یکشنبه ۲۸ آذر ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۹
برندگان سومین دوره جایزه‌ی ادبی باشور اعلام شدند

محمد مرادی‌ نصاری، مدیر نشر باشور و مؤسس جایزه ادبی به همین نام، اسامی برگزیدگان سومین دوره این جایزه را اعلام کرد.

محمد مرادی‌نصاری مدیر نشر باشور و مؤسس جایزه‌ای به همین نام در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در ایلام، اسامی برگزیدگان سومین دوره ی این جایزه ی ادبی در زبان و ادبیات کردی را اعلام کرد.
 
وی ضمن تقدیر از مشارکت فعال صاحب‌نظران و اهالی قلم در حوزه‌ی ادبیات و پژوهش کردی در مناطق کردزبان، گفت:مرکز فرهنگی و نشر باشور در ادامه‌ی استمرار برگزاری جایزه‌ی ادبی باشور، امسال در سومین دوره برگزاری این جایزه، از بسیاری از اهالی قلم و صاحب‌نظران کرد در حوزه‌های مختلف فرهنگی و ادبی نظرخواهی کرد و در نهایت با جمع‌بندی و فراوانی آرا، آقایان: رهبر محمودزاده در بخش پژوهش و نقد ادبی و علی الفتی در بخش ادبیات خلاق، به عنوان برگزیدگان این دوره از جایزه انتخاب و معرفی شدند.
 
مرادی‌نصاری ادامه داد: برگزاری این رویداد فرهنگی- ادبی یک ضرورت است که در آن می‌توان ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های ارزشمند فرهنگ و زبان و ادبیات کردی در مناطق کردزبان را شناسایی، تجلیل، تکریم و به جوامع هدف معرفی کرد.
 
مدیر نشر باشور با اشاره به اهمیت خردجمعی در هم‌اندیشی و اعلام نظر درخصوص معرفی افراد ادامه داد: در این دوره هم چون دو دوره‌ی قبل از 56 نفر به عنون شورای مشورتی سومین جایزه‌ی ادبی باشور به شرح زیر و بر اساس حروف الفبا نظرخواهی و هم‌اندیشی به عمل آمد: علی الفتی، مهدی احمدی‌خواه، سیدقاسم ارژنگ، حبیب‌الله بخشوده، کیومرث بلده، جلیل بهادری، کرم‌الله پالیزبان، آکو جلیلیان،سیدآرمان حسینی‌ آبباریکی، بهروز چمن‌آرا، علی حاتمی‌، مرتضی حاتمی، مهناز حیدری، علیرضا خانی، میثم خورانی، جواد رحیمی، کامران رحیمی، امید ظاهری، رحمان ذبیحی، ظاهر سارایی، بختیار سجادی، یاسر سنایی، سعید سلیمانی، جبار شافعی‌زاده، فرهاد شاهمرادیان، اسرین شفیعی، علیرضا شوهانی، طاهره صیدمحمدی، سعید عبادتیان، محمدآشنا عباس‌منش، فرهاد عزتی‌زاده، افشین غلامی، فریبا غیاثی، سمیه فلاحی، محمدعلی قاسمی، زانا قاسمی‌فر، سیروس قامشلو، یونس قیطانی، عالیه قیصربیگی، نینا کریمی، محمد کریمی، کاوان محمدپور، عادل محمدی، یوخابه محمدیان، زهرا مرادپور، محمد موفقی، عطا منصوری، شعیب میرزایی، رضا موزونی، سیامک نجفی، مازیار نظربیگی، پرهام و‌یسی، فردوس هاشمی، هادی حشمتی، داریوش همتی و بهروز یاسمی.

وی در خصوص نحوه‌ی برگزاری این آیین گفت:مراسم اهدای سومین جایزه‌ی ادبی باشور در اواخر همین هفته‌ در دفتر انتشارات برگزار خواهد شد.
 
آشنایی کوتاه با برگزیدگان سومین دوره‌ی جایزه‌ی ادبی باشور(1400/2021)
«رهبر محمودزاده»، برگزیده در بخش پژوهش و نقد ادبی
متولد ۱۳۵۴ در شهر اشنویه، فارغ‌التحصیل دکترای فلسفه‌ی علم از دانشگاه آزاد تهران؛ معلم آموزش و پرورش و مدرس دانشگاه. محمودزاده از پژوهشگران و منتقدان برجسته و توانای ادبیات کردی ا‌ست و در سه دهه‌ی گذشته حضوری جدی و تاثیرگذار در این عرصه داشته است. از او تاکنون ده‌ها یادداشت و مقاله و چندین عنوان کتاب منتشر شده که از آن جمله می‌توان به کتاب‌های زیر اشاره کرد:

«ساختار بیت کوردی»(پژوهشی در شعر فولکلور کوردی)، ۱۳۸۱، انتشارات صلاح‌الدین ایوبی
«تحلیل کنش در منطق موقعیت»(تاملاتی در فلسفه علوم اجتماعی پوپر)، ۱۳۹۶، انتشارات طرح نقد
«آفاق شعر نالی» ۱۳۹۹، انتشارات مادیار
 
 «علی الفتی» در بخش ادبیات خلاق (شعر و داستان)
متولد1356در سرپل‌ذهاب(کرمانشاه)، شاعر و نویسنده‌‌ی ادبیات فارسی و کردی است. وی فارغ‌التحصیل دکترای فلسفه‌ی هنر از دانشگاه آزاد سنندج و از پیشگامان شعر مدرن کردی جنوبی است. الفتی توانسته با انتشار چندین مجموعه شعر کردی در دو دهه‌ی گذشته، تاثیری چشم‌گیر بر این ادبیات داشته باشد.از الفتی تاکنون ۱۵ مجموعه شعر و داستان به زبان‌های فارسی و کردی منتشرشده که از آن جمله‌ می‌توان به کتاب‌های زیر اشاره کرد:

-آهوان ملل، ۱۳۹۱، انتشارات نگاه
-گه‌رمه‌شین، ۱۳۸۷، انتشارات باغ نی
-سزیان وه‌فر، ۱۳۹۲، ناشر مؤلف
-له چیمه‌ڕێیه‌و، چیمنه ڕێیه‌و، ۱۳۹۷، انتشارات مانگ
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها