چهارشنبه ۱۸ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۷
پرداخت بیش از 6 هزار میلیارد تسهیلات به اصحاب هنر در سال 1400

سید‌مجتبی پور‌‌احمدی، مدیر‌عامل صندوق اعتباری هنر در نشست خبری تشریح عملکرد و برنامه‌های آتی این صندوق از پرداخت بیش از 6 هزار میلیارد ریال مجموع حمایت‌های صندوق در سال 1400 خبر داد و گفت: باید به ‌عنوان مرجع ارتباطی با هنرمندان بتوانیم هنرمندان را توانمند‌ساز کنیم.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، نشست خبری مدیرعامل صندوق اعتباری هنر، چهارشنبه‌( ۱۸ اسفندماه) با حضور سید مجتبی‌پور احمدی، مدیر عامل صندوق اعتباری هنر کریمی، معاون اعضا، حیدری، معاون‌ توسعه و محمد کاروان، معاون سرمایه گذاری صندوق اعتباری هنر برگزار شد.

پور احمدی، ضمن تبریک اعیاد شعبانیه، درباره اقدامات صندوق اعتباری هنر در سال ۱۴۰۰ گفت: صندوق اعتباری هنر از ابتدای سال جاری، تدوین برنامه های خود را برای رویکرد های دولت سیزدهم تدوین  کرد.
 
وی افزود: محورهای اصلی برنامه های صندوق اعتباری هنر بر اساس رویکردهای دولت جدبد، عدالت خواهی، شفافیت اصلاح فرآیندها، تعامل بین بخشی است. این برنامه ها با برنامه های وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تکمیل شد.
 
پوراحمدی، ادامه داد: پرهیز از تمرکزگرایی و تقویت صندوق اعتباری هنر همچنین تقویت صنایع خلاق فرهنگی و بازسازی ساختارهای فرهنگی و توجه به اقتصاد هنر، ازجمله رویکردهای صندوق اعتباری هنر در سال جدید و براساس برنامه‌های کلان دولت سیزدهم و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. علاوه‌براین تلاش داریم تا اتکای صرف صندوق به منابع دولتی را به سمت منابع پایدار و سایر بازار‌ها سوق بدهیم؛ به‌عبارت دیگر از یک  سازمان حمایت‌خواه به سازمان توانمند‌ساز حرکت کنیم تا در عرصه اقتصاد فرهنگ و هنر فعالیت دقیق و کاملتری داشته باشیم و برنامه‌ریزی کنیم.
 
مدیرعامل صندوق اعتباری هنر با اشاره به واکسیناسیون اهالی فرهنگ وهنر سال سال 1400 درباره پالایش اعضا صندوق گفت: نخستین‌بار، پالایش اعضای صندوق اعتباری هنر، سال 1396  انجام شد و امسال نیز در دستور کار قرار گرفت تا حمایت‌های صندوق اعتباری هنر به اهالی واقعی فرهنگ و هنر تعلق بگیرد. منابع محدود و در عین حال تعداد هنرمندان بسیار زیاد است؛ بنابراین باید تلاش کنیم منابع محدود به هنرمندانی تخصیص پیدا کند که از مسیر تولید آثار هنری ارتزاق می‌کنند. در حال حاضر 89 هزار و 287 نفر از اهالی فرهنگ و هنر عضو صندوق اعتباری هنر هستند. تلاش کردیم با صرف زمان و در قالب فرآیند طولانی و با رویکرد تخصصی اعضا صندوق که دهه 80 و اوایل دهه 90 به عضویت صندوق در آمده‌اند را پالایش کنیم؛ افرادی که هیچ ارتباطی با موضوع هنر نداشتند و یا در این مدت از دنیا رفته‌اند را شناسایی کنیم. 9 هزار و 463  نفر در جریان پالایش قرار گرفتند. بعد از پالایش این افراد از سوی صندوق اعتباری هنر، نزدیک به 2 هزار و 865 نفر مدارک جدید را بارگذاری کردند و 83 هزار نفر مدارک کامل دارند و خدمات کامل را دریافت می‌کنند. مابقی نیز در آینده مدرک خود را تکمیل می‌کنند.             
 
وی افزود: 73 هزار و 418 نفر از اعضای صندوق برای دریافت هنر کارت ثبت‌نام کرده‌اند. از اعضای صندوق، در مجموع  43 هزار و 800 نفر بیمه تامین اجتماعی هستند. تا پایان سال 1399، 39 هزار و500 نفر از اعضای از خدمات بینه تامین اجتماعی استفاده می‌‌کردند؛ صندوق 10 درصد از حق بیمه اعضای به‌عنوان سهم خود را پرداخت می‌کرد که به معنای پرداخت 60 درصد سهم حق بیمه افراد به تامین اجتماعی  است. در سول سال 4 هزار و 360 نفر به مرور به تامین اجتماعی معرفی شدند.          
 
پوراحمدی بیان کرد: نزدیک به 36 هزار نفر از اعضا زیر پوشش بیمه درمان و بیمه تکمیلی هستند. 70 درصد سهم حق بیمه تکمیلی از سوی صندوق  در اختیارس اعضا قرار می‌‌گیرد.  با توجه به افزایش مجموع تعرفه بیمه‌گران، اما سهم پرداختی اعضا افزایش پیدا نکند. صندوق به 2 هزار و 683  نفر از اعضا کمک مستمری پرداخت می‌کند. از این تعداد 2 هزار و 365 نفر از اعضای که در قید هستند و 318 نفر که هنرمند درگذشته‌اند که  مستمری به  وراث تعلق می‌گیرد.
 
 
مدیر‌عامل صندوق اعتباری هنر با بیان اینکه اصلاح آئین‌نامه مستمری‌بگیران اعضا انجام شده است ادامه داد: بعد از آغاز فعالیتصندوق اعتباری  هنر، عضوی گیری‌ حدود 10 ماه متوقف شده بود، بنابراین نزدیک به 15 هزار نفر  در صف باشند اما آبان‌ماه سال جاری جریان عضو‌گیری مجدد آغاز شد. از آبان‌ماه تا تاریخ واریز نخستین بسته حمایتی 5 هزار نفر دیگر به این تعداد افزوده شد که در مجموع 20 هزار نفر نیز پالایش شدند. از این تعداد کمتر از 1200 نفر در نوبت هستند و تا واریز شب عید تعیین تکلیف خواهند شد.
 
پور‌احمدی با اشاره  به عضویت فعالان قرانی در صندوق اعتباری گفت: تعدای از فعالان این حوزه پیش‌تر عضو صندوق اعتباری هنر بودند اما در آیین‌ناه دیده نشده بود؛ اما براساس آئین‌نامه جدید و هماهنگی با معاونت قرآن و عترت از خدمات صندوق اعتباری هنر استفاده کنند.
 
وی درباره تشکیل معاونت «سر‌مایه‌گذاری» و «اقتصاد و هنر» در صندوق اعتباری هنر گفت: در نتیجه بررسی‌های انجام شده، متولی اقتصاد هنر و آسیب‌ کرونا به به فعالیت اهالی فرهنگ هنر، نیاز بود به‌طور جدی به این موضوع توجه شود.بنابراین براساس رویکرد اصلاح ساختار در حوزه فرهنگ و هنر، معاونت سرمایه‌گذاری و اقتصاد و هنر نیز در صندوق اعتباری هنر تشکل شد.
 
پور‌احمدی با اشاره به پرداخت تسهیلات در حوز طرح تکریم و مستمری‌بگیران عضو صندوق اعتباری هنر بیان کرد: برساسا اصلاح و پیشنهاد هیات مدیره، اعضا در قابل تکریم، ماهانه به جای 800 هزار تومان، 1 میلیون و 200 هزار تومان دریافتی دارند. مبلغ مستمری‌بگیران نیز از 250 هزار تومان به 400 هزار تومان افزایش پیدا کرده است. تسهیلات در سال 1400 در مجموع دو نوع پرداخت می‌شود و تعداد 2 هزار و 259 نفر تسهیلات دریافت کرده‌اند برابر با 20 میلیارد تومان. در حوزه کارافرینی، به 54 نفر حدود 40 میلیارد تومان و در حوزه طرح یادمان به‌عنوان وام ضروری، 1100 نفر معرفی شدند که بخش اعظم آن‌ها دریافت کرده‌اند و مابقی در نوبت قرار دارند. 1000 نفر نیز درخواست جدید دریافت شده است. در قالب طرح شمیم که هدف آن طرح تشویقی  جوان‌سازی جمعیت پیش‌بینی شده، 5 میلیون تومان وام بلاعوض و 30 میلوین تومان تسهیلات ارزان قیمت به 29 نفر پرداخت شده است.24 تقاضای جدید نیز  ثبت شده است.
 
وی افزود: در قالب طرح «جوانه» مشوق فرزند‌آوری، مبلغ 5 میلیون  تومان وام بلاعوض و 30 میلیون تومان تسهیلات ارزان‌قیمت به 68 نفر پرداخت شده و 61  نفر نیز در نوبت هستند. بسته حمایتی هنرمندان در کرونا نیز شامل سه مرحله، شب یلدا، نوروز و نیمه شعبان طراحی شده بود که مبلغ شب یلدا، واریز شد. بخش اول کمک مستمری  واریز شد و مرحله دوم آن در حال بررسی پرونده‌‌‌هاست. پرداختی‌های بلاعوض حوزه درمان و معیشت در حال پرداخت است و تداوم آن بستگی به توان صندوق دارد.  
  
صندوق اعتباری هنر با بیان این مطلب که در مجموع سال جاری بیش از 5 هزار و 500 میلیارد ریال  به جامعه فرهنگ و هنر پرداخت شده است بیان کرد: بیش از 6 هزار میلیارد ریال مجموع حمایت‌های صندوق در سال 1400 است که رشد قابل توجهی نسبت به گذشته دارد؛ به‌عبارت دیگر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی توانسته با توجه به میزان توان خود  و البته نه بهاندازه شا و جایگاه هنرمندان از آن‌ها حمایت کند.
 
پور‌احمدی با اشاره به میزان حمایت‌ از هنرمندان استانی گفت: در استان آذربایجان شرقی،  15 میلیارد تومان، اصفهان 14 میلیارد تومان، خراسان رضوی، 13 میلیارد تومان، خوزستان  بیش از 50 میلیارد ریال پرداخت شده است.
 
وی به ایجاد بخش «نامداران» گفت: بیش از 862 نفر از اعضای، دارای نشان درجه یک هنر هستند؛ از‌جمله پیشکسوتان هنر با سن بالای 60 سال. این واحد به هنرمندان آسیب‌دیده از کرونا نیز خدمات می‌دهد. بنابراین در قالب این واحد، سال 1400 به این هنرمندان سرکشی و با لوح تقدیر از تلاش‌ آن‌ها قدردانی شده است.
 
مدیر‌عامل صندوق اعتباری هنر با اشاره به رویکرد‌های این صندوق در سال جدید بیان کرد:  اصلاح آئین‌نا‌مه صندوق، با هدف ایجاد جامعیت در آن، تجدید نظر در فرآیند عضویت با هدف کاهش زمان عضویت در صندوق. امید‌واریم بتوانیم اوایل سال آینده آئین‌نامه اصلاح شود.
 
 پور‌احمدی با اشاره به توجه صندوق اعتباری هنر به مقوله اقتصاد هنر گفت: تلاش می‌کنیم  از اتکا به بودجه دولتی بکاهیم تا بتوانیم دایره خدمات خود را افزایش دهیم. باید بتوانیم از منابع سایر بازار‌ها استفاده و با برنامه‌ریزی هوشمندانه موضوعات مختلف را پیش‌بینی کنیم.  چند هدف در این حوزه تعیین شده است؛ نخست باید به ‌عنوان مرجع ارتباطی با هنرمندان بتوانیم هنرمندان را توانمند‌ساز کنیم. دو دسته هنرمند داریم  یک دسته  حمایت‌خواه  و دسته‌ای دیگر توانمند‌ هستند. بنابراین یکی از اهداف  پالایش هنرمندان با رویکرد  توجه به اقتصاد فرهنگ و هنر است و این فرآیند به معنای  جداسازی نیستغ بلکه به معنای شناسایی هنرمندان توانمند برای سرمایه‌گذاری است. تلاش می‌کنیم آثار هنرمندان را به سمت اقتصادی‌سازی سوق بدهیم و زمینه خرید و فروش  آثار در داخل و خارج را فراهم کنیم.      


وی ادامه داد: از دیگر رویکرد‌های صندوق اعتباری هنر در سال آینده، تجمیع ایده‌های اقتصاد فرهنگ و هنر است؛ به‌عنوان متولی، فراخوان دریافت جذب نظر و ایده  در زمینه اقتصاد هنر را درنظر داریم؛ بنابراین نشست‌های تخصصی با حضور و مشارکت رایزن‌های فرهنگی، دانشگاه‌ها و نمایندگان مجلس و دیگر صاحب‌نظران  و حتی بخش‌های دولتی به‌ویژه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هستیم. دو هدف را دنبال می‌کنیم نخست اینکه در ذهن عموم مفهوم اقتصاد هنر به اصطلاح جا بیفتد و به ظرفیت‌‌های این حوزه از نظر اقتصادی توجه شود؛ علاوه‌براین پیگیر تبلور شخصیت  اقتصادی هنرمندان هستیم.  چند ایده در این زمینه طراحی شده است؛ شبکه‌سازی، طراحی شهر‌ک‌‌‌های هنری، تاسیس شرکت زیباسازی شهری از‌جمله این ایده‌هاست.
 
پور‌احمدی ادامه داد: تلاش می‌کنیم صندوق بیمه هنرمندان را ایجاد کنیم. برای رسیدن به اهداف ترسیم شده، باید به تسهیل‌گری توجه شود؛ به‌عنوان مثال تدوین اطلس فرهنگ وهنر. این اطلس کامل در اختیار نداریم. تقویت بازار‌های مرزی، تقویت ساماندهی گالری هتل‌ها همچنین ساماندهی حراج آثار هنری. برای ورود به حراج آثار هنری، پیگیر دریافت مجوز هستیم. از دیگر برنامه‌های صندوق ایجاد صندوق‌های جسورانه است. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها