چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۹:۳۴
ایجاد ذائقه مهمترین مسئله کتابخوانی است

دبیر شورای فرهنگ عمومی بر ضرورت ایجاد ذائقه کتابخوانی تاکید و بیان کرد: با توجه به انسی که مردم به فضای مجازی پیدا کرده‌اند، مسئله کتابخوانی را مهم‌تر کرده است.

عاطفه خادمی در حاشیه بازدید از نمایشگاه کتاب تهران با حضور در غرفه خبرگزاری تخصصی کتاب ایران (ایبنا) در سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با اشاره به فعالیت این رسانه، گفت: وجود یک خبرگزاری تخصصی در حوزه کتاب یک امر مبارک است؛ نیاز داریم به‌طورت خاص، در حوزه اخبار حوزه کتاب کار کنیم.

وی ادامه داد: آنچه که نیاز اصلی در حوزه کتاب محسوب می‌شود، ایجاد ذائقه مطالعه در میان مردم است. با توجه به انسی که مردم به فضای مجازی پیدا کرده‌اند و ساعاتی که باید برای کتابخوانی صرف کنند، در فضای مجازی به سر می‌برد، مسئله کتابخوانی را مهم‌تر کرده است.

خادمی با بیان اینکه سوق دادن ذائقه مردم به سمت کتاب کمی سخت است، افزود: تخقق این هدف، نیازمند اقدام اساسی است؛ باید از کودکی فضایی برای فرزندان خود مهیا کرده و کودکان را به سمتی متمایل کنیم که نسبت به مسئله کتاب، علاقه‌مند شوند و با آن انس بگیرند.

به‌گفته وی، این موضوع نیازمند یکسری سیاست‌ها و راهبردهای اساسی است و اینکه بدانیم چه چیزی با ذائقه کودکان ایرانی، همخوانی دارد تا کودکان به سمت کتاب سوق پیدا کنند، با اینکه چه روایتی از کتاب برای بچه‌ها باید بسازیم؟

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور با بیان اینکه ساختن این روایت بخشی از کاری است که می‌تواند به توسعه فرهنگ کتابخوانی در گروه سنی نوجوان و جوان امیدوارمان کند که این دو گروه بین فضای مجازی و کتاب، کتاب را انتخاب کند و مخاطبان رویداد بزرگی مانند نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران نیز افزایش پیدا کند.

خادمی افزود: بیش از آنچه که در فضای فرهنگ عمومی نسبت به کتاب خواندن باید توجه داشته باشیم، باید کمی به عقب برویم و نسبت به خواندن توجه کنیم؛ زیرا تغییر در امر خواندن ایجاد شده است.

وی با بیان اینکه مصداق امر خواندن الزاماً کتاب نیست، گفت: فضای مجازی و متن‌های کوتاهی که مشخص نیست با چه منبع و صحت و سقم خوانده می‌شوند نیز جزو این مورد است و باید گفت که افراد جامعه درگیر امر خواندن هستند اما این امر، کتاب خواندن نیست.

خادمی با طرح این موضوع که این امر خواندن، کتاب خواندن نیست، گفت: به‌نظرم امر خواندن عمومی است و به فرهنگ عمومی بر می‌گردد و به این موضوع نیاز داریم امر خواندن را به سمت کتاب خواندن سوق بدهیم، زیرا کتاب خواندن در فضای اجتماعی از نظر اطلاعات و داده‌ها مصونیت بیشتری دارند و می‌توانیم مطمئن شویم که جامعه در یک مسیر درست، اطلاعات و آگاهی‌هایش شکل می‌گیرد. این موضوع با توجه به اینکه به موضوع فرهنگ عمومی برمی‌گردد، موضوعیت دارد و معتقدیم، باید درباره همین موضوع به‌عنوان یکی از ویژگی‌های جامعه ایرانی در فضای فرهنگ عمومی فکر کنیم و تدبیری برای آن بیندیشیم.

دبیر شورای فرهنگ عمومی با بیان اینکه عمومی بودن مسائل فرهنگی، معتنابه آن شورای فرهنگ عمومی کشور است، گفت: زمانی که در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران حضور دارم به این می‌اندیشم که چگونه می‌شود امر کتاب خواندن و بازدید از نمایشگاه بین‌االمللی کتاب تهران را عمومی‌تر کرد و این عمومی شدن به فضای فرهنگ عمومی بر می‌گردد و دغدغه‌ای است که سعی می‌کنیم نسبت به آن بیاندیشیم و تدابیر لازم را هم اتخاذ کنیم.

ایجاد ذائقه کتابخوانی در میان مردم ضروری است/اهمیت سوق کودکان به مسئله کتاب

سند ملی ترویج خواندن در دست اجرا است

وی همچنین با اشاره به تصویب سند ملی ترویج خواندن در شورای فرهنگ عمومی، گفت: این سند برای اجرا به نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور به‌عنوان متولی، سپرده شده و در دستور کار قرار دارد و به‌طور جدی دنبال می‌شود.

خادمی ادامه داد: شورای فرهنگ عمومی تلاش دارد در دوره جدید سیاست‌گذاری‌ها را به‌طور متمرکز در ذیل موضوع و مسئله هویت ایرانی – اسلامی پیگیری کند. قطعاً یکی از زیرشاخه‌ها و ریزموضوعاتی که در شبکه مفهومی هویت می‌توان جانمایی کرد، مسئله کتاب و کتابخوانی است.

به گزارش ایبنا؛ سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران تا ۲۹ اردیبهشت فرهنگی ناشران از ساعت ۱۰ تا ۲۰ در مصلای امام خمینی (ره) برپا است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها