یکشنبه ۸ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۹
کتاب سال سینما پاسخ به خلاء ارزیابی آثار سینمایی است

اکبر نبوی، دبیر ششمین دوره جایزه کتاب سال سینما، در گفت‌و‌گو با ایبنا عنوان کرد: جایزه کتاب سال سینما در پاسخ به خلاء ارزیابی و بررسی کتاب‌های حوزه سینما آغاز به کار کرد.

 خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) سینمایی‌های بر خلاف  گذشته، نیاز به کتاب و منابع آموزشی و پژوهشی‌ را بیش‌تر احساس می‌کنند و بر همین اساس در خانه‌‌ سینما دست به کار شدند تا آثار منتشر شده در حوزه‌های مختلف سینما را بررسی و داوری کنند و آثار کابردی و موثر برای ارتقاء دانش نظری و علمی سینما‌گران را در این رقابت  به جامعه‌ی سینمایی و علاقه‌مندان  سینما معرفی کنند. شش دوره از این  رقابت برگزار شده است. اکبر نبوی دبیر  این دوره از جایزه کتاب سال سینمایی به پرسش‌های خبرنگار ایبنا درباره این جشنواره پاسخ داد.
 
تفاوت ششمین‌ دوره جایزه کتاب سال سینما با دوره‌های قبلی چه بود؟
 تعداد آثار ارسالی به دبیرخانه جایزه افزایش پیدا کرد. در این دوره چهل و هفت کتاب سینمایی به دبیرخانه رسید. به دلیل افزایش کتاب‌ها، به پیشنهاد داوران کتاب‌ها به‌صورت موضوعی بررسی شد. تقسیم‌بندی در بخش‌های نظری و عملی، فیلم و فیلم‌ساز و کتاب‌های مرجع انجام شد. آثار به تفکیک تألیف و ترجمه در هر بخش بررسی شد.همچنین  جایزه ویژه سینمای ایران و جایزه ویژه هیئت داوران پس از بررسی‌ها به آثار واجد شرایط اهداء شد و در نهایت در ششمین دوره ده نویسنده و مترجم برتر معرفی و  از آن‌ها تقدیر شد.
 
*از نظر شما برگزاری جایزه کتاب سال سینما، موازی‌کاری با جایزه کتاب سال نیست؟
 تعداد جشنواره‌های انتخاب و معرفی کتاب‌های برگزیده تر، در ایران  هشتاد میلیون نفری، اصلاً زیاد نیست. از طرفی، هیچ شباهتی میان جایزه کتاب سال سینما و جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی وجود ندارد. بنابراین به‌هیچ‌عنوان نمی‌توان فعالیت این دو  جایزه را موازی دانست. جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی گستردگی زیادی دارد، شاخه‌های گوناگون از علوم مختلف را در بر می‌گیرد و مأموریت منحصربه‌فردی دارد؛ در حالی که هدف جایزه کتاب سال سینما به‌طور اختصاصی انتخاب و معرفی آثار ترجمه و تالیف در حوزه‌ی سینما برای رشد علمی و گسترش مفاهیم کاربردی سینمای ایران است. ما  در شش دوره رقابت همین هدف را دنبال کرده‌ایم.
*ارزیابی شما از تاثیر‌گذاری جایزه کتاب سال سینما در حوزه‌ی دانش نظری و عملی سینما چیست؟
بعد برگزاری اولین دوره جایزه کتاب سال سینما با نگاهی به آمار شاهد، آغاز رشد کمی و کیفی در این عرصه بودیم. در ششمین دوره جایزه شاهد افزایش شمار کتاب‌های تألیفی و ترجمه درباره سینمای ایران و جهان بودیم. همچنین جایزه کتاب سال سینمایی، در دامن زدن به  شور و نشاط میان فعالان کتاب سینما و ایجاد شوق و انگیزه در جامعه ناشران و نویسندگان و مترجم‌های این عرصه موثر بوده است. به نظرم جایزه کتاب سال سینما برای پاسخ گفتن به خلائی  موجود در ارزیابی و بررسی کتاب‌های این حوزه کارش را آغاز کرد. برگزاری این برنامه از سوی خانه سینما اتفاق مبارکی است؛ صنوف متعدد سینمایی به آثار مکتوب روزآمد و کاربردی احتیاج دارند.
 
برنامه‌ای برای همکاری، با موسسه‌ی خانه کتاب در برگزاری جایزه کتاب سال سینما دارید؟
در دوره پنجم و ششم که من دبیر جایزه کتاب سال سینما بودم، ارتباط و همکاری بین خانه سینما و خانه کتاب در برگزاری این جایزه نداشته است.
 آیا به برقرار این ارتباط بی‌علاقه بودید؟
 خیر. اگر این همکاری اتفاق می‌افتاد به‌طورقطع این برنامه بهتر برگزار می‌شد. شاید بتوانم غفلت را مهم‌ترین عامل در برقرار نشدن این ارتباط بدانم. شاید اگر  شخص من در این زمینه تمرکز بیش‌تری داشتم، به سراغ عزیزان در خانه کتاب می‌رفتم و برای برگزاری جایزه کتاب سینما به خانه کتاب، پیشنهاد همکاری می‌دادم.
 ملاک و معیار شما در فراینده برگزاری و داوری جایزه کتاب سال سینما چه هست؟
نکته مهمی که در طول دوره‌های مختلف به‌عنوان مبنای کار در برگزاری جایزه کتاب سال سینما در نظر گرفته‌ایم، توجه به وجوه کاربردی آثار در بخش‌های مختلف است. خانه سینما داوران را از میان فعالان عرصه‌های مختلف سینمایی انتخاب می‌کند تا آثار را متناسب با نیازهای جدی و بنیادین سینما، بررسی کنند. ممکن است در جشنواره‌ای وجوه تخصصی کتابت در اولویت قرار بگیرد و بحث کاربردی آن در اولویت بعدی باشد درحالی که در حوزه کتاب‌های عملی و نظری وجوه کاربردی برای‌مان از دیگر جنبه‌ها مهم‌تر است. همه داروان ششمین دوره جایزه کتاب سال سینما از نویسندگان شناخته‌شده در عرصه کتاب‌های سینمایی هستند و با الزام‌های نگارش کتاب باکیفیت، به خوبی آشنا هستند. نمی‌توان گفت در انتخاب آثار وجوه نگارشی بی‌اهمیت بوده است. اگر خانه کتاب اعلام آمادگی کند و به همکاری با خانه سینما علاقه‌مند باشد و به دنبال ایجاد تغییرات بنیادین در ریل‌گذاری مجدد نباشد؛ خانه سینما به‌طور حتم از حضور عزیزان خانه کتاب در برگزاری دوره‌های بعد استقبال می‌کند. خانه سینما در سال جدیدی برنامه‌های مفصلی در حوزه کتاب برگزار خواهد کرد بنابراین قطعاً به همکاری دوستان در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیاز دارد. در خانه سینما نشست‌های متعددی در حوزه کتاب برنامه‌ریزی‌شده  و امیدواریم به زودی اجرا شود.
 
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها