دوشنبه ۲۹ آذر ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۱
خبر خوش یلدایی برای هنرمندان/پیش‌بینی 350 میلیارد تومان وام بلاعوض برای فعالان فرهنگی

سید‌مجید پوراحمدی، در نشست خبری تشریح اعطای بسته حمایتی اصحاب فرهنگ از واریز نخستین مبلغ حمایتی به حساب اعضای صندوق اعتباری هنر به‌مناسبت شب یلدا خبر داد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، نشست خبری تشریح اعطای بسته حمایتی اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه دوشنبه (29 آذرماه) با حضور سید‌مجید پوراحمدی، مدیرعامل موسسه صندوق اعتباری هنر برگزار شد.
 
پوراحمدی با اشاره به توجه دولت سیزدهم به حمایت از اصحاب فرهنگ و هنر رسانه گفت: بعد از روی کار آمدن دولت سیزدهم، حمایت از اقشار مختلف مورد توجه قرار گرفت. حمایت دولت مردمی در قالب برنامه و شعارها دنبال شد ازجمله حمایت از گروه‌های مرجع و همچنین توزیع عادلانه خدمات و خدمت و از همه مهم‌تر توجه ویژه به اصحاب فرهنگ و هنر بود. دولت مصمم است فرهنگ و هنر به‌عنوان پیشران برنامه‌های دولت مورد حمایت قرار گیرند؛ بنابراین در برنامه فوری حمایت از فعالان آسیب‌دیده از کرونا در قالب تدوین بسته حمایتی در دستور کار قرار دارد. وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی تلاش کردند با اخذ دستور ویژه از رئیس محترم جمهوری، این حمایت‌ها مصوب شد.
 
وی ادامه داد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با حمایت همه‌جانبه از هنرمندان، متولی اصلی و سیاستگذار اصلی در این زمینه است. بسته حمایتی از شهریور 1400 مصوب شد و بعد از طی مراحل اداری توانستیم این مصوبه را اعلام کنیم.
 
پوراحمدی درباره جزییات بسته حمایتی جدید از اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه بیان کرد: بسته شامل سه نوع تسهیلات بلاعوض، تسهیلات بانکی و حمایت‌های آتی است. صندوق اعتباری هنر به‌عنوان مهم‌ترین و جامع‌ترین نهاد متولی در حوزه حمایت از اصحاب و هنر کشور شناخته می‌شود. بانک اطلاعاتی این صندوق در حال جامعه‌تر شدن است و بخش مهم حمایت از فعالان فرهنگ و هنر کشور در این صندوق جریان دارد. یکی از محصولات مهم صندوق اعتباری هنر، صدور «هنرکارت» برای اعضا است که به‌عنوان زیرساخت و رابط مالی با هنرمندان قلمداد می‌شود. خدمات مختلفی به واسطه این کار به اعضا ارائه می‌شود؛ مانند واریزی بلاعوض و خدمات متنوع دیگر. بنابراین زیرساخت هنرکارت خدمات متنوعی را شامل می‌شود که واریزی بخش کوچکی از آن است.
 
وی ادامه داد: انواع قراردادها، تخفیف‌ها برای سفرهای زیارتی و تفریحی، خریدهای فروشگاهی ازجمله خدماتی هستند که برای دارندگان هنرکارت ارایه می‌شود.
 
مدیرعامل صندوق اعتباری هنر افزود: حدود 86هزار و 365 نفر عضو صندوق اعتباری هنر هستند که هر لحظه بر تعداد آن‌ها افزوده می‌شود. 42هزار و 761 عضو از خدمات تأمین اجتماعی 35هزار 866 عضو از خدمات بیمه تکمیلی 2639 نفر از خدمات مستمری و 500 نفر در قالب طرح تکریم از خدمات صندوق اعتباری هنر بهره‌مند می‌شوند.

15 هزار و 338 نفر جدید به صندوق اعتباری هنر افزوده شدند
وی با بیان اینکه از سال گذشته و با شروع واریز بسته‌های حمایتی، شاهد افزایش میزان تقاضا برای عضویت در صندوق بودیم، بیان کرد: در مجموع 15 هزار و 338 نفر به‌عنوان عضو جدید، به صندوق اعتباری هنر افزوده شدند. از ابتدای آبان نیز روش پذیرش اعضای جدید تغییر کرده و از دو ماه اخیر 2000 نفر برای عضویت متقاضی شده‌اند. فعالان قرآنی از‌جمله اعضا جدید صندوق اعتباری هنر هستند از فعالان این حوزه درخواست 8000 نفر رسیدگی شده‌اند، تعیین تکلیف می‌شوند و برای آن‌ها پیامک تایید ارسال می‌شود.   
 
پور‌احمدی با اشاره به موضوع پالایش به‌عنوان امری مهم در حمایت عادلانه از اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه بیان کرد: تسهیلات عمومی بلاعوض، به همه اعضا تعلق می‌گیرد و مبلغ یک میلیون تومان به هنر کارت واریز خواهد شد. تلاش می‌کنیم این مبلغ فردا و به‌مناسبت «شب‌ یلدا» به حساب اعضا واریز شود. تسهیلات بلاعوض در سه مرحله واریز خواهد شد؛ بنابراین علاوه‌بر شب یلدا، مبلغ  یک میلیون و 500 هزار تومان، شب عید و یک‌میلیون و 100 هزار تومان اول اردیبهشت‌ماه به‌مناسبت سالروز میلاد امام حسن مجتبی(ع) به حساب دارندگان هنر‌کارت واریز می‌شود. مبلغ تسهیلات بلاعوض 20 درصد بیشتر از بسته حمایتی سال گذشته است. تلاش می‌‌کنیم تسهیلات بلاعوض را به چهار مرحله افزایش دهیم.
 
مدیر‌عامل صندوق اعتباری هنر درباره ارائه تسهیلات به دارندگان نشان درجه یک هنر گفت: با هدف تکریم و توجه به هنرمندان دارای نشان درجه یک، این اعضا ویژه‌تر دیده‌ شده‌اند. به‌مناسبت «شب یلدا» مبلغ  سه میلیون تومان، شب عید پنج میلیون تومان و در نیمه ماه رمضان نیز مبلغ چهار میلیون تومان برای این اعضا واریز خواهد شد.
 
پور‌احمدی با بیان این مطلب که مجموع تسهیلات جدید به افراد تایید شده جدید صندوق اعتباری هنر نیز تعلق می‌گیرد، ادامه داد: بسته حمایت جدید از اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه به افرادی که مدارک آن‌ها تا 15 دی‌‌ماه تایید شود، نیز تعلق می‌گیرد؛ بنابراین متقاضیان، حداکثر تا 30 دی‌ماه 1400 برای تکمیل مدارک فرصت دارند تا از طریق سامانه صندوق و یا سامانه هنر‌کارت نسبت به  تکمیل مدارک خود اقدام کنند.  
 
وی درباره کمک فوق‌العاده به مستمری‌‌بگیران عضو صندوق اعتباری هنر افزود: 2600 نفر به‌عنوان مستمری‌بگیران صندوق اعتباری هنر شناخته می‌شوند. برای این عده یک نوبت واریزی داریم که اواسط بهمن‌‌ماه انجام خواهد شد؛ علاوه‌براین برای خانواده هنرمندانی که در سال 1400 از دست دادیم نیز مبلغ پنج میلیون تومان واریز خواهد شد. این مبلغ منحصر به خانواده‌هایی که تا امروز شناسایی شده‌اند نمی‌شوند بلکه خانواده‌هایی که شناسایی خواهند شد نیز از این حمایت برخوردار خواهند شد.
 
    
 مدیر‌عامل صندوق اعتباری هنر با اشاره به اهمیت تخصیص تسهیلات حمایتی به اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه با توجه به وضعیت اقتصادی کشور گفت: برای تکمیل بسته حمایتی بخش تسهلات نیز پیش‌بینی شده که شامل سه بخش «یادمان» «شمیم» و «جوانه» است. در قالب طرح یادمان، تسهیلات ضروری و معیشتی مبلغی بین هشت تا 15 میلیون تومان واریز خواهد شد. پرونده متقاضیان که از سوی استان‌ها ارسال می‌شود، در صندوق اعتباری هنر تایید می‌شود.
 
 پور‌احمدی با اعلام خبر عقد تفاهم‌نامه با بانک قرض‌الحسنه رسالت به‌عنوان بانک عامل ارائه تسهیلات حمایتی از اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه بیان کرد: براساس این تفاهم‌نامه، کارمزد پایین 2درصدی، بدون بهره و البته دو سفته و معرفی دو هنرمند به‌عنوان تضامین بانک تعیین شده است. از هفته گذشته 650 نفر به بانک معرفی شده‌اند و براساس آخرین گزارش همه این افراد اعتبارسنجی شده‌اند.
 
وی افزود: درطرح «شمیم» که ویژه ازدواج است به هنرمندانی که از اول مهر‌ماه سال جاری تا پایان سال آینده ازدواج خود را ثبت کنند، 30 میلیون تومان تسهیلات دوساله با کارمزد 2 درصدی پرداخت می‌شود؛ علاوه‌براین کمک بلاعوض پنج‌میلیون تومانی پرداخت می‌شود. در قالب طرح جوانه نیز برای اعضایی که از اول مهر‌ماه فرزند‌دار شده‌اند و افرادی که تا پایان سال 1401 صاحب فرزند شوند، تسهیلات 30 میلیون تومانی با کارمزد 2 درصدی و مبلغ پنج میلیون تومان واریز می‌شود.
 
مدیر‌عامل صندوق اعتباری هنر با بیان اینکه فرهنگ و هنر مزیت اقتصادی کشور است، گفت: برای تقویت اقتصاد فرهنگ برنامه‌های مفصلی داریم؛ از‌‌جمله توجه به توانمند‌سازی هنرمندان.                                                                   
در پایان این نشست، پور‌احمدی در پاسخ به پرسش خبرنگار ایبنا درباره مجموع مبلغ بسته حمایتی و تسهیلات جدید ویژه اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه گفت: مجموع مبلغ تسهیلات بسته بیش از 500 میلیارد تومان و مجموع تسهیلات بلاعوض 350 میلیارد تومان است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها