دوشنبه ۱۸ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۴
آیا رهبانیت تنها به دین عیسوی اختصاص دارد؟

این اثر بر این باور است که رهبانیت اختصاصی به دین عیسوی نداشته و در همه ادیان وجود داشته است و تنها به حسب شرایط زمانی و مکانی و مسائل درون دینی به گونه ها و مدل های مختلفی ظهور کرده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) دفتر اول کتاب «رهبانیت متعالی اسلامی» با عنوان «مؤلفه‌های اساسی حیات معنوی سلوکی در اسلام» نوشته حجت الاسلام والمسلمین علی امینی نژاد استاد فلسفه و عرفان اسلامی به همت انتشارات آل احمد و موسسه آموزشی پژوهشی نفحات به بهای 80 هزار تومان منتشر شد.

هیچ دینی از رهبانیت جدا نیست. با این حال رهبانیت دینی به حسب شرائط تحول یافت و در ادیان مختلف در قالب­‌های گوناگونی ظهور کرد. بررسی متون اسلامی‌– آیات و روایات – نشان می­ دهد برترین سطح رهبانیت در اسلام بروز یافته است.

رهبانیت متعالی اسلامی‌– در نقطه اوج خود – از خود گذشتن و مراتب فنا را در قالب خدمت به خلق، امر به معروف و نهی از منکر و به خصوص در جهاد و ریخته شدن خون ظهور می‌دهد. جوع و گرسنگی را در آئین روزه ‌های واجب و مستحب، سیاحت و رنج دل به کوه و صحرا زدن را در چهره جهاد و حج‌های واجب و مستحب و بریدن از شهوات را در قالب اعتکاف‌های پی در پی بروز و ظهور می‌دهد.

اسلام رهبانیت را به متن حضور اجتماعی کشانده است به گونه‌ ای که نمونه اعلای رهبانیت اسلامی‌در حیات شاگرد سلوکی رسول اللّه(صلی الله علیه و آله و سلم)، امیرمؤمنان و امام موحدان علی(علیه السلام) مجسم شده است.

در بخش سخن ناشر این اثر آمده است: «وقوع انقلاب شکوهمند اسلامی‌ایران در کنار ثمرات فزاینده ای که در فضای اجتماعی سیاسی داشت، موجب شد پرسشهای جدید و گسترده ای در ابعاد مختلف دین و زندگی دینی مطرح شود. در واقع این پرسش‌ها زمینه را برای به سخن درآوردن متون دینی در ابعاد مختلف خود، فراهم کرد. یکی از پرسش‌های مهم این بود که چگونه میان حیات و حضور اجتماعی و جهاد و مبارزه سیاسی با معنویت و ارزشهای معنوی اخلاقی می‌توان جمع کرد؟ اساسا در سبک زیست اسلامی‌چنین جمعی مقدور و مطلوب است؟ این پرسش و پرسش‌هایی از این دست منشأ شکل گیری پژوهشهایی در حوزه معنویت اسلامی‌شده است و البته این فضا تا رسیدن به نقطه‌های بایسته فاصله ای جدی دارد. اثر حاضر در همین فضا گام برداشته و تلاش نموده است مؤلفه‌های معنویت اسلامی‌را با زاویه ای ویژه کنکاش نماید.»

در بخشی از سخن مؤسسه نیز آمده است: «یکی از شیوه‌هایی که می‌تواند روح کلی، شاخصه‌ها و ابعاد معنویت اسلامی‌را نمایان سازد، مقایسه و نسبت سنجی میان این معنویت با معنویت‌های ادیان پیشین است. در اثر پیش رو با نگاهی به پیشینه بحث معنویت اسلامی‌در قالب رهبانیت، این مهم با استناد به منابع مختلف دینی به چشم آورده شده و جریان تطور تحول رهبانیت در بستر سنت اسلامی‌تا رسیدن به رهبانیت متعالی اسلامی‌پیگیری شده است.

از شاخصه‌های مهم این اثر که امید است در دفترهای بعدی آن به طور تفصیلی و موردی به تحریر درآید، نشان دادن بعد نمایان و پررنگ حضور اجتماعی در عین معنویت گرایی و جمع سالم میان این دو است؛ امری که در زمانه کنونی و پس از انقلاب شکوهمند اسلامی‌از نیازها و دغدغه‌های اساسی همه مؤمنان و دین باوران بود، و برای ارائه سبک زندگی اسلامی، ضروری و حیاتی است.»

در بخشی از مقدمه این اثر به قلم حجت الاسلام امینی نژاد نیز آمده است: «این اثر بر این باور است که رهبانیت اختصاصی به دین عیسوی نداشته و در همه ادیان وجود داشته است و تنها به حسب شرایط زمانی و مکانی و مسائل درون دینی به گونه‌ها و مدل‌های مختلفی ظهور کرده است. اسلام نیز از این قاعده مستثنا نیست و به همین جهت هیچ تردیدی نمی‌توان کرد که نه تنها در اسلام رهبانیت وجود دارد، بلکه اسلام به عنوان آخرین دین و کامل ترین پیامهای الهی به طراحی نظامی‌ متعالی و مترقی از رهبانیت دست یازیده که توجه به همه مؤلفه‌ها و ابعاد آن دقت در جامعیت آن به لحاظ برطرف کردن نیازهای فطری انسان دوره ختمی‌چشم‌ها را خیره می‌کند و وجه دیگری از هیمنه اسلام و اعجاز قرآن را آشکار می‌سازد.»
 
 
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها