دوشنبه ۶ دی ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۳
فراخوان ارسال اثر برای فهرست دوسالانه کتاب برای کودکان با نیازهای ویژه IBBY ۲۰۲۳

شورای کتاب کودک به منظور مشارکت بهترین آثار ایرانی برای رقابت در دوسالانه کتاب برای کودکان با نیازهای ویژه، از نویسندگان و ناشران خواست تا بهترین آثار خود را در این زمینه ارسال کنند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، به منظور ایجاد فرصت لذت از کتاب‌ها برای ‌کودکان با نیازهای ویژه و تشویق ناشران، دفتر بین‌المللی کتاب برای نسل جوان IBBY، هر ۲ سال یک بار، فهرستی از بهترین آثار منتشره برای کودکان با نیازهای ویژه را منتشر می‌کند و شورای کتاب کودک که نماینده این سازمان جهانی در ایران است، بهترین کتاب‌های فعالان فرهنگی در داخل کشور را، برای مشارکت در این رقابت جهانی در اختیار IBBY قرار می‌دهد.

دفتر بین‌المللی کتاب برای نسل جوان که باور دارد، همه کودکان باید به کتاب‌هایی با بالاترین کیفیت دسترسی داشته باشند؛ برای معرفی بهترین کتاب‌ها برای کودکان با نیازهای ویژه فهرست مجزایی را هر دو سال یک بار منتشر می‌کند. این کتاب‌ها می‌توانند پاسخ به نیازها، بازتاب‌دهنده تجربیات و بیان توانمندی‌های این کودکان باشند.

فهرست دفتر بین‌المللی دارای سه بخش است و داورى آثار برای مشارکت در این رقابت در دو مرحله انجام می‌شود. ابتدا در بخش داخلی، گروه متخصصان جوایز شورای کتاب کودک، تعدادی از آثار برجسته را انتخاب می‌کند و با معرفی آنها به داوران بین‌المللی در IBBY که در کانادا مستقر هستند، داوری نهایی با حضور بهترین‌ها انجام می‌گیرد.

در سال 2021 دو اثر از ایران به فهرست کتاب برای کودکان با نیازهای IBBY راه پیدا کرد. کتاب حسی لمسی «یه چیزی اینجاست»، به طراحی و سازندگی سمانه نادری در بخش کتاب‌های حسی و لمسی و کتاب «هفت اسب هفت رنگ»، اثر محمدهادی محمدی و تصویرگری نوشین صفاخو از انتشارات موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان دربخش شخصیت معلول به این مجموعه راه پیدا کردند.

کتـاب حسی – لمسی «یه چیزی اینجاست» با نویسندگی و اجرای سمانه نادری، برداشتی از حکایت «فیل در تاریکی» بود که یکی از معروف‌ترین حکایت‌های تمثیلی دنیاست و کتاب «هفت اسب هفت رنگ» نوشته محمد هادی محمدی داستانی بود که در خیال دخترکی روی می‌دهد که پاهایش از حرکت کردن ناتوان بود.

برای شرکت در این رقابت جهانی که با حضور آثار بیش از 80 کشور دنیا رقم می‌خورد، داوطلبان باید آثار خود  را، با مشخصات زیر به دبیرخانه شورای کتاب کودک ارسال کنند:
● آثار باید برای کودکان با نیازهای ویژه و انواع معلولیت‌های آنان تولید شده باشند: محصولاتی با فرمت‌های خاص مانند بریل، زبان اشاره، کتاب‌های حسی و لمسی، کتاب‌های آسان‌خوان، به خصوص برای کودکان و نوجوانانی که دارای ناتوانی‌های زبانی یا ذهنی بوده یا دارای اختلال خواندن و آموزش هستند.
● آثاری که شخصیت اصلی یا یکی از شخصیت‌های مهم آن کودکان و نوجوانان با یک یا انواع نیازهای ویژه باشد: کتاب‌های تصویری، رمان، آثار داستانی یا غیر داستانی، زندگینامه‌ها و... 
●کتاب‌های تصویری یا ههمه‌خوان‌ که برای همه کودکان (عادی و با نیاز ویژه) قابل استفاده باشند: آثاری که با استفاده از طراحی و تصویرگری‌های همه فهم، موضوع و زبان ساده، فونت‌های درشت و خوانا و... برای گروه بزرگی از کودکان قابل درک باشند.
بنا به عقیده گروه متخصصان جوایز شورای کتاب کودک، منظور از معلوليت هرگونه آسیب جسمی، شناختی يا عصبی است که بر سلامت روان یا حسی تأثير بگذارد، مانند: نابينايی، ناشنوايی، معلوليت‌های ذهنى، اختلالات يادگيرى، اوتيسم و... معلولیت حاصل یک بیماری یا آسیب موقتى نباشند و در بلندمدت زندگی شخص را تحت تاثیر قرار دهد.
 
قابل ذکر است که آثار و محصولات باید از سال ۱۳۹۸ (۲۰۱۸میلادی) به بعد منتشر شده باشند.
آخرين مهلت تحویل آثار به شورای کتاب کودک ۲۵ دی ماه ۱۴۰۰ خواهد بود.
شیوه تحویل:
ارسال دو نسخه از اثر به شورای کتاب کودک از طريق هماهنگى با خانم بابالویی، مسئول كتابخانه تحقيقاتى و ارسال PDF آثار به ایمیل: Cbc.SpecialNeedsCommittee@gmail.com
 آثار ارسالى برای داوری عودت داده نخواهد شد.

آدرس شورای کتاب کودک در تهران، خیابان انقلاب ،خیابان ابوریحان، خیابان وحید نظری، شماره ۳۱، طبقه ۲ جای دارد.

شایان ذکر است فهرست‌های قبلی در کتابخانه تحقیقاتی شورای کتاب کودک موجود است.
 براى دريافت پاسخ پرسش هاى احتمالى می‌توانید با ایمیل Cbc.SpecialNeedsCommittee@gmail.com مکاتبه کنید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها