یکشنبه ۲۲ دی ۱۳۸۷ - ۱۲:۳۱
«نخستينه‌هاي مطبوعات»؛ گزيده‌‌ نشريه‌هاي عهد قاجار

مجموعه سه جلدي «نخستينه‌هاي مطبوعات»، گزيده‌اي از شماره‌هاي اول نشريه‌هاي عهد قاجار، توسط انتشارات سازمان اسناد و كتابخانه ملي ايران منتشر شد.

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا) به نقل از روابط عمومي سازمان اسناد و كتابخانه ملي ايران، در اين مجموعه كه توسط شوراي ساماندهي و اطلاع‌رساني ميراث مطبوعات ايران و زير نظر سيدفريد قاسمي تهيه و تنظيم شده، تصوير شماره اول حدود 300 روزنامه عهد قاجار در سه مجلد و بر اساس حروف الفبا آورده شده است.

اين مجموعه سه جلدي با همكاري سازمان اسناد و كتابخانه ملي، سازمان كتابخانه‌هاي آستان قدس رضوي، كتابخانه مركزي دانشگاه تهران، كتابخانه مجلس شوراي اسلامي، مؤسسه مطالعات تاريخ معاصر ايران و مؤسسه فرهنگي موزه‌هاي بنياد مستضعفان انقلاب اسلامي منتشر شد.

تصوير صفحه اول روزنامه‌هايي همچون آدم ابوالبشر، آدميت، آذر، آذربايجان، آزاد، ابلاغ، اتحاد، اتحاد اسلام، اتفاق كارگران و احتياج، بخشي از اين مجموعه است.

در بخشي از پيشگفتار اين كتاب آمده است : «نقش مطبوعات به‌ دليل انعكاس و تحليل و گزارش به‌روز و مستمر رخدادها در ارائه تصويري از سير تحولات جاري، از اهميت ويژه‌اي برخوردار است تا آنجا كه هر تحليل‌گر مطالعات تاريخي براي مطالعه موضوعات مربوط به هر دوره و همچنين بررسي سير تحول در هر زمينه، ناگزير به مراجعه به مطبوعات آن دوره است. سازمان اسناد و كتابخانه ملي در راستاي وظيفه اطلاع‌رساني خود به پژوهشگران، اقدام به انتشار محدود برخي از نشريات تاريخي كرده است تا كتابخانه‌ها و مراكز اطلاع‌رساني با در اختيار داشتن آن بتوانند نياز آن دسته از مخاطبان خود را كه در كارهاي پژوهشي به محتواي اين‌گونه نشريات نياز دارند ، برآورده كند.»

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها