یکشنبه ۲۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۷:۴۷
برگزیدگان و دبیرخانه‌های فعال جشنواره ترویج کتابخوانی در بوشهر تقدیر شدند

برگزیدگان و دبیرخانه‌های فعال جشنواره ترویج کتابخوانی بوشهر در آیینی مجازی با حضور مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تقدیر شدند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در بوشهر، در چند سال اخیر با اجرای طرح‌ها و برنامه‌های خلاقانه کتاب‌محور و با ایجاد هم‌افزایی میان نهادهای دولتی و خصوصی و راه‌اندازی پویش‌های کتابخوانی، استان بوشهر گام‌های استواری در حوزه ترویج فرهنگ کتاب و کتاخوانی برداشته است؛ تا جایی که شهر بوشهر به‌دلیل اجرا و تدوین طرح‌های نو و بدیع در حوزه کتابخوانی توانست در سال 1396 عنوان پایتخت کتاب ایران را از آن خود کند و نام خود را به‌عنوان الگویی موفق برای سایر شهرها و روستاهای استان در حوزه اشاعه فرهنگ کتاب و کتابخوانی مطرح کرد.

طبیعتا در پی کسب این موفقیت و خیزش روستاها و شهرهای استان بوشهر به سوی حوزه کتاب و کتابخوانی افتخارات متعددی برای این اقلیم در حوزه کتابخوانی در سطح کشور به‌دست آمد؛ به‌گونه‌ای که اغلب مروجان و فعالان فرهنگی و شهرها و روستاهای استان در سال‌های اخیر بیشتر عناوین برگزیده رویدادهای مهم و ملی کتابخوانی را از آن خود کردند. افزون بر این، با تعریف و اجرای طرح‌های جدید و کتاب‌محور این میراث کهن و ارزنده را به دل جامعه هدف خود بردند و بر شمار مخاطبان و دوستداران آن افزودند و بدین‌طریق به ارتقای فرهنگ کتابخوانی و همچنین فرهنگ عمومی این آب و خاک کمک کردند.

این استان در سال ۹۹ در رویدادهای کتابخوانی مثل جشنواره مروجان کتابخوانی، روستاها و عشایر دوستدار کتاب، پایتخت کتاب ایران، سینامک، پویش نشاط نوروزی با کتاب و... با درخشش فعالان و مروجان کتابخوانی و شهرها و روستاهای دوستدار کتاب بارها و بارها درخشید، از این‌رو، اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کوشید در آیینی به‌صورت مجازی در فضای اسکای روم از افراد و شهرها و روستاهای موثر در ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی که نقش شگرفی را در توسعه فرهنگی استان ایفا می‌کنند، تقدیر به عمل آورد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر در این آیین مجازی گفت: انس با کتاب و ترویج فرهنگ مطالعه در همه ملت‌ها برای نهادینه‌سازی خردورزی در جامعه مورد تائید است و این فریضه مهم در کشور ما نیز با اجرای طرح‌های متعدد، بیشتر مورد تاکید و حمایت قرار می‌گیرد.

فاطمه کرمپور با بیان اینکه کتابخوانی پایه‌ای است که دانش انسانی و فرهنگ یک ملت بر آن بنا شده است و از متعالی‌ترین لذت‌های بشری است، افزود: استان بوشهر با ارسال ۲۰۵ اثر به به دبیرخانه مرکزی پویش کتابخوانی نشاط نوروزی بیشترین شرکت‌کننده را در این پویش به خود اختصاص داد و موفق به کسب رتبه اول در ارسال آثار و راهیابی 31 شرکت‌کننده از استان بوشهر به مرحله نهایی پویش کتابخوانی نشاط نوروزی شد.

به گفته وی، همچنین از میان شهرهای شرکت‌کننده در پویش نشاط نوروزی با کتاب، برازجان از استان بوشهر با ۱۱۷ اثر، بیشترین آثار ارسالی را به دبیرخانه این پویش داشتند.

کرمپور در پایان با قدردانی از همکاری و همراهی مسئولان، شرکت‌کنندگان، داوران و کتابفروشان استان تصریح کرد: اجرای طرح‌های ملی پایتخت کتاب، جام باشگاه‌های کتابخوانی و روستاهای دوستدار کتاب با تمرکز بر تقویت فرهنگ مطالعه در جامعه، فرصت مناسبی برای بیان توانمندی‌ها و ظرفیت‌های شهرستان‌ها در عرصه فرهنگ به‌ویژه فرهنگ مکتوب است و در این زمینه انتظار داریم تا با همکاری بیشتر آن‌ها اقدامات موثرتری انجام بگیرد.
 

معاون فرهنگی و مطبوعاتی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر هم در آیین گفت: کتاب و مطالعه یکی از شاخصه‌های‌ مهم توسعه پایدار هر سرزمین به‌شمار می‌رود. در سال ۹۶ بوشهر به‌عنوان پایتخت کتاب ایران انتخاب شد که کسب این عنوان موجب شد که امروز در حوزه کتابخوانی استان پیامدهای مثبتی اتفاق بیفتد.

آنیتا مظفری تاکید کرد: یکی از پیامدهای مثبت پایتخت کتاب ایران شدن بوشهر، ایجاد حرکت‌های داوطلبانه مردمی در عرصه کتابخوانی بود که این حرکت‌ها به‌خصوص در حوزه کودکان و نوجوانان موفق عمل کرده‌اند.

وی در ادامه به تشریح موفقیت‌های فعالان کتابخوانی و شهرها و روستاهای استان در جشنواره‌ها و رویدادهای مختلف کتابخوانی اشاره و تصریح کرد: قطعا این موفقیت‌ها و مقام‌آوری‎ها موجب قرار گرفتن استان بوشهر در رده استان‌های برتر حوزه کتابخوانی کشور شده است. خوشبختانه حتی کرونا موجب نشد که فعالیت‌ها و برنامه‌های کتابخوانی در این استان متوقف شود و هم فعالان کتابخوانی و هم باشگاه‌های کتابخوانی در این ایام با استفاده از بستر فضای مجازی پر شور به فعالیت خود ادامه داده‌اند.

معاون فرهنگی و مطبوعاتی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر در پایان یادآور شد: امیدوارم فعالان کتابخوانی استان با ارائه طرح‌های نو همچنان با ارتقای فرهنگ کتابخوانی به توسعه پایدار استان کمک کنند و به‌عنوان در کشور معرفی و شناخته شوند.
 

در بخش پایانی این برنامه از برگزیدگان و دبیرخانه فعال کتابخوانی استان بوشهر (شهرستان‌های جم، دشتستان، دیلم، گناوه، دشتی، کنگان، تنگستان) در جشنواره‌های کشوری نظیر  پویش نامه به نویسنده، جام باشگاه‌های کتابخوانی کودک و نوجوان، دبیرخانه فعال استانی جام باشگاه‌ها و روستای دوستدار کتاب، جشنواره سینامک، پویش نشاط نوروزی با کتاب، ششمین دوره انتخاب پایتخت کتاب ایران و هفتمین جشنواره روستاها و عشایر دوستدار پویش با کتاب در خانه تجلیل به‌عمل آمد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها