پنجشنبه ۱۵ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۳
​تاثیر خواندن کتاب‌های باکیفیت برای کودکان/ نتیجه یک تحقیق جدید

نتیجه یک تحقیق جدید نشان می‌دهد در حالی‌که خواندن یک کتاب خوب و چالش‌برانگیز برای کودکان بهترین روش برای تقویت و افزایش سواد در آن‌ها است؛ مجله‌ها و کتاب‌های مصور تاثیر چندانی در این میان ندارند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) به نقل از دیلی‌میل- پژوهشگران اسپانیایی عادت‌های مطالعه بیش از 43 هزار دانش‌آموز را در اسپانیا در طی یک دوره سه ساله از سنین ده یا یازده سالگی، همراه با نتایج امتحانات و میزان دخالت والدینشان در آموزش آن‌ها مورد بررسی و مطالعه قرار دادند.

نتایج این تحقیق نشان داد که کودکانی که در اوقات فراغت خود و به طور منظم کتاب‌های باکیفیت می‌خوانده‌اند در سنین نوجوانی نتایج بهتری در دروس امتحانی خود دریافت می‌کرده‌اند و معادل سه ماه از همسالان خود از لحاظ درسی جلوتر بوده‌اند.

شواهد دیگر این مطالعه حاکی از آن است که فقط این موضوع که کودکان کتاب بخوانند یا نخوانند حائز اهمیت نیست؛ این‌که چه منابعی و متونی را مورد مطالعه قرار می‌دهند بسیار مهم و تاثیرگذار است.

در حالی که تحقیقات انگشت‌شماری بر نوع مطالبی که کودکان می‌خوانند تمرکز داشته‌اند گروه تحقیق دریافتند که خواندن روزنامه، داستان‌های مصور و مجله‌ها تاثیر چندانی در افزایش مهارت‌های سواد دانش‌آموزان نداشته و حتی خواندن داستان‌های کوتاه تاثیر اندکی و حاشیه‌ای داشته‌اند. این مطالعه نشان داد که مهارت‌های سوادآموزی در کودکان از طریق تمرین و پشتکار برای خواندن متون بلندتر و چالشی‌تر ارتقاء پیدا می‌کنند.

پروفسور جریم، نویسنده این مقاله در این باره خاطر نشان کرد:« متن‌های ساده و کم‌تر چالش‌برانگیز بعید است که بتواند از همان مزایا و فوایدی برخوردار باشند که کتاب‌های چالشی‌تر در افزایش مهارت‌های دانش‌آموزان دارند و نمی‌توان مطالعه این دست متون را به عنوان زمان مفید مطالعه به حساب آورد.»

این پژوهش سه ساله نتایج جالب دیگری را نیز نشان داد؛ از این قبیل که کودکانی که روزانه کتاب می‌خوانند در دروس دیگر همانند ریاضی عملکرد بسیار بهتری از خود نشان می‌داده‌اند و دیگر این‌که دختران شرکت‌کننده در این تحقیق بیشتر تمایل داشته‌اند کتاب‌، روزنامه و داستان کوتاه بخوانند در حالی که پسران کتاب‌های مصور و مجله‌ها را ترجیح می‌داده‌اند.

لوئیس آلژاندرو، محقق ارشد این مطالعه از دانشگاه مالاگا اسپانیا بیان کرد «مطالعه یک مهارت اساسی است که نقش حیاتی در سراسر زندگی ما دارد. در عصر دیجیتالی امروز، بسیار مهم است که کودکان هر چه بیشتر تشویق شوند زمانی را به خواندن و مطالعه یک کتاب خوب اختصاص دهند.»

تیم تحقیق امیدوار است که یافته‌های آن‌ها به والدین، آموزگاران و سیاستمداران کمک کند تا آن‌چه برای کودکان بهتر و مفیدتر است برای مطالعه در اختیارشان قرار دهند.

نتیجه این مطالعه در مجله  Oxford Review of Education منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها