جمعه ۳۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۶
خاطرات مری ترامپ شناخت خوبی از رییس جمهور آمریکا به ما می‌دهد

خیلی زیاد، اما همیشه ناکافی: ترامپ مرد خطرناک جهان» روایتی از زندگی خانوادگی دونالد ترامپ به قلم برادرزاده او مری ترامپ است. محمد خجسته نخستین مترجمی است که این کتاب را توسط نشر نگاه به بازار کتاب ایران معرفی کرده است. به همین مناسبت گفت و گویی کوتاه با او انجام داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) پردیس سیاسی: خاطره‌نویسی به ویژه وقتی پای افراد مشهور و جنجالی در میان باشد همیشه برای مخاطبان جذاب است چرا که از پشت پرده‌ها می‌گوید و آنچه از دید عامه مردم پنهان بوده است و نباید گفت. در هفته‌های گذشته دو کتاب با همین مضمون، در بازار ایران منتشر و با استقبال خوب مخاطبان مواجه شده‌اند. هر دوی این کتاب‌ها البته به شخصیت‌های کاخ سفید می‌پردازند و نقطه مشترکشان دونالد ترامپ رییس جمهور جنجالی ایالات متحده آمریکاست.

پس از انتشار کتاب «آنچه در اتاق اتفاق افتاد» که به خاطرات سیاسی جان بولتون می‌پردازد، این بار کتابی از دل خانواده دونالد ترامپ در اختیار خوانندگان فارسی قرار گرفته است.

«خیلی زیاد، اما همیشه ناکافی: ترامپ مرد خطرناک جهان» روایتی از زندگی خانوادگی دونالد ترامپ به قلم برادرزاده او مری ترامپ است. محمد خجسته نخستین مترجمی است که این کتاب را توسط نشر نگاه به بازار کتاب ایران معرفی کرده است. 

محمد خجسته درباره محتوای کتاب «خیلی زیاد اما همیشه ناکافی» به ایبنا می‌گوید: پیش از هر چیز باید تاکید کنم که این کتاب، یک اثر و روایت شخصی است که صحت سقم و آن را نمی‌توان به طور کامل تایید یا رد کرد. اما نکته مهم این است که این کتاب به هر حال به نکاتی از خانواده رییس جمهور آمریکا می‌پردازد و مسائلی را بر ملا می‌کند و با توجه به این که انتخابات آمریکا هم نزدیک است، کتاب جنجال زیادی بر پا کرده است، چرا که با توجه به محتوای آن می‌تواند در کارنامه ترامپ نکته منفی باشد.

اما در مجموع هم مردم ایران و هم مردم جهان به خاطراتی از این دست که از افراد مشهور صحبت کند یا از اتفاقاتی که اطلاعات زیادی از آن‌ها وجود ندارد، علاقه دارند و از این کتاب‌ها غالبا استقبال خوبی می‌شود.

او در مورد نحوه پرداخت به رییس جمهور آمریکا در کتاب هم این طور توضیح می‌دهد: همانطور که می‌دانید این کتاب اول توقیف شد اما در ادامه و با رای دادگاه فدرال آمریکا اجازه پخش آن صادر شد و در همان روز اول هم یک میلیون نسخه از کتاب فروش رفت. در این کتاب ترامپ فردی نشان داده شده است که در کارهایش تقلب زیادی کرده و بیشتر به درد ساختمان‌سازی می‌خورد تا ریاست جمهوری. خواهرزاده ترامپ به روابط خانوادگی میان ترامپ و پدر خودش و پدربزرگشان می‌پردازد و نشان می‌دهد که ترامپ چطور پدر خود را ضد برادرش تهیج می‌کرده و خانواده آن‌ها را نابوده کرده است.

خجسته در ادامه با دعوت به خواندن این کتاب می‌گوید: به نظر من این کتاب‌ها را حتما باید خواند؛ چه شما موافق یک فرد باشید چه مخالف او. شما اگر می‌خواهید روزنامه هم بخوانید باید هم مخالف و هم موافق را بخوانید و با توجه به سابقه 27 ساله من در این حوزه، به نظرم در کتاب هم همین موضوع صادق است. چرا که حتما چیزی به شما اضافه خواهد شد. این کتاب به ویژه با توجه به رویکرد ضد ایرانی ترامپ به ما کمک می‌کند شناخت بهتری از او به دست بیاوریم.

خجسته در مورد ترجمه و زمان انتشار این کتاب در ایران هم عنوان می‌کند: این کتاب یک ماه و ده روز پس از انتشار در آمریکا در ایران هم منتشر شد و ترجمه آن سه هفته زمان گرفت و ما دراین ترجمه دقت لازم را به کار بستیم و با این شرایط به عنوان اولین ناشر کار را منتشر کردیم که تا این جا هم استقبال از کار خوب بوده است و من حدس می‌زنم کار به چاپ‌های بعدی هم برسد. علاوه بر آن به نظرم مانند کتاب بولتون از این کتاب هم ترجمه‌های مختلفی وارد بازار شود که در حال حاضر به جز ترجمه ما یک ترجمه دیگر هم منتشر شده است.

او در پایان در مورد ترجمه آثار دیگری در ژانر زندگی‌نامه هم به ایبنا می‌گوید: در حال حاضر کتاب زندگی نامه «جیم کری» هنرپیشه و کمدین مشهور نیز در همین ژانر زندگی نامه ترجمه و آماده انتشار است که با توجه به محتوای آن احتمالا استقبال خوبی خواهد داشت.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها