یکشنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۴
نمایشگاه کتاب فرصتی برای آشنایی با آثار جدید نویسندگان و ناشران

استاد مدعو دانشگاه هاروارد گفت: برگزاری نمایشگاه کتاب نقش بسیاری در آشنایی عموم جامعه و متخصصین با آثار جدید نویسندگان و ناشران دارد.

سکندر امان‌الهی بهاروند، انسان‌شناس و پژوهشگر در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، درباره برگزاری سی‌و‌سومین دوره نمایشگاه کتاب تهران بیان کرد: برگزاری نمایشگاه کتاب پس از دو سال وقفه نقش بسیاری در آشنایی عموم جامعه و متخصصین با آثار جدید نویسندگان و ناشران دارد، نقش مهمی که یک اهل نظر و دقت می‌تواند به تولید علم و فرهنگ داشته باشند.

وی ادامه داد: علاوه بر مزیت‌‌هایی که نمایشگاه کتاب برای بازدید‌کنندگان دارد، ناشران نیز فرصت‌های کاری و تعامل با دیگر ناشران را در این نمایشگاه پیدا می‌کنند.

امان‌الهی بهاروند با اشاره به شرایط کرونایی حاکم بر جامعه و این‌که امکان سفر به تهران برای بسیاری از مردم فراهم نیست، برگزاری همزمان نمایشگاه به دو شیوه حضوری و مجازی را اقدامی مناسب ارزیابی کرد و افزود: با توجه به استفاده بام تا شام از فضای مجازی و انواع گوشی‌ها و تبلت‌ها که موجب دور شدن افراد از فضای مطالعه شده‌ و زمینه کاهش سرانه مطالعه بر خلاف گذشته را فراهم کرده است، برگزاری این نمایشگاه‌ها می‌تواند راهکاری برای افزایش آگاهی مردم باشد.

وی که دارای کتاب‌ها و مقالات متعدد انگلیسی و فارسی در زمینه مردم‌شناسی و فرهنگ، به‌ویژه در ارتباط با زندگی اقوام و عشایر ایران است در بخش دیگری از صحبت‌های خود به بیان یکی از مشکلات نشر در ایران پرداخت و افزود: مسأله کمبود کاغذ در ایران به یکی از مهم‌ترین مشکلات ناشران تبدیل شده است.

این نویسنده افزود: کتابی با عنوان «دامداران کوچ‌نشین در گذار، بهاروندهای لرستان، ایران» دانشگاه میشیگان برای من به چاپ رساند که به‌عنوان یکی از پرفروش‌ترین کتاب‌های این دانشگاه مطرح شده است؛ این کتاب بدون هیچ مشکلی از سوی این دانشگاه چاپ شد، در حالی‌که ناشران در ایران با مسأله کمبود و گرانی کاغذ مواجه هستند.

امان‌الهی بهاروند گفت: مسأله دیگری که در نشر وجود دارد این است که برخی ناشران شمارگان کتاب‌ها را 200- 300 نسخه اعلام می‌کنند، اما بدون اجازه مؤلف هر تعدادی که بخواهند از آن کتاب چاپ می‌کنند و به بازار عرضه می‌کنند؛ به‌عبارت دیگر به نوعی با این روش در حق نویسندگان ظلم می‌کنند.

وی با اشاره به این‌که از لحاظ مالی نیازی به حق‌التألیف ندارد و حق‌التألیف‌های خود را در بنیاد خیریه مصرف می‌کند افزود: برخی از نویسندگان سالیان زیادی از عمر خود را صرف تألیف و تدوین کتابی می‌کنند؛ اما در بازار نشر امروز متأسفانه ناشرانی وجود دارند که این تلاش آن‌ها را نادیده می‌انگارند و به نوعی به آن‌ها ظلم می‌شود.

امان‌الهی بهاروند افزود: به‌نظر می‌رسد نظارت‌ها باید افزایش پیدا کند چراکه ضعف در نظارت، انگیزه نویسندگان را کاهش می‌دهد؛ بنابراین انتظار می‌رود نسبت به درج شمارگان واقعی کتاب‌ها نظارت بیشتری صورت گیرد و برای حل مشکلات کلی ناشران و تأمین کاغذ مورد نیاز آن‌ها تمهیداتی اندیشیده شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها