دوشنبه ۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۵
«تأثیر تکنولوژی بر بیان سینمایی» منتشر شد

کتاب «تأثیر تکنولوژی بر بیان سینمایی» نوشته پل شریدر و ترجمه علی عامری مهابادی از سوی انتشارات گیلگمش روانه بازار نشر شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، کتاب «تأثیر تکنولوژی بر بیان سینمایی» نوشته پل شریدر و ترجمه علی عامری مهابادی از سوی انتشارات گیلگمش (ناشر کتاب‌های هنر چمشه) منتشر شد.

فیلم و عکاسی اولین فرم‌های هنری‌ هستند که منحصرا در پی استفاده از تکنولوژی‌های مکانیکی و شیمیایی پدید آمده‌اند. همه‌ی فرم‌های هنری دیگر از جمله نقاشی و سخنوری، از دوران پیشاتکنولوژی وجود داشتند اما پیش از ورود ماشین‌های مدرن، هیچ فیلمی وجود نداشت.

تاریخ فیلم را می‌توان از دیدگاه‌های مختلفی بررسی کرد: از جنبه‌های اجتماعی، روان‌شناختی، اقتصادی و سیاسی. آینده سرگرمی صوتی-بصری چه خواهد بود؟ شاید همان چیزی نباشد که قبلا به آن فیلم می‌گفتند. پس می‌توان تاریخ فیلم را با بررسی پیشرفت‌های تکنولوژیک سینما یا به طور خلاصه «تاریخ اسباب بازی‌ها» دنبال کرد.

این کتاب درس گفتارهایی است که پل شریدر، فیلم‌نامه نویس، کارگردان و پژوهشگر برجسته‌ سینما، طی یک دوره‌ی پانزده هفته‌ای آموزش پیشرفته‌ سینما در دانشگاه کلمبیا برگزار کرد.

فیلم و عکاسی اولین فرم های هنری هستند که منحصرا در پی استفاده از تکنولوژی‌های مکانیکی و شیمیایی پدید آمده‌اند. همه فرم های هنری دیگر، از جمله نقاشی و سخنوری از دوران پیشا تکنولوژیک وجود داشتند اما پیش از ورود ماشین‌های مدرن هیچ فیلمی وجود نداشت.

در قسمت اول این کتاب تولد یک روایت را با تکنولوژی بررسی می‌کند، آواتار، آخرین پخش تلویزیونی و غیره.
در قسمت دوم درباره‌ نمای درشت یا کلوزآپ صحبت می‌کند که نمای درشت تا حدی نتیجه‌ تکامل تکنولوژیک بود، اما در عین حال ماحصل تکامل هنری نیز هست.

در بخش سوم، تدوین را شرح می‌دهد. در اصل تدوین به این دلیل پدید آمد که دوربین نمی‌توانست حجم زیادی از نگاتیو را در خود را جای دهد و حتی اگر این قابلیت را داشت، یک نمای خوب را نمی‌شد برای مدت خیلی طولانی نمایش داد. در نهایت برسی اینکه تکنولوژی با کمک تدوین چه کمکی به ساخت فیلم‌ها کرده است.

در قسمت چهارم حرکت دوربین با استفاده از تکنولوژی مورد بحث قرار می‌گیرد؛ حرکت دوربین ریشه‌های ژرف و قدرتمند، و از دیدگاه گُداری اخلاقی، دارد و یکی از عواملی است که فیلم را به هنر تبدیل می‌کند. احتمالا برادران لومیر اولین فیلم سازانی بودند که به تجربه‌ حرکت دوربین همراه با شیء متحرک دست زدند.و در این قسمت راجب دنباله رو، دوروبر پول،درخشش، من کوبا هستم و بال‌های اشتیاق صحبت کرده است.

در قسمت پنجم طراحی صحنه مورد بررسی نویسنده قرار می‌گیرد؛ عنوان طراح صحنه نسبتا جدید است.تا مدت‌ها به جای آن از عنوان مدیر هنری استفاده می‌شد. در دوره ای که فیلم برداری در لوکیشن هنوز آغاز نشده بود، دکورها عمدتا طوری طراحی می‌شدند که واقع‌گرا یا ناواقع‌گرا به نظر آیند. دکورهای ناواقع‌گرا با استفاده از تکنولوژی برای فیلم‌های علمی-تخیلی، ترسناک و خیالی یا به تصویر کشیدن دنیاهای سورئال ساخته می‌شدند. چند سکانس و فیلم هم به عنوان مثال بررسی می‌شوند.
 
در آخر هم مصاحبه ای با پل شریدر اورده شده است.
این کتاب در 109 صفحه و شمارگان 500 نسخه به قیمت 68 هزارتومان از سوی انتشارات گیلگمش عرضه شده است.
 
 
 
 
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها