شنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۵
نمايشگاه چاپ محلی برای تعامل و رايزنی است

احمد ابوالحسنی؛ رئیس بیست‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی چاپ، بسته‌بندی و ماشین آلات وابسته تهران با اشاره به جایگاه این نمایشگاه در میان اهالی چاپ گفت: این نمایشگاه تخصصی توانسته است در صنعت چاپ کشور گره‌گشا باشد و زمینه تعامل و ارتباط بیشتر دست اندرکاران این حوزه، همچنین سفارش دهندگان و شرکت‌ها را در فضایی حرفه‌ای و تخصصی فراهم کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، بیست‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی چاپ، بسته‌بندی و ماشین آلات وابسته تهران، عصر امروز شنبه 25 آذر پس از چهار روز فعالیت به کار خود پایان می‌دهد. این نمایشگاه در مدت چهار روز میزبان 650 شرکت داخلی و خارجی بود که 450 شرکت داخلی و 200 شرکت خارجی، جدیدترین و به روزترین فناوری‌های خود را به فعالان این حوزه ارائه کردند.
 
به همین بهانه با احمد ابوالحسنی؛ رئیس بیست‌و‌چهارمین نمایشگاه بین المللی چاپ، بسته‌بندی و ماشین آلات وابسته تهران به گفت‌وگو نشستیم تا به تشریح ویژگی‌ها، اقدامات جدید و تاثیرات این نمایشگاه بر صنعت چاپ کشور بپردازد.
 
رشد 25 درصدی حضور شرکت‌های خارجی
حدود یک سوم از شرکت کنندگان این نمایشگاه به غرفه‌های شرکت‌های خارجی و نمایندگان آن‌ها اختصاص داشت که رشد خوبی در صنعت چاپ کشور به شمار می‌آید، ابوالحسنی در این زمینه گفت: در تعداد غرفه‌ها و شرکت های  خارجی نسبت به سال گذشته اگرچه از نظر متراژ 10 تا 15 درصد کمتر بود اما مشارکت شرکت‌های خارجی  20 تا 25 درصد افزایش داشت و این موضوع نشانه اهمیت بازار ایران برای تولیدکنندگان خارجی، همچنین ظرفیت‌هایی است که بازار ایران دارد.
 
وی ادامه داد: همچنین امسال ماشین آلات چاپ و بسته‌بندی به شکل گسترده‌تری در نمایشگاه ارائه شده است و شرکت‌کنندگانی از کشورهای چین، ترکیه، آلمان و بلژیک، جدیدترین و به‌روزترین دستگاه‌ها و ماشین آلات خود را برای نمایش عموم در غرفه‌های خود به نمایش گذاشتند.
 
ابوالحسنی با بیان اینکه صنعت چاپ در دنیای امروز به دو بخش دیجیتال و بسته‌بندی تقسیم شده است، عنوان کرد: این دو بخش امسال پررنگ تر از سایر بخش‌ها در نمایشگاه دیده شده است و فعالان این حوزه توانمندی‌های خود را در نمایشگاه عرضه کردند، همچنین گروه‌های کالایی امسال به صورت کاملا تفکیک شده دسته‌بندی شده‌اند به طوری که سالن 38 به فعالان افست و برندها اختصاص دارد، در سالن 35 فعالان حوزه کارتن جانمایی شدند و در سالن 38 دستگاه‌های چاپ و چاپخانه‌ها حضور دارند.
 
رئیس بیست و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی چاپ و بسته‌بندی افزود: در سالن 41 نیز اغلب ماشین‌های بسته بندی قرار داشتند، در سالن 44 فعالان حوزه پلیمر و در سالن میلاد علاوه بر دستگاه‌های چاپ فعالان لیبل حضور داشتند و در سالن شش و هفت سررسیدها و چاپخانه‌های فعال در حوزه تبلیغات قرار داشتند.
 
وی با بیان اینکه جانمایی گروه‌های کالایی می‌تواند برای شناسایی غرفه‌های مورد نظر به مخاطبان و بازدیدکنندگان کمک کند، افزود: غرفه‌هایی که از حضور در نمایشگاه انصراف دادند و در آخرین دقایق شرکت‌های دیگر جانمایی شدند که به ناچار مجبور شدیم در سالن دیگری آن‌ها را قرار دهیم. مخاطبان با مراجعه به سایت نمایشگاه و نقشه سالن‌ها می‌توانستند دسترسی بهتری به سالن‌های هدف خود داشته باشند و لزومی نداشت که به همه سالن‌ها سرکشی کنند تا بازار هدف خود را بیایند.
 
دلیل حضور کمرنگ ماشین‌های چاپ
یکی از انتقاداتی که در طول سالیان مختلف به نمایشگاه چاپ و بسته‌بندی وارد می‌شود، حضور کمرنگ ماشین‌های چاپ و غلبه ماشین‌های بسته‌بندی به آن است. ابوالحسنی در پاسخ به این انتقاد، گفت: موضوعی که در این زمینه مطرح می‌شود به این دلیل است که امکان نصب ماشین آلات چاپ به دلیل حساسیت و ریسک‌پذیری بالا وجود ندارد. در سه روز گذشته بازدیدکنندگان از جدیدترین و به روزترین دستگاه‌های چاپ بازدید کردند اما نتوانستند عملکرد بسیاری از آن‌ها را از نزدیک ببینند را و بیشتر بستر نمایش آن‌ها فراهم بود.
 
وی با بیان اینکه چهار تا شش روز زمان کمی برای نصب دستگاه است، عنوان کرد: برای نصب هر دستگاه حداقل 10 روز زمان نیاز است، در حالی که جمع کردن آن‌ها در مدت دو روز امکان پذیر است. ماشین‌های چاپ از حساسیت بالایی برخوردارند و اگر اشتباهی در نصب رخ دهد ضررهای زیادی به ماشین می‌خورد و مثل ماشین‌های لمینت و سلفون بسته‌بند نیستند که نصب آن‌ها در کوتاه‌ترین زمان ممکن باشد.
 
رئیس بیست و چهارمین نمایشگاه بین المللی چاپ و بسته‌بندی با اشاره به سختی‌های نصب ماشین‌های چاپ، توضیح داد: در زمان نصب ماشین آلات چاپ، اگر نوسان برق وجود داشته باشد، امکان خرابی مهمترین قطعه دستگاه وجود دارد، همچنین در زیرسازی آن‌ها باید حتما دقت شود زیرا اگر حتی یک میلیمتر ناهمگونی داشته باشد برعملکرد دستگاه تاثیر مستقیم می‌گذارد، از سوی دیگر محیط نصب ماشین آلات چاپ نیز اهمیت دارد و درجه هوا بر کیفیت و کارکرد دستگاه موثر است.
 
ابوالحسنی یادآور شد: دو سال گذشته یک شرکت آلمانی به همراه جدیدترین ماشین آلات خود در نمایشگاه حضور پیدا کرد و برای نصب دستگاه هایش 10 روز قبل از شروع نمایشگاه به سالنی که در نظر گرفته بودیم آمد که یکی از بخش های  دیدنی، جذاب و پرمخاطب نمایشگاه بود.
 
وی درباره استقبال فعالان صنعت چاپ از نمایشگاه چاپ و بسته بندی نیز گفت: امسال به دلیل افزایش درخواست شرکت کننده‌ها با کمبود فضا روبرو بودیم و سالن 5 را به مجموعه نمایشگاهی اضافه کردیم، در این میان استقبال پررنگ و علاقه دست اندرکاران این حوزه برای شرکت کنندگان اهمیت دارد و خوشحال هستیم که در آستانه 25 سالگی نمایشگاهی پرمخاطب داریم.
 
همدلی و همراهی اتحادیه ها
امسال سه اتحادیه چاپخانه‌داران تهران، لیتوگرافان تهران و صحافان تهران با مشارکت یکدیگر، اقدامات برگزاری بست‌و‌چهارمین نمایشگاه بین‌المللی چاپ و بسته‌بندی را انجام دادند، اقدامی که با حمایت اتاق اصناف تهران و ایران همراه بود، ابوالحسنی در بخش دیگر صحبت‌های خود در این زمینه گفت: این نمایشگاه در 14 دوره ابتدایی توسط صنف برگزار نمی‌شد و مجری آن یک شرکت غیرمرتبط با این حوزه بود، بعد از دوره چهاردهم، اتحادیه چاپخانه داران تهران در سال 1382 متولی برگزاری نمایشگاه شد.
 
وی ادامه داد: اتحادیه چاپخانه‌داران تهران از سال 82 تا 86 عهده‌دار برگزاری نمایشگاه بود اما از سال 86 به بعد، برپایی نمایشگاه به اتاق اصناف سپرده شد که با مشارکت 12 تشکل صنفی چاپ در تهران و شهرستان‌ها این نمایشگاه را برپا کند.
 
رئیس بیست‌و‌چهارمین نمایشگاه بین‌المللی چاپ و بسته‌بندی درباره اهمیت برگزاری نمایشگاه توسط اصناف مرتبط با این حوزه، عنوان کرد: از سال 91 که به هیات مدیره اتحادیه لیتوگرافان آمدم، همواره یکی از دغدغه‌هایم این بود که چرا سه اتحادیه اصلی صنعت چاپ نباید این نمایشگاه را که متعلق به خودشان است برگزار کنند، به همین دلیل اقداماتی در این زمینه انجام دادم و در سال 95 توانستیم در رایزنی با شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران و اتاق اصناف موافقت برگزاری نمایشگاه توسط صنف را بگیریم.
 
ابوالحسنی تاکید کرد: امسال توانستیم به صورت مستقل و با کمک هیات رئیسه اتاق اصناف، این نمایشگاه را به نام سه اتحادیه برگزار کنیم که البته کار آسانی نبود و مشکلات خاص خود را به همراه داشت ولی وحدت میان روسای اتحادیه‌ها زمینه اجرایی شدن این کار را فراهم کرد، البته اتحادیه صادرکنندگان صنعت چاپ نیز در تحقق این آرزوی دیرین سهم به سزایی داشت و تجربه این کار نشان می‌دهد که همصدایی در این حوزه می‌تواند به موفقیت‌های بزرگ منجر شود.
 
نمایشگاه چاپ به یک برند تبدیل شده است
وی با بیان اینکه از این پس سه اتحادیه چاپخانه داران، لیتوگرافان و صحافان تصمیم می‌گیرند که چه کسی مجری برگزاری نمایشگاه باشد، گفت: اتحادیه‌ها به صورت مستقیم نمی‌توانند کار اقتصادی انجام دهند و شرکتی باید نمایشگاه را برگزار کند که نشان درجه یک داشته باشد زیرا نمایشگاه چاپ به یک برند تبدیل شده است و به همین دلیل برگزار کننده آن باید از استانداردها و ویژگی‌های مناسب برخوردار باشد.
 
ابوالحسنی با بیان اینکه باید قبول کنیم که نمایشگاه چاپ یک برند ملی و منطقه ای است، عنوان کرد: تجربه سال‌های مختلف برگزاری نمایشگاه نشان می‌دهد که این نمایشگاه توانسته است در صنعت چاپ کشور گره‌گشا باشد و زمینه تعامل و ارتباط بیشتر دست اندرکاران این حوزه، همچنین سفارش‌دهندگان و شرکت‌ها را در فضایی حرفه‌ای و تخصصی فراهم کند، از سوی دیگر از آنجایی که جدیدترین و به روزترین تکنولوژی‌های روز در این نمایشگاه ارائه می‌شود، اینجا محلی برای آشنایی با این فناوری‌های نوین به شمار می‌آید.
 
تهدید‌های صنعت چاپ را به گوش مسئولان برسانیم
وی همچنین درباره تاثیرات جانبی برگزاری نمایشگاه بر صنف نیز توضیح داد: در سایه بازدیدهایی که توسط مقامات کشوری انجام شد، توانستیم رایزنی‌های بسیاری برای رفع مشکلات این حوزه انجام دهیم، همچنین دغدغه‌ها و آسیب‌های که این حوزه را تهدید می‌کند را به گوش مسئولان برسانیم و به دنبال جلب حمایت آن‌ها برای رفع مشکلات صنعت چاپ باشیم.
 
ابوالحسنی از تشکیل فراکسیون چاپ به عنوان یکی از نتایج این نمایشگاه نام برد و گفت: در حاشیه بازدید نائب رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای  اسلامی از نمایشگاه توانستیم درباره راه‌اندازی فراکسیون چاپ به نتیجه برسیم، موضوعی که در طول سالیان اخیر همواره یکی از درخواست‌های اصلی نمایشگاه چاپ و بسته‌بندی بود و بالاخره به ثمر نشست، این موضوع نشان می‌دهد که نمایشگاه‌های تخصصی ظرفیت‌های بسیاری دارند که باید از آن‌ها به خوبی استفاده شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط