دوشنبه ۹ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۹
تاسیس 13 باب کتابخانه نهادی و مشارکتی طی سال 1400 در خراسان رضوی

چهارمین جلسه تجمیعی انجمن کتابخانه‌های عمومی خراسان‌رضوی، همزمان و مجازی در 72 انجمن شهرستان‌های استان، برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) در خراسان‌رضوی و به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی، چهارمین جلسه تجمیعی انجمن کتابخانه‌های عمومی خراسان‌رضوی به‌صورت همزمان و مجازی در 72 انجمن شهرستان‌های استان، شامگاه یکشنبه 8 اسفند ماه با حضور سرپرست معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان‌رضوی در مشهد برگزار شد.


در این نشست سیدهادی طباطبایی، سرپرست معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی با قرائت آیه «اقرا باسم ربک الذی خلق»، گفت: این واژه «اقرا» با گذشت دوران‌های متوالی به دست فراموشی سپرده شده است در حالی‌که باید تا ابد و به‌عنوان یک اصل در زندگی همه ما جاری باشد. اگر با اعتقاد و عمل به قرآن کریم، این کتاب هدایت‌کننده و روشنگر در زندگی پیش برویم بدانید که به‌طور قطع در همه زمینه‌های فرهنگی، شخصی، اجتماعی، سیاسی و ... وضعیت بهتری را رقم خواهیم زد.
 
وی افزود: برای افزایش و توسعه زیربناهای کتابخانه‌ای فرمانداران شهرستان‌ها به‌عنوان روسای انجمن کتابخانه‌های عمومی باید توجه ویژه به استفاده از ظرفیت خیرین داشته باشند. در واقع باید این مساله کمک به حوزه کتاب، کتابخوانی و کتابخانه‌ها را علاوه بر یک باقی‌الصاحات، کمکی برای رشد فرهنگی عمومی، افزایش دانایی و آگاهی در جامعه معرفی کنیم.
 
طباطبایی همچنین اجرای طرح اشتراک‌گذاری کتاب‌های افراد، سالانه با کتابخانه‌های عمومی را در راستای غنی‌سازی و روزآمدی منابع موجود در کتابخانه‌های عمومی استان را پیشنهاد داد.
 
جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی با حضور سیدهادی طباطبایی، سرپرست معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی؛ حجت‌الاسلام و المسلمین علی‌اکبر سبزیان، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی؛ شیوا خوش‌نسب، سرپرست دفتر اجتماعی و فرهنگی استانداری خراسان رضوی؛ مرتضی کرباسی، خزانه‌دار مجمع خیرین توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی خراسان رضوی و 30 فرماندار و روسای انجمن‌های کتابخانه‌های عمومی شهرستان‌های خراسان رضوی و اعضای حقیقی و حقوقی 72 انجمن از 30 شهرستان استان به تعداد 573 نفر برگزار شد.
 


در ادامه حجت‌الاسلام و المسلمین علی‌اکبر سبزیان، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی گفت: طبق رسالت و هدف اصلی اداره کل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی مبنی بر ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی و توسعه فضاهای کتابخانه‌ای در سطح استان، در چند وقت اخیر سعی کرده‌ایم گام‌های موثر و مفیدی در این راستا برداریم. از همین رو، در خصوص افزایش و توسعه فضاهای کتابخانه‌ای در سال 1400 بالغ بر 13 باب کتابخانه نهادی و مشارکتی در استان ازجمله دو باب کتابخانه سیار «پیک دانایی 4» در شهرستان باخرز و «پیک دانایی 6؛ سردار شهید  نورعلی شوشتری»، افتتاح «کتابخانه مشارکتی سپاه امام رضا(ع)» و اهدای مجوز  فعالیت دو سالن مطالعه ویژه بانوان در شهرستان مشهد و افزایش زیربنای مخزن کتاب و احداث یک سالن مطالعه دیگر در کتابخانه عمومی بحرالعلوم شهرستان خلیل‌آباد انجام شد.
 
وی با اشاره به اجرای بالغ بر 9000 برنامه فرهنگی از ابتدای سال 1400 در کتابخانه‌های عمومی استان، تصریح کرد:  همچنین در راستای ترویج فرهنگ کتابخوانی و نهادینه کردن عادت مطالعه در جامعه نیز برنامه‌ها و فعالیت‌های فرهنگی کتاب محور در مناسبت‌های مختلف مذهبی و ملی در مجموعه کتابخانه‌های عمومی استان برگزار شد. ازجمله برنامه‌ها و پویش‌های اجرا شده در کتابخانه‌های عمومی می‌توان به طرح «فجر کتاب» و پویش سراسری بانوان و مادران کتابخوان با هدف برگزاری 1443 برنامه‌های فرهنگی کتاب‌محور از تاریخ 3بهمن‌ماه تا 22 بهمن‌ماه 1400 از ولادت حضرت فاطمه زهرا(س) تا چهل و سومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران، طرح «کتاب خاتون» با محوریت ارائه بسته‌های مطالعاتی و سیرخواندن ویژه بانوان و مادران خراسان رضوی از ولادت حضرت فاطمه زهرا(س) تا پایان سال 1400، برگزاری مسابقه کتابخوانی «روابط متکامل زن و مرد» براساس کتابی با همین نام اثر علی صفایی حائری (عین.صاد) با محوریت افزایش تحکیم خانواده و انعقاد 22 تفاهم‌نامه همکاری با دستگاه‌های اجرایی مختلف استان در سال‌جاری اشاره کرد.
 


در پایان این نشست نیز هر فرماندارهای شهرستان‌های قوچان، نیشابور و درگز، رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان مشهد و دیگر اعضای حقیقی و حقوقی انجمن‌ها به ارائه گزارشی از وضعیت انجمن کتابخانه‌های عمومی شهرستان‌های خود پرداختند. امیر خوشخو، مسئول کتابخانه سیار سردار شهید ابوالفضل روشنک در مناطق کم برخودار و دورافتاده شهرستان مشهد به بیان نکاتی پرداخت و احسان سیفی، رئیس اداره امور کتابخانه‌ها و کتابخوانی نیز کتاب «بر تبعید: روایتی از تبعید حضرت آیت‌الله سیدعلی خامنه‌ای به ایرانشهر و جیرفت در دوران اختناق پهلوی دوم» اثر مرکز صهبا را معرفی کرد.

در این نشست از پوستر دو طرح «سلسله مسابقات کتابخوانی» ویژه مدیران دستگاه های اجرایی استان خراسان رضوی براساس کتاب «جهاد تبیین» تالیف سعید صلح میرزایی و خدمت نوین ارائه خدمات مرجع مجازی در 47 باب کتابخانه عمومی استان در راستای دسترسی به پایگاه‌های اطلاعاتی و ارائه خدمات مرجع مجازی رونمایی شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها