گزاره اساسی برگزاری نمایشگاه جذب سرمایهها و سرمایهگذاری در این حوزه است، بسیاری از اشخاص حقوقی و حقیقی راغب هستند که سرمایه خود را در یک صنعت سرمایهگذاری کنند...
متن این یادداشت به شرح زیر است؛
میخواهم در این یادداشت به بضاعت دانش خود خیلی کوتاه درخصوص برگزاری نمایشگاه صنعت چاپ و بستهبندی تهران و راهکارهای رونق و توسعه آن مطالبی را عنوان کنم که میتواند در آستانه برگزاری این نمایشگاه، کاربردی باشد.
قبل از هر چیز باید گفت که علت شکلگیری نمایشگاه در حوزه صنعت چاپ کشور به این گزارهها ختم میشود: تغییرات روزافزون فنآوری، ظهور کالاهای جدید، تنوع آنها و عدم آشنایی مصرفکننده توأم با رقابت شدید و نامطلوب تولیدکنندگان.
در این زمینه باید گفت که اکنون به واسطه نمایشگاههای مختلف رابطه بین خریدار و فروشنده قطع شده، بهطوری که رابطه میان مصرفکننده یا خریدار و تولیدکننده از بین رفته و این عامل باعث توسعه نمایشگاهها شده است. پس باید مد نظر داشته باشیم که رسالت اصلی برگزاری نمایشگاه این موارد در کلیت بوده است و به همین دلیل نباید از این اهداف فاصله گرفت.
و اما از فوائد عمده برگزاری نمایشگاه نیز میتوان به نمایش تفکرات دیگران، نمایش فنآوریهای جدید، نمایش شیوههای جدید تولید، کسب بازارهای جدید، ایجاد کارآفرینی و جذب سرمایههای راکد اشاره کرد.
در سالهای اخیر شاهد این بودیم که در نمایشگاه تخصصی صنعت چاپ و بستهبندی حضور کشورهای خارجی کمرنگ بوده یا با حضور حداقلی و با غرفههای کوچک و نهایتا با زدن بنر و پوستر برای اطلاعرسانی همراه بوده است و همچنین همانند سالهای گذشته از آوردن دستگاهها و تکنولوژهای جدید صرف نظر به علت تحریم یا عدم استقبال کافی صرفنظر کردند.
مورد دیگری که طی سالهای اخیر در این نمایشگاه به چشم میخورد، حضور کمرنگ عامه مردم است، با این تصور که این نمایشگاه فقط برای اهالی این صنعت و مخاطبان اصلی در این حوزه است و برگزارکنندگان نمایشگاه و متولیان دولتی بستری فراهم نکردند که بتوانند با ایجاد جاذبه و برنامههای متنوع در نمایشگاه عموم مردم را ترغیب به حضور در نمایشگاه کنند.
گزاره اساسی برگزاری نمایشگاه جذب سرمایهها و سرمایهگذاری در این حوزه است، بسیاری از اشخاص حقوقی و حقیقی راغب هستند که سرمایه خود را در یک صنعت سرمایهگذاری کنند، حالا بهصورت مستقیم یا از طریق سرمایهگذاری در بورس. در این میان میتوان با برنامههای تخصصی و اطلاعرسانی این اشخاص را جذب نمایشگاه کرد و در آنجا آنها را پرزنت کرد.
در برگزاری نمایشگاه باید از المانها و شاخصههای برگزاری نمایشگاه از کشورهای مدرن در این حوزه الهام فکری گرفت تا به نتیجه مطلوب برسیم و در نهایت هم کاربردی خواهد بود. از جانمایی غرفهها و دسترسی افراد به غرفههایی که مد نظر آنان است و در این مسیر برگزارکنندگان و شرکتکنندگان نیز از عواید مالی و معنوی آن منتفع خواهند بود. همچنین در کنار این اقدامات، اطلاعرسانی از طریق رسانههای جمعی و نشریات معتبر میتواند زمینه حضور نمایشگاه صنعت چاپ را برای تمام اقشار مردم هموار کرد و همین موضوع زمینهساز تولید زیر ساختهای کارآفرینی و اشتغالزایی و جذب سرمایههای راکد در این صنعت خواهد بود.
نظر شما