یکشنبه ۲۱ آذر ۱۴۰۰ - ۱۹:۲۱
مراجعه به تراث گذشتگان مؤلفه اساسی پژوهش است

آیت‌الله حسینی خراسانی عضو شورای نگهبان و مجلس خبرگان رهبری در آیین گرامیداشت هفته پژوهش که از سوی انتشارات موسسه دارالإعلام لمدرسه اهل‌البیت (ع) برگزار شد، گفت: مراجعه به تراث گذشتگان مؤلفه اساسی پژوهش است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) در قم، آیین گرامیداشت هفته پژوهش، تجلیل از مقام پژوهشگران و مراسم رونمایی از آثار جدید انتشارات موسسه دارالإعلام لمدرسه اهل‌البیت (ع)، با حضور مسئولین، اساتید، دانش‌پژوهان و پژوهشگران و با سخنرانی حضرت آیت‌الله حسینی خراسانی عضو شورای نگهبان و مجلس خبرگان رهبری در این موسسه برگزار شد.
 
در ابتدای این برنامه حجت‌الاسلام کاظمی معاون پژوهش موسسه گزارشی از عملکرد و فعالیت‌های این معاونت را ارائه کرد و گفت:‌ طی این 10 سال فعالیت از زمان آغاز به کار موسسه، تاکنون 50 پژوهشگر در حوزه تخصصی نقد وهابیت تربیت و شعبه‌هایی نیز در شهرهای مشهد، شیراز، اهواز و اصفهان تأسیس شده است.
 
وی اضافه کرد: در این سال‌ها، 100 عنوان کتاب به چاپ رسیده و در سال جاری 58 عنوان دیگر در دستور چاپ قرار دارد که از این تعداد 20 کتاب چاپ شده است و 6 اثر در این مراسم رونمایی می‌شود.
 
معاون پژوهش دارالاعلام با اشاره به مجلات مختلف این موسسه، یادآور شد:‌ مجله علمی پژوهشی «سلفی پژوهی»، مجله علمی تخصصی «سراج منیر» و مجله علمی تخصصی «امت واحده» از دیگر دستاوردهای پژوهشی این موسسه است.
 
کاظمی با بیان اینکه فعالیت کتابخانه، یکی از مهم‌ترین فعالیت‌های پژوهشی است، بیان کرد:‌ کتابخانه موسسه با عنوان کتابخانه علامه شرف‌الدین فعالیت می‌کند که بیش از 16 هزار مجلد را برای استفاده از عموم پژوهشگران در اختیار دارد.
 
وی در پایان سخنان خود، به فعالیت‌های پژوهشی در سایت‌ها و فضای مجازی اشاره کرد و گفت: مدیریت محتوایی سایت‌های «الوهابیه» و «مخاطر التکفیر» و نیز شبکه اجتماعی «امت مدیا» از دیگر اقدامات این معاونت است که محتواهای این سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی، همگی از فعالیت‌های رصدی و تولیدات رسانه‌ای است که در موسسه دارالإعلام انجام می‌شود.
 

در ادامه، حضرت آیت‌الله حسینی خراسانی ضمن والا شمردن امر پژوهش و تجلیل از مقام پژوهشگر با بیان این موضوع که پژوهش سه مؤلفه اساسی و مهم دارد، گفت: اولین مؤلفه پژوهش، مراجعه به تراث گذشتگان است که بایستی توجه شود که گذشتگان ما، در چه زمینه‌هایی و چگونه کار کرده‌اند و چه میراث مکتوبی را از خود به جای گذاشته‌اند.
 
عضو مجلس خبرگان رهبری عنوان کرد:‌ دومین مؤلفه مهم در عرصه پژوهش، آشنایی به موضوع‌های زمانه معاصر است. یک پژوهشگر بایستی در زمینه موضوع‌شناسی مهارت خاصی را داشته باشد تا بتواند موضوع مناسب را برای پژوهش خود انتخاب کند.
 
آیت‌الله حسینی خراسانی در ادامه افزود: نکته دیگری که در عرصه پژوهش حائز اهمیت و می‌توان به عنوان سومین مؤلفه پژوهش از آن نام برد، ایجاد تحول در موضوعاتی است که یک پژوهشگر در آن تخصص دارد.
  
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، تصریح کرد: پژوهشگران باید موضوعاتی را برای پژوهش خود انتخاب کنند که آن موضوع بتواند تحولی در عرصه پژوهش ایجاد کند.
 

بر پایه این گزارش در این نشست از 6 اثر جدید انتشارات این موسسه با عناوین «سراب توحید» و «توحیدی عبادی» به قلم حسین قاضی‌زاده، «مرز تکفیر» به قلم روح‌الله حیاتی مقدم، «مصباح‌ الأنام» به تحقیق مرتضی ابراهیم‌پور، «ترجمه عربی کتاب آشنایی با مذهب شیعه» و «ترجمه عربی درسنامه نقد جریان‌های تکفیری» رونمایی شد و به مناسبت هفته پژوهش از پژوهشگران توسط اساتید و مسئولان موسسه تقدیر به عمل آمد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها