دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۰۹:۰۱
نقش سیاست‌های تشویقی در ترغیب مردم به کتابخوانی

خراسان‌رضوی – یک نویسنده و کارگردان مشهدی در آستانه سی و پنجمین دور از نمایشگاه کتاب تهران گفت: سیاست‌های تشویقی برای خرید کتاب، نقش مهمی در ارتقای سرانه مطالعه و ترغیب مردم به کتابخوانی دارد.

عباس جانفدا در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در مشهد، در آستانه سی و پنجمین دور از نمایشگاه کتاب تهران گفت: در شرایط کنونی که تامین معیشت، اولویتِ اول هر ایرانی شده و قیمت خرید کتاب هم زیاد شده است، طبعاً کتاب‌خریدن اولویت چندم مردم است از این رو در این شرایط سیاست‌های تشویقی برای خرید کتاب، نقش مهمی در ارتقای سرانه مطالعه و ترغیب مردم به کتابخوانی دارد.

وی گفت: پس اول باید سیاست‌گذاران کتاب به خصوص در ایام نمایشگاه کتاب برای ترویج فرهنگ کتابخوانی، سیاست‌های تشویقی برای خریدکتاب بگذارند، باید به قشرهای مختلف جامعه نظیر هنرمندان، دانشجویان، اهل ادب، مهندسان و همه مخاطبان بازار کتاب یارانه بدهند.

نقش انکارناپذیر رسانه در ترویج کتابخوانی

او در ادامه راهکارهای خود برای ترویج فرهنگ مطالعه گفت: دوم اینکه با حمایت از ناشران و پدیدآورندگان قیمت تمام‌شده کتاب را پایین آورد و در انتها هم رسانه‌ها را پای کار آورد چراکه نقش رسانه انکارناپذیر است.

نمایشگاه کتاب به ارتقای سرانه مطالعه خواهد انجامید

جانفدا که کسب بیش از ۵۰ عنوان جایزه از جشنواره های متعدد را درکارنامه کاری خود دارد اظهار کرد: به نظر من هر موج‌آفرینی در حوزه‌ی فرهنگ‌سازی می‌تواند به ارتقای شاخص‌های فرهنگی بینجامد، نمایشگاه کتاب هم از این قاعده مستثنی نیست و تمرکز بر این موضوع می‌تواند نقشی در ارتقای سرانه مطالعه ایفا کند اما این نقش و اثر مقطعی و گذرا خواهدبود و با پایان نمایشگاه اثر آن هم فراموش خواهد شد.

چهره هنری مشهد در سال ۹۳ بیان کرد: باید بپذیریم با فراگیرشدن سوشال‌مدیا تعداد کتاب‌خوان‌های ما خیلی کم شده‌اند و این نگران‌کننده است و باید برای این موضوع توسط سیاست‌گذاران فرهنگی و هنری فکری اساسی بشود.

عباس جانفدا گفت: در گذشته فضای خوبی برای ناشران بومی وجود داشت اما امروز که سرمایه حرف اول را در این بازار می‌زند توان ناشران بومی برای رقابت و معرفی خود در مقایسه ناشران مطرح پایتخت کم شده، لذا این افراد شاید نتوانند سهم خوبی از نمایشگاه کتاب ببرند. ضمن این‌که موجی از بی رغبتی این روزها در بین مولفان و ناشران شهرم وجود داردو این موج بیش از آن‌که دلیل مالی داشته باشد بیشتر روانی است چون به بازی گرفته نمی‌شوند، دیده نمی‌شوند اگر توسط متولیان فرهنگی این حمایت پررنگ باشد، این افراد دوباره پر قدرت آغاز به کار خواهند کرد.

باید با همدلی برای به ثمر رسیدن شعار امسال نمایشگاه تلاش کنیم

این نویسنده و کارگردان تاتر در خصوص شعار امسال نمایشگاه کتاب بیان کرد: قبل از خواندن و ساختن، اندیشیدن مهم‌تر است، بازار نشر گاهی اندیشه تهی می‌شود. شعارها همواره زیبا هستند اما همه باید با تلاش و حمایت برای به نتیجه رسیدن آن تلاش کنیم. مدیران فرهنگی ما باید به این شعار باور داشته باشند و برای عملی‌شدن آن تلاش کنند. باید نگاه‌ها را تغییر داد تا بتوانیم در کنار هم «ساختن» را به نتیجه برسانیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط