مجموعه شعر آناهیتا رضایی و علیرضا عباسی از سوی انتشارات حکمت کلمه منتشر و راهی نمایشگاه کتاب شد.
شعرهای بخش اول با رویکرد تجربی در حوزه های مختلف زیستی شاعر و شعرهای بخش دوم (متقدم) با تکیه بر موسیقی کلام ودر فضای استعاری اجرا شده است.
مضامین شعرها اغلب مبتنی بر مواجهه با مرگ و نابودی و در بنیان زوال محور است. حتا در موارد اندکی که رگه هایی از طنز به چشم می خورد شاعر به دست انداختن عوامل مربوط به مرگ می پردازد. جریان دایمی و حرکت بطئی به سمت تباهی در جای جای این شعرها قابل مشاهده و ضربه زننده است. شاعر نسبت به جریانات سیاسی و اجتماعی هم بی تفاوت نیست اما آنجا هم به نمادهای انهدام می پردازد. در تکنیک های اجرایی شاعر به تجربه گرایی پرداخته و این خود سبب ایجاد تفاوت بسیار در قطعات شده اما رد پای شاعر به صورت خط ربطی میان سروده ها مشهود است.
طرح جلد نیز با توجه به زوال حاکم بر اتمسفر کتاب نابودی تدریجی ناشی از زنگ زدگی یک قیچی تمام فلزی را به رخ می کشد.
«حق تیر به سگهای خانگی» دومین مجموعه شعر آناهیتا رضایی است. اولین مجموعه شعر این شاعر به نام «ساکت صبور روزهای بود و نبود» در سال ۱۳۸۵ توسط نشر نگیما منتشر شده است.
همچنین مجموعه شعر، «آمدورفتِ مشعل ها» اثر علیرضا عباسی شامل یک شعر بلند و دو دفتر با عنوانهای «زیباییات را گره میزنند» و «پیش زمینهها همه جا را اشغال کردهاند»، تدوین شده است و از سوی نشر جحکمت کلمه منتشر شده است. شعر بلند آغازین با دادن نشانه های تاریخی و تصاویری پی در پی و در هم تنیده، حول تاریخ و شعر و زبان می چرخد و تلاش می کند یک ترومای ذهنی را به روایتی شاعرانه دربیاورد. ارجاعات نشانه ای، خواننده را به وقایع خاص تاریخی یا موقعیت هایی پیوند می دهد که شاعر در پی بازآفرینی شان بوده و مواضعش را نسبت به آنها ترسیم کرده است.
دست بر صورتم میکشم که صورتی دیگر بوده
در گودی چشمانم
بر اندوه سالیان، که پنهان کردهام
دفتر نخست این مجموعه«زیباییات را گره میزنند»، پس از شعر بلند، مجموعهای از شعرهایی است با تم عاشقانه و معمولا با نگاهی فلسفی یا اجتماعی. چیدمان شعرهای این دفتر به گونهای خاص، در مسیر حضور تا تراژدی و فقدان صورت گرفته که خواننده با پیش رفتن در شعرهای دفتر نخست با آن روبه رو خواهد شد. دفتر دیگر «پیش زمینهها همه جا را اشغال کردهاند» شعرهای اجتماعی و انتقادی را شامل میشود که انگشت گذاشتن بر بحران و تصویر کردن ِ تناقضها و آلام فراوان شده در زندگی انسان امروز محور اصلی ذهنیت آنهاست. «بوی اندوه/ تصویر رنج/ آهسته! / مراقب باشید کارگران مشغول کارند/ آهسته /میغلتد از گونهام/ ما همیشه مشغول کار بودهایم/ و عدهای بی آنکه مراقب باشند/رد شدهاند از روی قلبهامان»
این مجموعه در نمایشگاه کتاب امسال در غرفه ی نشر حکمت کلمه ارایه میشود.
نظر شما