جمعه ۱ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۳
وظیفه نشریات محلی به‌مراتب سنگین‌تر از نشریات سراسری است

مدیرکل دفتر مطالعات و تحقیقات رسانه‌ها در همایش سالیانه اعضای انجمن خبرنگاران استان سمنان گفت: وظیفه نشریات محلی به‌مراتب سنگین‌تر و مهمتر از نشریات ملی و سراسری است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در سمنان، گیتا علی‌آبادی، مدیرکل دفتر مطالعات و تحقیقات رسانه‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامیی در همایش سالیانه اعضای انجمن خبرنگاران استان سمنان، گفت: روزنامه‌نگاری به‌عنوان یک حرفه و هنر، از مشاغل سخت دنیا محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه نشریات و خبرگزاری‌های محلی هم از آنجا که مشکلات و معضلات را اطلاع‌رسانی می‌کنند، از اهمیت خاصی برخوردارند، یادآور شد: وظیفه نشریات محلی به مراتب سنگین‌تر و مهمتر از نشریات ملی و سراسری است. 
 
مدیرکل دفترمطالعات و تحقیقات رسانه‌ها، گرد هم آمدن خبرنگاران را موجب ایجاد صمیمیت و انتقال تجارب دانست و گفت: خبرنگاران و نشریات محلی در سطح استان‌ها با مشکلات زیادی مواجه هستند و باید تلاش کرد تا این مشکلات مرتفع شود.‌
 
علی‌آبادی اضافه کرد: بیمه، حقوق و مزایای خبرنگاران محلی عدد قابل توجهی در سطح استانها نیست و از این رو شاهدیم که برخی نشریات تغییر رویه داده و بعضاً در قالب یک خبرگزاری محلی فعالیت می‌کنند.‌
 
وی افزود: مهمتر از خبررسانی، تحلیل به‌موقع و تفسیر اخبار است؛ به‌نحوی که سایر رسانه‌ها نیز بتوانند از آن بهره‌مند شوند.‌
 
مدیرکل دفتر مطالعات و تحقیقات رسانه‌ها یادآور شد: در کنار قانون مطبوعات و در قالب هویت رسانه‌ای، روزنامه‌نگاران مسئولیت دارند تا رسالت‌ها و ویژگی‌های خبری اعم از صداقت، سرعت و کیفیت را رعایت کنند.

در ادامه این همایش علیرضا آشناگر استاندار سمنان هم در سخنانی گفت: این پنجمین جلسه‌ای است که طی ماه جاری با خبرنگاران محترم استان داشته‌ام و از این بابت خوشحالم.‌


وی افزود: خبرنگاران می‌بایست به‌صورت مستمر نهاد قدرت را نقد کنند اما توقع داریم که مرز نقد و قدرت حفظ شود؛ خبرنگاران حلقه واسط برای انتقال واقعیت‌ها به مخاطبین هستند.

آشناگر، پلتفرم عملیات روانی دشمن را ایجاد یاس و ناامیدی در میان مردم دانست و یادآور شد: لازم است تا خبرنگاران ورود مسئولانه داشته باشند و پرچمدار انسجام و هماهنگی ملی باشند.‌

استاندار سمنان گفت: خبرنگارانی که به مسئولیت اجتماعی خود عمل می‌کنند، در تمام دنیا محبوب و عزیز مردم هستند و اگر می‌خواهید کماکان عزیز باشید باید قلم خود را نیز عزیز داشته و خود را به هیچ جریان و گروهی نفروشید.

وی گفت: خبرنگاران باید امید را به جامعه تزریق و مردم را به آینده امیدوار کنند و برای این‌ مهم‌ ابتدا باید خود امیدوار باشند و از اختلافات پرهیز کرده و تلاش کنند تا اختلاف افکنان را به جامعه معرفی کنند. 

همچنین در این همایش علی اصغر فضیلت مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان گفت: در راستای تثبیت هویت جامعه خبری استان، طرح ساماندهی صنفی و حرفه‌ای خبرنگاران در دست تبیین و اجرا است.


وی افزود: طرح ساماندهی خبرنگاران در سطح کشور در حال اجرا است چرا که معتقدیم اگر خبرنگاران هویت شغلی نداشته باشند و به عنوان یک صنف شکل نگیرند، قطعاً به عنوان یک قشر حرفه‌ای از آن‌ها یاد نمی‌شود.

فضیلت تصریح کرد: با اجرای طرح ساماندهی خبرنگاران در استان سمنان امکانات در این حوزه در اختیار کسانی قرار می‌گیرد که به معنای واقعی کلمه دارای هویت خبرنگاری به‌عنوان یک شغل حرفه‌ای هستند و این طرح، موجب سلب امکانات از غیر خبرنگاران می‌شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان، گفت: وقتی می‌خواهیم از مشکلات جامعه خبری بگوئیم، باید به اشکالات سخت‌افزاری اشاره کنیم، مشکلاتی از جنس مسائل معیشتی، بیمه و ... که همه این مشکلات را می‌بینند اما بخشی از مشکلات است که کمتر دیده می‌شود که از آن می‌توان به عنوان مشکل نرم‌افزاری نام برد و یکی از مهمترین این مشکلات مقوله ساماندهی صنفی است که البته این مشکل در سراسر کشور نیز وجود دارد.

وی با اشاره به ویژگی‌های مشاغل حرفه خبرنگاری، خدمت محوری و دانش‌محوری را از ویژگی‌های این حرفه دانست و افزود: دانش‌محور بودن مشاغل حرفه‌ای عاملی برای افزایش مهارت در این‌گونه مشاغل می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها