سه‌شنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۶
گزارشی از بازار کتاب کشور چین/ رقابت نویسنده‌های جوان با رمان‌های کلاسیک

در حالی که قسمت عمده‌ای از بازار کتاب چین در اختیار رمان‌های کلاسیک ادبیات چین و جهان است ولی عناوینی از نویسندگان جوان و کتاب‌های مصور تبدیل به بخش مهمی از بازار کتاب این کشور شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از پابلیشینگ پرسپکتیو، در حالی قسمت عمده‌ای از بازار کتاب چین در اختیار رمان‌های کلاسیک ادبیات چین و جهان است ولی عناوینی از نویسندگان جوان و کتاب‌های مصور تبدیل به بخش مهمی از بازار کتاب این کشور شده‌اند. در اکثر لیست کتاب‌های پرفروش چند جلد کتاب مصور حتماً یافت می‌شود. اوپن‌بوکس پکن موسسه تحقیقاتی بازار کتاب چین در آخرین گزارش خود از کتاب‌های محبوب و پرفروش در بازار کتاب این کشور اعلام کرده است که کتاب‌های داستان و مستند از نویسنده‌های خارجی همچنان طبق سال‌های گذشته در این کشور محبوبیت خاص خود را دارند ولی به نظر می‌رسد علاقه به کتاب‌های مصور و داستان‌های کوتاه و بلند نویسنده‌های جوان چینی در حال پیدا کردن جایگاه خود در بازار کتاب هستند.
 
به گفته اوپن‌بوک موسسه تحقیقاتی چینی که دفتر مرکزی آن در شهر پکن واقع شده است، در لیست پرفروش‌های امسال رمان‌های مصور، کتاب‌های کودک و کتاب‌های مانگا یا کتاب‌های مصور ژاپنی در بازار کتاب چین در حال استحکام جایگاه خود هستند و حالا دیگر در هر سایت و فروشگاه‌ آنلاینی چند جلد از این کتاب‌ها همیشه در راس لیست‌های پرفروش قرار دارند.
 
بر اساس آمارهای منتشر شده توسط این موسسه، در لیست پرفروش‌های ماه اکتبر در کنار داستان‌های کلاسیک ادبیات جهان کتابی مثل «زنده ماندن» از نویسنده جوانی به نام «یو هیو» دیده می‌شود که از سوی انتشارات پابلیشینگ هاوس منتشر شده است. این کتاب در سال 2005 منتشر شده است ولی در طول 82 ماه گذشته همچنان در لیست پرفروش‌های کشور چین قرار داشته است.
 
موفقیت کتاب‌های مصور و رمان‌های چینی در سال‌های گذشته به حدی بوده که بعضی از منتقدین می‌گویند صدای ناقوس مرگ رمان‌های کلاسیک در این کشور به گوش می‌رسد. رمان‌های آنلاین نیز به این قضیه کمک کرده و این صدا را بلند و بلندتر می‌کند. نویسندگان جوان سایت‌های داستان‌نویسی آنلاین در سال‌های گذشته محبوبیت خاصی در میان خوانندگان چینی پیدا کرده و حالا این محبوبیت به رمان‌های چاپ شده از این نویسندگان نیز سرایت کرده است.
 
بسیاری از کارشناسان و منتقدین ادبی و حتی خود کارمندان اوپن‌بوک اعتقاد دارند که تصاویر نقش اساسی در محبوبیت داستان‌های معاصر از نویسندگان جوان شده است. به گفته این کارمندان آمارها نشان می‌دهد رمان‌های خریداری شده توسط خوانندگان زن جوان نقش تاثیرگذاری در رونق این بازار داشته است. گفته می‌شود علاقمندان به داستان‌های آنلاین دوست دارند نسخه‌ای چاپی نیز از نویسندگان محبوب خود داشته باشند و به همین خاطر این بازار به خاطر این رمان‌های مجدد چاپ شده رونق گرفته است.
 
تیم اوپن‌بوک پیشنهاد می‌کند ژانر جدیدی برای داستان‌های اینگونه  اختراع شود و عنوانی مثل جوانان برای آن گذاشته شود چون به طور حتم در آینده بیشتر از این نوع داستان‌ها در بازار کتاب چین خواهیم شنید. اولین بار این نوع داستان‌های آنلاین در سال 2000 میلادی با کارهای نویسنده‌ای مثل «هان هان» به بازار کتاب چین معرفی شد.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها