بر اساس این گزارش در این نشست، اعضای انجمن ادبی «رازاوه» کردستان در زمینه عدم تعادل در برخی آثار و لایههای پنهان در داستان پرسشهایی را مطرح و گفتوگو کردند.
رحمانی نیز در این برنامه در زمینه تعریف قالب داستانی و ویژگیهای آن مباحثی را بیان کرد و گفت: ما در نقد و مواجهه با یک اثر باید به آن نور بپاشیم که این نور در واقع پرسشهایی است که از خودمان میپرسیم از قبیل این که شخصیت اصلی داستان چه کسی است؟ چه کاری میخواهد انجام بدهد؟ داستان در کجا و چه زمانی اتفاق میافتد و مانع سر راه شخصیت اصلی داستان چه چیزی است؟
وی همچنین در رابطه با شکلگیری داستان برای بچهها صحبت کرد و اظهار کرد: داستان وقتی شکل میگیرد که تعادلی به هم ریخته باشد و ما با یک عدم تعادل مواجه باشیم.
این نویسنده کتابهای کودکان و نوجوانان با بررسی آثار اعضایی که در این نشست ارایه شده بود یادآوری کرد: کسی که قلم به دست میگیرد و دست به نوشتن میزند بدون شک آدم شجاعی است که پا در جاده ماجراجویانه داستان میگذارد.
رحمانی در ادامه از مؤلفههای داستان مدرن صحبت کرد و گفت: در داستانهای مدرن راوی نامشخص، مکان و زمان نامعلوم و داستان با پرسش آغاز میشود بنابراین برای نزدیک شدن به یک داستان مدرن باید صبور باشیم تا بتوانیم وارد جهان داستان شویم.
وی در ادامه افزود: واژهها مانند گربهها دوست دارند با آنها بازی کنیم، بنابراین آنقدر با آنها بازی کنید تا به گوش خوشایند بیایند و البته در خدمت متن باشند.
کارشناس آفرینشهای ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان همچنین در رابطه با اهمیت زبان در آثار صحبت کرد و گفت: زبان یک اثر، مانند نمک و مزه است که میتواند مخاطب را جذب کند و باعث شود اثر شما به واسطه آن شناخته شود.
رحمانی در پایان به بچهها پیشنهاد کرد تا داستانهایشان را بارها و بارها بخوانند و بازنویسی کنند و نگاه منتقدانه به آثار خود داشته باشند و برای نوشتن، اهداف خود را مشخص کنند.
نظر شما