دوشنبه ۱۶ دی ۱۳۸۷ - ۰۹:۳۳
منبري‌ها و مداحان به مقتل‌هاي دست اول مراجعه كنند

نويسنده كتاب «وقعه‌الطف» با بيان اين‌كه انحرافات صورت گرفته درباره واقعه عظيم عاشورا، ريشه در پيرايه‌هاي بسته شده به واقعه كربلا در مقتل‌ها دارد، مي‌گويد: منبري‌ها و مداحان بايد به مقتل‌هاي دست اول مراجعه كنند تا دچار خطا نشوند.

حجت‌الاسلام محمدهادي يوسفي غروي، در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، با اشاره به اين‌كه در مقام تحريف واقعه عاشورا مطالب متعددي نوشته شده و شهيد مطهري هم در اين ارتباط بيشتر به كتاب «لولو و مرجان» نوشته حاج ميرزا حسين نوري اشاره كرده است، گفت: البته اصل اين كتاب به قلم قديم نوشته اما چند سالي است كه بازنويسي و منتشر شده است.

وي با بيان اين‌كه انگيزه تحريفات صورت گرفته از سوي سخنوران در حادثه عاشورا، نوآوري و بيان حرف تازه است، افزود: تمام هم و غم برخي سخنوران آن است كه مستعمان را بگريانند و به تعبير شهيد مطهري، كل يوم عاشورا و كل ارض كربلا را با برپايي شور روز عاشورا در مجلس‌شان نمودار كنند.

وي در پاسخ به اين سوال كه «مداحان و سخنوران از چه طريقي مي‌توانند سره را از ناسره تميز دهند و از كتاب‌هايي كه داراي تحريف هستند استفاده نكنند»، اظهار داشت: همان انگيزه‌اي كه در ميان سخنوران براي پيرايه بخشيدن به حوادث عاشورا مشاهده مي‌شود، در بين مقتل‌نويسان هم وجود دارد. به همين دليل هرچه از واقعه عاشورا مي‌گذرد، بر تحريفات و پيرايه‌هاي آن افزوده شده است.

يوسفي غروي با اشاره به اين‌كه مقتل‌نويسان تلاش مي‌كنند مقتل آنان از مقتل‌هاي گذشته جامع‌تر و كامل‌تر  باشد و به همين دليل مسايل غير واقعي را به اصل حادثه تاريخي عاشورا مي‌افزايند، اضافه كرد: هرچه به مقتل‌هاي قديمي‌تر و دست‌اول‌تر مراجعه مي‌كنيم، تحريفات و پيرايه‌هاي عاشورا كمتر مشاهده مي‌شود.

وي با اشاره به يكي از كتاب‌هاي خود با عنوان «وقعه‌الطف» كه از سوي انتشارات جامعه مدرسين به زبان عربي منتشر شده و تاكنون ترجمه‌هاي متعددي از آن به زبان فارسي، تركمن، انگليسي و اردو انجام شده  يا در حال انجام است، اظهار داشت: من در اين كتاب تلاش كرده‌ام دست‌اول‌ترين و بي‌پيرايه‌ترين مقتل عاشورا را كه مربوط به اخبار نقل‌شده از «ابومخنف ازدي» است، جمع‌آوري كنم.

وي با اشاره به زندگي ابومخنف ازدي خاطر نشان كرد: او كه 20 سال پس از واقعه عاشورا به دنيا آمد، نخستين كسي است كه درصدد جمع‌آوري اخبار كربلا برآمده است. ابومخنف در سن 20‌سالگي يعني 40 سال بعد از واقعه عاشورا به جمع‌آوري اخبار كربلا دست زد و در قبيله خود با كساني كه در لشگر عمرو سعد حضور داشتند، گفت و گو كرد و به همين دليل اخبار او با يك واسطه از حادثه كربلا نقل شده است.

وي با اشاره به اين‌كه ابومخنف در مجموع 57 خبر را از واقعه كربلا نقل كرده، اضافه كرد: البته هريك از اين اخبار، روايتي طولاني از يكي از وقايع عاشوراست.

وي گفت: او نام كتاب خود را مقتل امام حسين(ع) ناميده است و به همين دليل كتاب‌هايي كه پس از آن درباره واقعه عاشورا نوشته شده‌، به همين عنوان نامگذاري شده‌اند.

يوسفي غروي با اشاره به اين‌كه اصل كتاب مقتل امام حسين(ع) در دسترس نيست، اظهار داشت: اخبار اين كتاب از سوي «هشام كلبي» (متوفي 206 هجري) شاگرد ابومخنف ازدي نقل و سپس از سوي شيخ طبري (متوفي 310هجري) در تاريخ طبري و شيخ مفيد (متوفي 413 ) استفاده شد.

وي اضافه كرد: تفاوت تاريخ طبري با كتاب شيخ مفيد در آن است كه تاريخ طبري تمام اخبار را با ذكر اسناد آنها نقل كرده اما شيخ مفيد اسناد آنها را حذف كرده است. از اين رو تنها كتابي كه اسناد تاريخ كربلا را نقل كرده، تاريخ طبري است.

وي با اشاره به اين‌كه «تا پيش از اين كسي در انديشه بررسي اسناد تاريخ كربلا نبوده است»، اظهار داشت: در كتاب وقعه الطف، اسناد مورد اشاره در تاريخ طبري به صورت كامل مورد بررسي قرار گرفته است.

يوسفي غروي خاطرنشان كرد: كتاب مقتل امام حسين(ع) اثر ابومخنف ازدي، خميرمايه اصلي كتاب «نفس‌المهموم» اثر محدث قمي نيز به شمار مي‌آيد كه با عنوان «الدمع السجوم» به فارسي ترجمه شده است.

وي يادآور شد: محدث قمي در مقدمه نفس المهموم ذكر كرده كه مقتل امام حسين(ع)، قديمي‌ترين و صحيح‌ترين مقتل امام حسين(ع) به شمار مي‌رود. 

كتاب‌هاي ديگري از يوسفي غروي درباره واقعه عاشورا منتشر شده است. موسوعه التاريخ الاسلامي كه جلد ششم آن به عهد امام حسين(ع) و عهد امام زين‌العابدين(ع) مي‌پردازد از جمله اين كتاب‌هاست.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط