این کتابدار خوزستانی که مدرک کارشناسی که ارشد خود را در رشته مدیریت اطلاعات از دانشگاه علامه طباطبائی تهران اخذ کرده است، تصریح میکند: با توجه به تعطیلی کتابخانهها پویشهایی از طریق اینستاگرام و واتسآپ شامل: هر خانه یک کتابخانه، هر کتابدار یک کتابخوان، مسابقه نقاشی با موضوع کرونا را شکست میدهیم، قصهگویی، شعرخوانی، کاردستی، معرفی منابع کتابخوانی و جشنواره رضوی در فضای مجازی برگزار کردیم.
خدابخشی ادامه داد: شیوه کار به این صورت بود که در ابتدا یک کتاب را در قالب کلیپ معرفی کرده و سپس از اعضای کتابخانه و دیگر مخاطبان میخواستم که کتابهای خوانده شده خود را در کلیپی ارسال کنند. همچنین این کلیپ را با دوستان دیگر خود به شتراک بگذارند که با اسقبال زیادی ازسوی علاقهمندان مواجه شد.
مسئول کتابخانه عمومی شهدای دهدز در خصوص انتخاب کتابها عنوان میکند: با توجه به مدت کوتاه فعالیت در این کتابخانه و نداشتن آشنایی زیاد با علایق اعضاء تصمیم گرفتم کتابها را به دو دسته کتابهای خارجی و داخلی تقسیم کنم. نخست شاهکارهای جهانی و ایرانی را که از مقبولیت بیشتری برخوردار هستند، معرفی کرده تا یک اعتماد دوطرفه در معرفی کتابها به وجود آید. زمانی که مخاطب سلیقه کتاب خواندنش نزدیک به کتابهای معرفی شده باشد، برای خواندنش تمایل پیدا میکند.
وی اضافه کرد: توجهم تنها به اکثریت نبود بلکه به طیف کمتری از افراد بود که کتابهای خاصی را میخوانند و در حال برنامهریزی برای معرفی کتابهای خاص برای آنها هستم.
خدابخشی گفت: در بخش کودکان «کتاب دور شو ای ویروس بدجنس» را که به موضوع ویروس کرونا، نحوه انتقال و راههای مبارزه با این ویروس میپردازد، بهصورت کلیپ آموزشی به اشتراک گذاشتم. برای گروه سنی نوجوانان فایل پی دی اف صوتی کتاب و علاوه بر آن چکیده و خلاصهای از کتاب را در اختیار آنان قرار میدادم که پس از استقبال، علاقهمندان فایل تمام متن کتابهای مرتبط دیگر را درخواست میکردند.
مسئول کتابخانه عمومی شهدای دهدز ضمن توضیح ویژگی کار در فضای مجازی و حضوری بیان میکند: کار در فضای مجازی به شیرینی حضوری نیست. چون در فعالیت حضوری مخاطب میتواند کتاب را لمس کرده و کتابدار هم با مخاطب ارتباط چشمی برقرار میکند. نیازسنجی و در اختیار قرار دادن منابع برای اعضاء آسان تر انجام میشود در حالی که در فضای مجازی اختیارات مخاطب و کتابدار کمتر است. اما فضای مجازی میتواند این فرصت را برای افرادی که به علت مشغله کاری امکان حضور در کتابخانه را نداشتند، فراهم کند تا از این فضای کتابخوانی بهرهمند شوند.
وی یادآور شد: کتابداران میتوانند با استفاده از تبلیغ و تشویق مناسب در زمینه کتابخوانی، نقش تاثیرگذار و کلیدی را برای علاقهمندان ایفا کرده و با ادامه این فعالیتها پویایی کتابخانهها را مانند زمان پیش از کرونا حفظ کنند.
نظر شما