پنجشنبه ۱۹ دی ۱۳۸۷ - ۱۷:۲۰
ساده نویسی و نیازسنجی، ملزومات نوشتن کتاب‌های عاشورایی

نویسنده کتاب‌های عاشورایی، ساده نویسی و نیازسنجی جامعه اسلامی را از ملزومات نوشتن کتاب‌های دینی و عاشورایی برشمرد و اظهار داشت: در نوشتن باید با بدنه جامعه ارتباط نزدیکی ایجاد کرد تا اثر ماندگاری بیشتری داشته باشد.

محمدجواد برهانی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)،  با اشاره به این که مضامین عمیق دینی در بیشتر موارد با ادبیات سنگینی نوشته می‌شود که تنها متخصصان می‌توانند از آن استفاده کنند، متذکر شد: نویسندگان می‌توانند از لحاظ نگارشی و شیوه تدوین مطالب دینی و عاشورایی با بدنه جامعه ارتباط نزدیکتری داشته باشند تا کلام آنها نفوذ و پایداری عمیق تری داشته باشد.

وی انتشار و توزیع کتاب‌های کم حجم، جزوه و مقالات معتبر دینی و متناسب با نیازهای جامعه در مجالس عزاداری حسینی را یکی از راهکارهای فرهنگ سازی عاشورایی دانست و افزود: بهترین تأثیر زمانی در مردم ایجاد می‌شود که حقایق «حرکت حسینی» در کتاب‌ها و رسانه‌های جمعی به صورت هماهنگ تبیین شوند و حقایق را برجسته سازیم. 

این نویسنده و طلبه افغانی، با توجه به این که ۱۲ سال در ایران زندگی می‌کند و تابعیت کشور پاکستان را نیز دارد، معتقد است: یکی از مشکلات کشورهای اسلامی، تحریفات و بدعت گذاری‌هایی است که در دین به ویژه در عزاداری‌های حسینی ایجاد شده است.

محمدجواد برهانی با بیان این که «مداح ـ محوری» یکی از معظلات این کشورها به ویژه در افغانستان و پاکستان شده است، اظهار داشت: برخی از سخنران‌ها و مداحان، سواد و مطالعه کافی ندارند و به احادیث ضعیفی متوسل می‌شوند که معتبر نیستند و آنها را در جامعه رواج می‌دهند.

وی افزود: این مساله در پاکستان بیشترین نمود را در مساله ذاکرها(در پاکستان به مداح و خطیب، ذاکر گفته می‌شود) دارد که اکثرا از سواد کافی برخوردار نیستند و موجب ایجاد و گسترش شبهه و خرافات در جامعه می‌شوند. 

این نویسنده با توجه به سخنان استاد مطهری در کتاب «حماسه حسینی» تصریح کرد: یکی از راه‌کارهای اساسی زدودن خرافات و تحریف‌ها، ورود عالمان و سخنرانان آگاه در تشکل‌های دینی و تکایاست. از این طریق سطح فرهنگ دینی مردم ارتقا خواهد یافت.

وی گفت: اگر نویسندگان و سخنران‌ها مطالب ارزنده و مستندی را ارایه کنند، غنای علمی و فرهنگی مردم و تشکل‌هایی نظیر هیات‌ها و تکایای عزاداری دهه محرم نیز افزایش می‌یابد.

این طلبه افغانستانی اظهار داشت: در برخی از مراسم سوگواری متاسفانه مطالبی بیان می‌شود که پایه و اساس علمی و تاریخی معتبری ندارند. در این زمینه باید نویسندگان و رسانه‌های جمعی با بررسی رویدادها و وقایع تاریخی تلاش کنند سطح آگاهی مردم را بر مبنای حقیقت واقعه عاشورا افزایش دهند.

وی با اشاره به این که «ما مسلمانان به ویژه شیعیان، باید در نحوه برخوردها و عزاداری‌هایمان دقت کنیم»، بیان داشت: عده‌ای از دگراندیشان و وهابیان از تصاویر برخی عزاداری‌های نادرست، سوء استفاده می‌کنند و وجهه نادرستی از شیعه می‌سازند و آن را ترویج می‌دهند.

محمدجواد برهانی با بیان این که «وظیفه ماست خرافات و بدعت‌ها را بازگو کنیم»، اظهار داشت: این بدعت گذاری‌ها در کشور پاکستان بیش از افغانستان شکل گرفته و متاسفانه برخی از سخنران‌ها و مداحان از آیات و احادیث نیز در این زمینه استفاده ابزاری می‌کنند.

وی با اشاره به وضعیت رو به رشد شیعیان در کشور افغانستان که بیشتر مردمان آن کشور را اهل تسنن تشکیل می‌دهند، گفت: در گذشته به ویژه در زمان طالبان، عزاداری شیعیان ممنوع بود اما اکنون شرایط گونه‌ای شده که با تشکیل «شورای اخوت اسلامی» که مرکب از عالمای شیعه و سنی افغانستان است، مراسم عزاداری حسینی هر سال در همان مساجد اهل تسنن برگزار می‌شود و علمای برجسته اهل تسنن نیز در ماتم حسینی، سخنرانی و عزاداری می‌کنند.

نویسنده کتاب «سیره اجتماعی پیامبر اعظم(ص)» افزود: در روز تاسوعا و عاشورا ـ با توجه به این که اکثریت مردم افغانستان سنی‌اند ـ ساز و آهنگ قطع می‌شود و رسانه‌ها نیز به بیان مطالب دینی و نقش امام حسین(ع) در واقعه کربلا می‌پردازند.

وی درباره شرایط کنونی افغانستان یادآور شد: اگرچه حکومت این کشور در دست اهل سنت است، مدارس اهل شیعه نیز برقرارند و عالمان شیعه به فعالیت‌های خود اشتغال دارند و کارهای مناسبی نیز در این زمینه انجام داده‌اند؛ به گونه‌ای که می‌توان گفت سطح آگاهی‌های شیعه روبه رشد است. تشکل‌های شیعی که ایجاد شده همراه با احداث کتابخانه‌های وسیع این حوزه، موجبات ترویج دین اسلام و تشیع را فراهم کرده است. 

برهانی اکنون کتابی با عنوان «خدمات اجتماعی در اسلام» را دست تألیف و کتاب‌های «روابط اجتماعی در اسلام» و «نقش اسلام در دگرگونی‌های اجتماعی؛ با تأکید بر افغانستان معاصر» را زیر چاپ دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط