سه‌شنبه ۱۰ دی ۱۳۸۷ - ۱۱:۰۵
"افسانه‌هاي دهستان اشكور" به بازار آمد

كتاب "افسانه‌هاي دهستان اشكور" نوشته "كاظم سادات اشكوري" از سوي "نشرهزار" به بازار آمد.\

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، نويسنده در مقدمه كتاب گفته است: از اینکه افسانه‌هاي اشكور بالا را،که در دفتر خاطره‌هايم جايگاهي ويژه دارد و جواني رابه يادم مي‌آورد و  همين‌طور همدمي و همنشيني با افسانه‌گويان با صفاي اشكور را، با ويرايش جديد به چاپ مي‌رسانم، از صمیم قلب خوشحالم. به هر حال،دیر یا زود ما نیز «افسانه» می‌شویم.

نويسنده در بخش دوم كتاب كه پس از يادداشت آمده و حدود ۸ صفحه است، به معرفي و بررسي بخش‌هاي مختلف اشكور و  ويژگي‌هاي جغرافيايي آن پرداخته است و اشكور را داراي سه بخش اشكور سفلا، عليا و تنكابن، معرفی كرده و درباره آن اين چنين گفته است: اشكور سفلا يا اشكور پايين و اشكور عليا كه گاهي اشكور وسطا نيز مي‌نامندش، جزو استان گيلان است و شهرستان رودسر.

اشكور تنكابن يا «بالا اشكور»، كه در قديم «جورسي» ناميده مي‌شده، جزو استان مازندران است و شهرستان شهسوار. 

بخش‌هاي بعدي و اصلي كتاب، شامل داستان‌هاي افسانه‌اي ۷ روستاي اين منطقه با نام‌هاي« تمل»، «سپارده»، «كلايه»، «ميج»، «نارنه»، «نداك» و «يازن» است. هركدام از این افسانه‌ها از اپيزودها و بخش‌هاي مختلفي با عناوين ‌آشناي قصه‌هاي فولكلور ايراني تشكيل شده است. از جمله اين نام‌ها مي‌توان به «ماه پيشاني»، «سرگالش»، «شنگول و منگول»، «نقل بهلول»، «گوهر شبچراغ»، «لقمان حكيم»، «هفت برادران» و...اشاره كرد.

بخش‌هاي پاياني كتاب نيز به نمايه و كتابشناسي كاظم سادات اشكوري اختصاص يافته است.

طرح روي جلد و تصويرسازي اين كتاب اثر قباد شيوا تصويرگر و گرافيست نام‌آشنا است و نسخه‌پردازي آن را عقاب علي احمدي و نمونه‌خواني را نرگس جعفرزاده سرهنگ آبادي انجام داده است. 

كتاب افسانه‌هاي دهستان اشكور، پاييز امسال و در شمارگان ۲۰۰۰ نسخه از سوي نشر هزار، روانه بازار كتاب شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها