سه‌شنبه ۵ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۲
فضای مجازی توهم دانایی را بالا برده است

ثریا صفری، دبیر انجمن ادبی «نقد حال» در کرمانشاه و مدیر موسسه فرهنگی «نشر» در یادداشتی برای «ایبنا» نوشت: فضای مجازی، توهم دانایی را در بین مردم افزایش داده است و هر گونه اطلاعات دریافتی از طرف قشر عظیمی از مردم، درست تصور می‌شود؛ درحالی‌که اگر مردم مطالعه داشتند، قطعا بسیاری از مطالب فضای مجازی را نمی‌پذیرفتند.

خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در کرمانشاه – ثریا صفری: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آیین افتتاحیه کشوری فعالیت‌های تابستانی دانش‌آموزان سال 1400 گفت: «در نظرسنجی که سال 1398 صورت گرفته 75 درصد از دانش‌آموزان سنین 15 تا 18 سال درباره مدت زمان اوقات فراغت خود در زمان تحصیل گفته‌اند که 2 ساعت فرصت فراغت دارند و بیش از 20 درصد هم گفته‌اند بالای 4 تا 5 ساعت اوقات فراغت دارند، 70درصد دانش‌آموزان سنین 15 تا 18 سال گفته‌اند که کتاب غیردرسی نمی‌خوانند و این آمار خوشایند نیست.»

مطالعه، بزرگراه توسعه و پیشرفت است. دلایل عدیده‌ای وجود دارد كه ایرانیان را از مطالعه دور كرده و دوری از مطالعه، علاوه بر اینكه تولید محصولات فرهنگی و ادبی را بی‌كیفیت و نازل می‌‌كند، سرعت حركت‌ِ گذار اجتماعی ملت ایران به توسعه را تقلیل داده است.

تمام اتفاقات خوشایند مدنی در شرق و غرب عالم، محصول نوشتن و خواندن هستند. مطالعه نكردن در اوقات فراوان فراغت نوجوانان و جوانان ایرانی، زنگ خطری است كه البته از سوی مسئولان و همچنین والدین شنیده نشده است.

درواقع نه از بالا تشویق و ترغیبی برای بالا بردن زمان مطالعه صورت می‌گیرد و نه چندان از پایین و سطح‌ جامعه تلاشی برای جبران كوتاهی‌ها و كاهلی‌ها دیده می‌شود. ‌ملتی كه دانش نداشته باشد، صاحب بینش نخواهد شد و بی‌دانشی و بی‌بینشی، صفت ممدوحی برای بشر ‌نیست.

وضعیت کتابخوانی در استان کرمانشاه مانند دیگر نقاط کشور، مناسب نیست. متاسفانه به دلیل مشکلات فراوان معیشتی، کتاب در سبد خرید خانوارها جایی ندارد، البته نباید از این نکته غافل بود که کیفیت و کمیت کتاب‌های منتشرشده در سال‌های اخیر نیز مزید بر علت شده است.

وقتی شمارگان یک کتاب به ۵۰ نسخه رسیده، قطعا این کتاب در دسترس مردم قرار نمی‌گیرد. همچنین فضای مجازی، توهم کتابخوانی و دانایی را در بین مردم افزایش داده است و هر گونه اطلاعات دریافتی از طرف قشر عظیمی از مردم، درست تصور می‌شود؛ درحالی‌که اگر مردم مطالعه داشتند، قطعا بسیاری از مطالب فضای مجازی را نمی‌پذیرفتند.

فضای مجازی برای آثار ادبی با فواید و کاستی‌هایی همراه است، استفاده از آثار ادبی دیگران، مساله‌ای بود که در گذشته کمتر اتفاق می‌افتاد و دانستن آن آسانتر بود، اما در دنیای مجازی به سادگی اشعار یک نفر به وسیله نشر و پخش در دنیای مجازی به اسم دیگری منتشر می‌شود.

اینکه فرصت ارائه اشعار واقعی هنرمندان در سراسر ایران با استفاده از دنیای مجازی فراهم شده نیز یکی از فواید روی‌آوردن به این فضا است.

گاه لازم است از این دنیای مجازی و وسایل ارتباطی فاصله بگیریم و با کتاب و انجمن‌های ادبی پیوند دوباره برقرار کنیم، البته با توجه به مشکلات اقتصادی و به وجود آمدن مشکلات مختلف همچون شیوع استفاده از دنیای مجازی و وسایل نوین ارتباطی، توجه جوانان به ادبیات و انجمن‌های ادبی کم شده است و بیشتر به سمت تلاش برای کاهش مشکلات اقتصادی پیش رفته است و جلب‌کردن توجه آن‌ها به انجمن‌های ادبی چندان آسان نیست.

در هزاره‌ سوم كه دوران ارتباطات سریع و بلاانقطاع است، دور‌ ماندن از چرخه‌ پیشرفت، محصول و نتیجه‌ مطلوبی نخواهد داشت. كاش همه صدای آژیرِ خطرِ مطالعه نكردن را بشنویم و چاره‌ای بیندیشیم! فرزندانمان را با كتاب و مطالعه مانوس كنیم تا رستگار شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها