یکشنبه ۱۵ دی ۱۳۸۷ - ۱۴:۴۰
كتاب نذر كنيم

نويسنده كتاب‌هاي عاشورايي، در راستاي غني‌سازي فرهنگ عاشورايي اظهار داشت: عزاداران مي‌توانند مانند ساير نذوراتي كه در اين ايام صورت مي‌گيرد، هزينه‌هاي تحقيق و تأليف كتاب‌هاي اصيل عاشورايي را پرداخت و آن را به هيات‌هاي عزاداري اهدا كنند._

حجت‌الاسلام سيد فضل‌‌الله ميرشفيعي، در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا) درباره راهكار ترويج فرهنگ عاشورا و زدودن تحريفات و خرافات ايجاد شده در اين زمينه عنوان كرد: افرادي كه نويسنده نيستند اما به گسترش تأليفات عاشورايي علاقه‌ دارند، مي‌توانند نذر كنند با خريد آثار عاشورايي يا پرداخت هزينه‌هاي يكي از گروه‌هاي تحقيقاتي و تأليف كتاب‌هاي عاشورايي كه بر مبناي دستاوردهاي اصيل اسلامي نوشته شده‌اند، كتاب‌ها را به عزاداران حسيني هديه كنند.

وي تدوين دانشنامه عاشورا را از ضروريات ديني دانست و اظهار داشت: گروه مشتركي از متخصصان و استادان حوزه و دانشگاه بايد به صورت علمي و مستند به تأليف منبعي مرجع در اين زمينه همت گمارند.

حجت‌الاسلام ميرشفيعي، با اشاره به كتاب «حماسه حسيني» استاد شهيد مرتضي مطهري درباره تحريفات انجام شده درباره واقعه عاشورا اظهار داشت: اصل واقعه كربلا بايد از نظر تاريخي و ديني به صورت كتابي مدون و قابل استناد در اختيار پژوهشگران و سخنرانان اين حوزه قرار گيرد تا از اين طريق مضامين دقيق و معتبر با هماهنگي بيشتري به پويندگان حقيقت عرضه شود.

وي افزود: در بسياري از مواقع، تحريفات انجام شده در كلام و معنا، بر اثر انتقال شفاهي مفاهيم به وجود آمده است و مي‌توان با تدوين اثري مكتوب در اين زمينه، از ايجاد القائات نادرست جلوگيري كرد.

نويسنده حوزه دين درباره دانشنامه عاشورايي بيان كرد: اين اثر بايد تمام واقعه عاشورا، قبل از حركت امام حسين(ع) از مدينه به مكه، ماجراي بيعت، وقايع مكه، جريان‌هاي مسير كربلا، پس از واقعه عاشورا تا حماسه حضرت زينب(س) را در بر گيرد.

حجت‌الاسلام ميرشفيعي، با انتقاد از اين كه اغلب كتاب‌هاي عاشورايي زماني كه به تشريح وقايع روز عاشورا مي‌رسند، پايان مي‌يابند، اذعان داشت: پس از فضايي كه در روز عاشورا ايجاد شد و نتايج بعدي اين واقعه عظيم، تاريخ نشان داد كه سالار شهيدان، پيروز بوده‌اند و اين موضوع بايد در كتاب‌هاي عاشورايي منعكس شود.

نويسنده كتاب «ريزش‌ها و رويش‌ها؛ عاقبت‌هاي سفيد و سياه در مسير دفاع از حريم ولايت»، فرهنگ‌سازي عاشورايي را نيازمند صرف زمان و تعمق بيشتر در اهداف اين واقعه بزرگ دانست و عنوان كرد: بهتر است در ايام سوگواري، كتاب‌هاي غني عاشورايي كه متناسب با ظرفيت و نياز جوانان است، در سخنراني‌ها و مجالس عزاداري معرفي و توزيع شوند تا جوانان با بهره‌گيري از منابع معتبر، با فرهنگ عاشورايي عجين شوند.
 
وي درباره آثار و سخنراني‌هاي عاشورايي بيان كرد: بهتر است نويسندگان و سخنران‌ها در معرفي و تبيين واقعه عاشورا، داستان‌پردازي نكنند، واقعيت را بگويند و ويژگي‌هاي اهل‌بيت(ع) و خصايص رفتاري امام حسين(ع) را براي عزاداران حسيني بازگو كنند زيرا واقعيت و نحوه بيان آن، از همه چيز مهمتر است.

اين نويسنده عاشورايي تصريح كرد: سخنرانان و مبلغان ديني نبايد بدون مطالعه صحبت كنند. چه ايرادي دارد حتي يادداشت‌هايي در دست داشته باشيم و بر مبناي منابع معتبر، حقايق را بگوييم. آنچه مهم است، وقت شنونده است. او بايد بتواند از يافته‌ها و اندوخته‌هاي خود استفاده كند.

از تأليفات حجت‌الاسلام ميرشفيعي مي‌توان به كتاب‌هاي «محصل‌الكلام؛ نظرات شيخ اعظم انصاري در مكاسب»، «تحقيق و تصحيح كتاب المكاسب»، «نسخ و اداء؛ معماي عمر و روزي»، «سرچشمه معرفت»، «هماي حكمت»، «گلي از باغ بهشت» و «راز موفقيت پيشگامان علم» اشاره كرد. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط