دوشنبه ۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۸:۱۸
لزوم استفاده از فضاهای خالی برای ساخت کتابخانه در خوزستان

معاون سیاسی و اجتماعی استاندار خوزستان گفت: باید در شوراهای برنامه‌ریزی استان و شهرستان‌ها به موضوع فضاهای مورد نیاز برای ساخت و احداث کتابخانه توجه ویژه شود و نباید فرهنگ استفاده از فضاهای خالی برای ساخت کتابخانه به فراموشی سپرده شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در خوزستان، رضا نجاتی معاون سیاسی و اجتماعی استاندار خوزستان دوم خرداد در نشست انجمن کتابخانه‌های عمومی استان که در در محل استانداری برگزار شد، با تأکید بر مردمی شدن کتابخانه‌ها بیان کرد: در برخی روستاها افراد خانه یا زمین خود را برای احداث کتابخانه اهدا و یا بخشی از منزل خود را به کتابخانه تبدیل کرده‌اند. باید تلاش کنیم موضوع کتاب و کتابخانه‌سازی را که یک کار اجتماعی و فرهنگی است به سمت مردم و مردمی شدن پیش برده و همچنین دولت‌ها باید در این زمینه سهم خود را ایفا کنند.

نجاتی با بیان اینکه نقش مسئولان ایجاد شرایط لازم برای دسترسی آسان‌تر مردم برای حضور در کتابخانه‌ها و تبیین و ترسیم ثمرات کتابخانه‌ها است، تصریح کرد: کتابخانه‌ها می‌توانند به عنوان محلی امن برای مطالعه فرزندان قرار گیرند.

وی اضافه کرد: زمینه کتابخوانی و کتاب در روستاهای استان با حرکت مطلوبی آغاز شده و توسعه زیرساخت‌های مورد نیاز این مقوله در حال انجام است.

معاون سیاسی و اجتماعی استاندار خوزستان با بیان اینکه سرانه کتابخانه‌های استان به‌ویژه در روستاها افزایش یافته است، عنوان کرد: دهیاری‌ها اعتباراتی دارند و بخشی از این اعتبارات باید در راستای اجرای کارهای فرهنگی هزینه شود و این مقوله باید از طریق فرمانداری‌ها پیگیری شود.

وی ادامه داد: در شوراهای برنامه‌ریزی استان و شهرستان‌ها باید به موضوع فضاهای مورد نیاز برای ساخت و احداث کتابخانه توجه شود و در این راستا اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی و ادارات شهرستانی به شوراهای برنامه‌ریزی، برنامه ارائه دهند و نباید فرهنگ استفاده از فضاهای خالی برای ساخت کتابخانه به فراموشی سپرده شود.  

نجاتی با بیان این موضوع که باید محتوای کتاب‌ها بتواند پاسخگوی نیاز افراد و جوانان باشد، گفت: آماده‌سازی بستر مناسب برای جوانان، دانش آموزان، دانشگاهیان باید به عنوان دغدغه جدی ما قرار بگیرد تا از این طریق بتوانیم ارتباط با جوانان و خانواده‌ها را حفظ کنیم.

معاون سیاسی و اجتماعی استاندار خوزستان در پایان ضمن اعلام آمادگی استانداری جهت اجرای برنامه‌های فرهنگی  عنوان کرد: کتابخانه پایه و اساس توسعه هر جامعه  است و دلیل همه نامهربانی‌ها، کم‌لطفی‌ها و رفتارهای خشن ضعف حرکت‌های فرهنگی در آن جامعه است. 

در ادامه سرپرست اداره کل کتابخانه‌های عمومی خوزستان با ارائه گزارشی از وضعیت کتابخانه‌های استان، گفت: 45 کتابخانه از سال 95 با استفاده از اعتبارات استانی بازسازی و نوسازی و 17 کتابخانه هم به مجموعه کتابخانه‌های عمومی اضافه شد و در سال گذشته بیش از 82 هزار جلد کتاب به کتابخانه‌های عمومی خوزستان رسید.

عباس حسین زاده افزود: 13 درصد منابع اطلاعاتی و کتاب‌های کتابخانه‌های عمومی خوزستان متعلق به کودکان است و این قشر 14 درصد جمعیت اعضای کتابخانه‌های‌عمومی استان را تشکیل می‌دهند.

وی با بیان اینکه 40 کتابخانه عمومی خوزستان روستایی هستند، تصریح کرد: از مجموع تعداد 40 کتابخانه روستایی، 18 درصد کتابخانه‌های عمومی استان اختصاص به روستاها دارد.

سرپرست اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی خوزستان در پایان خواستار توجه ویژه سازمان برنامه و بودجه استان برای تخصیص بودجه‌ی مصوب شده جهت راه‌اندازی طرح کتابخانه‌های دیجیتال در خوزستان شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها