، پژوهشگران و طلاب قرار دهیم.
یاسر احمدوند در پایان سخنان خود گفت: در تهران علمای جلیلالقدری از قبل بوده و امروز هم حضور دارند که هنوز قدر آنها شناخته نشده است. امیدواریم با همت پژوهشگران و طلاب، قدر این بزرگان بیشتر شناخته شود.
خاستگاه تشکیل حوزههای علمیه، تفقه و درک معارف دینی است
آیتالله محمدباقر تحریری نیز در بخش دیگر این آیین با اشاره به اینکه برپایی این مجالس بهنوعی تعظیم شعائر است و همه ما باید در جهت تعظیم شعائر تلاش کنیم، بیان کرد: خاستگاه حوزههای علمیه باید بیشتر روشن شود. خاستگاه تشکیل حوزههای علمیه و این حوزه فخیمه که شاید بعد از حوزه علمیه حکیم هاشمی، دومین حوزه قدیمی تهران باشد در جهت تفقه و درک معارف دینی است.
وی ادامه داد: این حوزه فخیمه بر این اساس قرار گرفته که معارف عقلی و معارف فقهی در آنها تدریس و تدرس شود و معارف اخلاقی و عملی که اساس دین را شکل میدهد، تفقه و فهمیده شود. ولی نتیجه اصلی این است که انذار رخ دهد و حیات واقعی خود را با فراگرفتن معارف حیاتبخش پیدا کنیم و این حیات را در زندگی عملی تحقق بخشیم. خاستگاه حوزههای علمیه تفقه در دین است و این تفقه با انذار تحقق پیدا میکند و با اقامه شکل میگیرد. ما که در مسیر اقامه و تفقه دین هستیم باید این مسیر را دنبال کنیم.
تولیت مدرسه علمیه مروی با اشاره به تألیف و انتشار کتاب «در مسیر نهضت» گفت: کار خوبی انجام گرفته و این مسیر باید ادامه پیدا کند. ما هم در اندازه توانمان حمایت میکنیم که اینجا یک پایگاه دسترسی به اسناد حوزههای دینی، عالمان دینی و اسناد انقلاب اسلامی باشد. در این راستا، مرکز فعالیتهای سیاسی حوزه نیز دایر شد. بهویژه در شرایط کنونی در زمینه جهاد تبیین مسئولیت سنگینی داریم. فعالیتهای گوناگونی در این مرکز آغاز شده که امیدواریم با پشتیبانی بیشتر استحکام یابد و حوزویان نیز با این دفتر ارتباط بیشتری داشته باشند تا دستاوردهای گوناگون انقلاب در این مرکز کندوکاو شود.
انسان همیشه طالب رشد و کمال است
در بخش دیگری از این آیین، حجتالاسلام والمسلمین مصطفی پورمحمدی اظهار کرد: مسأله صلاح و فساد بشر خواسته، دغدغه و نیاز انسانها در طول تاریخ بوده و هست. انسانها همیشه طالب رشد و کمال بوده و هستند، ولی به فساد و سقوط دچار میشوند.
وی ادامه داد: از منظر قرآن کریم و معارف الهی، زندگی انسانها دو رکن اساسی دارد. رکن نخست علم و آگاهی و عقلانیتی است که این علم را شکوفا میکند. آثار و برکات ترکیب علم و عقل و به تعبیر قرآن حکمت، تعبد و معرفت به خداست. آنجا که خداوند بحث حکمت را مطرح میکند، بحث علم است؛ علمی که با عقل به اوج و کمال برسد. رکن دوم، تزکیه و تربیت اخلاقی است. اگر علم در عمل تحقق پیدا کند، تزکیه شکل میگیرد و خداوند برای کمال انسانها این دو اساس را بنا نهاده است. خداوند میخواهد انسانها در خیر کثیر زندگی کنند.
رئیس مرکز اسناد انقلاب اسلامی مطرح کرد: علم امروز بشریت با عقل هماهنگ نیست و تبدیل به حکمت نشده است. اگر علم وجود داشته باشد ولی به تربیت و تزکیه منجر نشود خودش منشأ فساد و مذلت بیشتر میشود.
او همچنین بیان کرد: وقتی در پایه و اساس این مدرسه تأمل میکنیم، میبینیم که یک بانی عاقل، عالم، صالح و تزکیه شده و یک واقف وارسته و آگاه، منشأ چه خیر و برکاتی شده است. این مدرسه در بیش از دو قرن گذشته در کانون تحولات ایران، تأثیرگذار بوده است. این مرکز علمی، رجال و بزرگانی را به خود دیده که به دنبال تزکیه، اخلاق متعالی و اصلاح جامعه بودند. استادان، شاگردان و طلاب این مدرسه در مسیر نهضت، بسیار نقشآفرین بوده و هستند. باید این بناهای خیر را که مردان بزرگانی در آنها حشر و نشر داشتهاند، معرفی و تاریخچه آنها را بازگو کنیم. حتی فضای این مدرسه، تربیتکننده و الهامبخش است و باید این فضاها را حفظ کنیم.
حجتالاسلاموالمسلمین پورمحمدی در پایان سخنان خود گفت: امروز بخش بزرگی از اتفاقات از ناآگاهی و جهالت نشأت میگیرد. باید تلاش کنیم با همت زیاد، خودمان را متخلق به علم و عمل پیشینیان کنیم. وقتی دچار جهالت و عدم تزکیه شویم، طبیعی است که تسلیم قدرتهای شیطانی شویم و نتوانیم آن جایگاهی را که باید بهدست آوریم.
نقش محوری مدرسه مروی در جریان نهضت انقلاب اسلامی
حجتالاسلام والمسلمین سبحانی صدر نیز در آیین رونمایی از کتاب «در مسیر نهضت» ضمن معرفی این اثر عنوان کرد: تاریخ حوزههای علمیه تهران و سیر تحول این حوزهها، جدی و قابل تأمل است. از زمان پیش از سال ۱۳۴۲ و آغاز نهضت امام خمینی (ره)، مدرسه مروی در دوره آیتالله کاشانی و فدائیان اسلام، جایگاه تأثیرگذاری داشته و اتفاقات بزرگی در این مرکز علمی رخ داده است.
نویسنده کتاب «در مسیر نهضت» در پایان با تأکید بر اینکه مدرسه مروی در جریان نهضت انقلاب اسلامی نقش محوری داشته، گفت: بزرگان زیادی در این مدرسه پایگاه علمی ایجاد کردهاند، بهیژه آیتالله مهدوی کنی که تولیت این مدرسه را برعهده داشتند.
نظر شما