چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۰
از «بوف کور» تا «مرشد و مارگاریتا»/ اعداد یا اشیای نحس و بداقبال

اعداد یا اشیای نحس و بداقبال در همه فرهنگ‌های مربوط به جوامع مختلف وجود دارد. کتاب‌های معرفی شده در این گزارش به این موضوع اشاره دارد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) سایت الکتریک‌لیتریچر، یکی از مجلات مشهور ادبیات انگلیسی‌زبان در گزارشی به معرفی رمان‌های مشهوری پرداخته که درباره موضوع اقبال بد و نحس صحبت می‌کنند. در این رمان‌ها باورهای عمومی درباره اشیاء یا حیوانات نحس صحبت شده است.
 
«مرشد و مارگاریتا» نوشته میخائیل بولگاکوف
 
 

«مرشد و مارگاریتا» نوشته میخائیل بولگاکوف با زبان طنز از شیطان و سمبل‌های مختلف صحبت شده و شخصیت اصلی آن گربه سیاهی است که گفته می‌شود همکار شیطان است و برای او کار می‌کند. این گربه سیاه می‌تواند خودش را به شکل آدمیزاد دربیاورد. رمان از سه داستان موازی تشکیل شده‌است که در نهایت یکپارچه می‌شوند: سفر شیطان به مسکو، داستان پونتیوس پیلاطس و به صلیب کشیده شدن مسیح و عشق مرشد و مارگریتا.
 
«شباهت» نوشته تانا فرنچ
 
 
 
«شباهت» نوشته تانا فرنچ بخش دوم یک مجموعه داستان جنایی است که در شهر دوبلین پایتخت ایرلند اتفاق می‌افتد. در داستان از یک کارآگاه به نام مادوکس خواسته می‌شود قاتل دختری را پیدا کند که مادوکس بعد از دیدن جسد به هویت او شک می‌کند و به جای قاتل به دنبال هویت مرموز دختر می‌گردد. در داستان یک سری نمادها و سبمل‌ها وجود دارد که به شانس و اقبال ربط پیدا می‌کند.

«کوک‌کننده ساعت» نوشته آن تایلر
 
 

شخصیت اصلی  رمان «کوک‌کننده ساعت» نوشته آن تایلر دختر دانشجویی به نام الیزابت است که به صورت نیمه وقت پیش پیرزنی به نام امرسون کار می‌کند. در خانه خانم امرسون صدها ساعت قدیمی و جدید وجود دارد، چون صاحب خانه فکر می‌کند ساعت برایش شانس می‌آورد. رمان تایلر در سال 1972 منتشر شد ولی در سال‌‌های ابتدایی انتشار آن چندان از سوی منتقدان با استقبال روبرو نشد.
 
«جاناتان استرنج و آقای نورل» نوشته سوزانا کلارک
 
 

داستان رمان «جاناتان استرنج و آقای نورل» نوشته سوزانا کلارک در سال‌های نخست قرن نوزدهم در کشور انگلستان می‌گذرد. در حالی که بخشی از داستان در دنیای واقعی رخ می‌دهد بخشی دیگر در دنیای جن و پری‌ها می‌گذرد. اما در هر دو بخش پرندگان بدشگونی به نام کلاغ وجود دارند که برای پادشاهان دو دنیا کار می‌کنند.
 
«کتابخانه شبانه‌روزی آقای پنومبرا» نوشته رابین اسلوان
 

«کتابخانه شبانه‌روزی آقای پنومبرا» نوشته رابین اسلوان در سال 2012 در کشور آمریکا منتشر شد و در همان سال از سوی روزنامه سانفرانسیسکو چرونیکل به عنوان یکی از بهترین کتاب‌های سال انتخاب شد. داستان این رمان همان‌طور که از نامش معلوم است حول محور کتابخانه‌ای روایت می‌شود که مشتری‌های آن مثل صاحب کتابخانه عجیب هستند، ولی از همه عجیب‌تر قفسه‌های نردبان مانند آن است که در اینجا به عنوان موجودی نحس و بدشگون معرفی می‌شود.
«بوف کور» نوشته صادق هدایت
 
 

«بوف کور» شناخته‌شده‌ترین اثر صادق هدایت نویسنده معاصر ایرانی، رمانی کوتاه و از نخستین نثرهای داستانی ادبیات ایران در قرن ۲۰ میلادی است. این رمان به سبک سوررئالیسم نوشته شده و تک‌گویی راوی است که از توهم و پندارهای روانی رنج می‌برد. کتاب «بوف کور» تاکنون به چندین زبان از جمله انگلیسی، فرانسه،آلمانی و ترکی ترجمه شده‌است. در این رمان از جغد به عنوان پرنده‌ای بداقبال یاد شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها