عضو هیأت علمی پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن مطرح کرد:
پاسخهای علامه طباطبایی به شبهه عدم فهم قرآن کریم
کوثری در همایش نقش علم اصول در تفسیر قرآن با اشاره به بحث حجیت ظواهر قرآن از منظر علامه طباطبایی گفت: ایشان به دلایلی از جمله آیات دعوت به تعقل در قرآن شبهه عدم فهم قرآن را رد میکند.
وی با اشاره به این که مسأله حجیت ظواهر با تقریری که مرحوم نائینی در فوائد الاصول دارد بر دو مقدمه استوار است، ابراز داشت: اولین موضوع از نظر علامه طباطبایی(ره) این است که آیا اساسا امکان فهم قرآن هست یا خیر؟ و اگر هست دلیل آن چیست؟ چون برخی می گویند افراد بشر نمیتوانند به مفاهیم قرآن دست پیدا کنند.
این استاد حوزه در ادامه یادآور شد: علامه طباطبایی(ره) می فرماید ما دلائل مختلفی داریم که فهم قرآن ممکن است، اول این که قرآن عموم افراد بشر را به تفکر و تعقل دعوت کرده و حتی مشرکان و اهل کتاب را مخاطب قرار داده است بنابراین مشخص میشود که قرآن قابل فهم است.
وی با اشاره به مسأله عدم اختلاف در قرآن اضافه کرد: این آیات نیز در مقام بیان تحدی و بیان اعجاز قرآن است چون اعجاز قرآن از منظر علامه طباطبایی(ره) منحصر به فصاحت و بلاغت و علم به غیب نیست، بنابراین درک عدم اختلاف و اشکال در قرآن نیز مقدمهای نیاز دارد و آن هم ضرورت فهم قرآن است.
عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی افزود: دلیل دوم علامه این است که اخبار متواتره ای از پیامبر و اهل بیت(ع) رسیده که امت را به اخذ قرآن توصیه فرموده اند که این توصیهها وقتی معنا دارد که تمامی مضامین احادیث نبوی را بتوان از قرآن کریم استفاده کرد و الا دور لازم میآید.
حجتالاسلام کوثری عنوان کرد: در بسیاری از روایات تفسیری استشهاد یک معنا توسط معنای دیگر لازم شمرده شده است و این وقتی است که ذهن وی بتواند آیه ای را درک کند و همچنین روایاتی دلالت صریح بر امکان فهم قرآن دلالت دارد.
وی با اشاره به شبهه متشابهات قرآن برای توجیه عدم فهم آیات قرآن از سوی انسانها گفت: یکی از شبهات در قرآن وجود متشابهات در قرآن است چون در سوره آل عمران به وجود آیات متشابه تصریح میکند، برخی میگویند پس نمیشود به ظواهر آیات قرآن تمسک کرد چون در ظواهر احتمال خلاف ظاهر است و با وجود احتمال خلاف ظاهر متشابه میشود و ما مأموریم که به متشابه عمل نکنیم.
این پژوهشگر قرآنی در ادامه یادآور شد: علامه طباطبایی(ره) میفرمایند متشابه به معنای آیات مجمل نیست و بررسی مهمی در این جهت دارند از جمله این که همه آیات متشابه به قرینه آیات محکم دارای حجیت هستند و از این رو میتوان به ظواهر کتاب تمسک کرد.
وی اضافه کرد: ایشان بر این عقیده اند که آیات قرآنی یا بدون واسطه محکم هستند که محکمات باشند یا با واسطه محکم هستند که همان متشابهات است؛ علامه همچنین در مواضعی در بحث تفسیر قرآن به قرآن بر لزوم استفاده از روایات نیز استدلالهای محکمی دارند از جمله این که ذوق تفسیری بدون فهم روایات ممکن نیست.
نظر شما