در گفتوگوی ایبنا با قصهگوی برتر خوزستانی عنوان شد؛
قصهگویی جذاب واجد چه تکنیکها و ویژگیهایی است؟
قصهگوی برگزیده کشوری از خوزستان با باین اینکه ابزار اصلی یک قصهگو برای انتقال داستان به شنونده، کلمات و صداهایی است كه ادا میکند، گفت: استفاده نامناسب و نداشتن دقت کافی در بیان میتواند بهترین و هیجانانگیزترین داستانها را هم ضعیف کند.
وی که با قصه «کدوی پیرزن» توانست به بخش پایانی بیست و دومین جشنواره بین المللی قصهگویی راه یابد، ادامه داد: وقتی مخاطب تصاویر داستان را ببیند و گوش دهد، چهره قصهگو به شنیدنیهای مخاطب جان میبخشد.
این کارشناس هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خوزستان تصریح کرد: میمیک چهره قصهگو باید در خدمت قصه و درواقع انعطافپذیر باشد تا بتواند اخم و لبخند، ترس و بیم و سایر عواطف را نشان دهد و بر تأثیر قصهگویی بیفزاید.
این مدرس قصهگویی حالات چهره را منطبق بر حالتهای داستان دانست و گفت: حركات قصهگو باید طبیعی و نه برنامهریزی شده و مصنوعی باشند و بهجای اداها و حالتهای اضافه تمرینشدهای که گاه تبدیل به حرکات کلیشهای میشوند، حرکاتی انتخاب شوند که با فضای قصه و حتی شرایط جسمی قصهگو هماهنگی داشته باشند.
فهیم پور همچنین تاکید کرد که در یك قصهگوییِ موفق، چهره ابزاری است كه میتواند در بیان بهتر قصه، بسیار به قصهگو كمك كند.
یادآور میشود، مریم فهیمپور تاکنون موفق به کسب عناوینی چون: قصهگوی برگزیده استانی در سالهای مختلف، قصهگوی برگزیده کشوری در سال 78، منتخب بخش بینالمللی جشنواره قصه گویی در سالهای 97 و 98 شده است. وی همچنین با جشنواه قصهگویی در دو دوره (سالهای 95 و 96) به عنوان داور استانی همکاری کرده است.
نظر شما