چهارشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۸:۲۰
وجود استاد مهدوی‌راد برای حوزه اسلام‌شناسی و کتاب موجب برکت است

سیدعباس صالحی، معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آیین گرامیداشت حجت‌الاسلام مهدوی‌راد گفت: ردپای محمدعلی مهدوی‌راد در بسیاری از فعالیت‌های قرآنی دیده می‌شود. وجود ایشان برای حوزه اسلام‌شناسی و کتاب موجب برکت است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) آیین گرامیداشت حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی مهدوی‌راد، چهارشنبه 20 بهمن‌ماه با حضور سیدعباس صالحی، معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، مجید غلامی‌جلیسه، مدیر عامل موسسه خانه کتاب، سید علی موسوی گرمارودی، مجید معارف، سید هدایت جلیلی و جمعی از استادان و اعضای هیات علمی دانشگاه‌های کشور در خبرگزاری قرآنی ایکنا برگزار شد.
 
سید عباس صالحی، معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، در این نشست اظهار کرد: آشنایی من با دکتر مهدوی‌راد به سال 1360 و 35 سال پیش بازمی‌گردد و حلقه اتصال من با ایشان هم قرآن بوده است.
 
وی افزود: با توجه به این دوستی 35 ساله چند نکته را لازم می‌دانم که ذکر کنم. نکته نخست اینکه استاد مهدوی‌راد در هر دو حوزه قرآن و حدیث، به‌طور متوازن تبحر دارند که از امتیازات ایشان در حوزه اسلام‌شناسی و اسلام‌پژوهی محسوب می‌شود. تعداد افرادی که هر دو مورد را به‌طور هم‌عرض دارا باشند، بسیار اندک است. دومین خصلت ایشان، شاگردپروری است. روش تدریس مهدوی‌راد، ترکیبی از محتوا و جذابیت بوده و انفاق علمی در این شاگردپروری دیده می‌شود.
 
صالحی در بیان دیگر ویژگی‌های شخصیتی این قرآن‌پژوه برجسته ادامه داد: ایشان قرآن‌شناسِ حدیث‌شناسِ کتاب‌شناس بوده و در حوزه کتاب‌های قرآن و حدیث بسیار به‌روز هستند. دو نکته مهم دیگر درباره استاد مهدوی‌راد، حافظه قوی رشک‌برانگیز، نوگرایی، نواندیشی و ایده‌پردازی است. ایشان همان‌طور که پای در سنت دارد، ولی افق وی ایده‌پردازی و ایده‌سازی است.
 
معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: ردپای محمدعلی مهدوی‌راد در بسیاری از فعالیت‌های قرآنی، دیده می‌شود. وجود ایشان برای حوزه اسلام‌شناسی و کتاب موجب برکت است.
 
آزاداندیشی اندیشه‌ورز 
مجید غلامی‌جلیسه، مدیرعامل موسسه خانه کتاب، به‌عنوان دیگر سخنران این آیین، بیان کرد: استاد مهدوی‌راد را باید آزاداندیشی اندیشه‌ورز و موسس و علاقه‌مند و عاشق کتاب نامید. ایشان در هر گوشه از زندگی و کارهای علمی و پژوهشی فارغ از هر نوع تعصب و نگاه خاص، به محتوا و اندرون علمی کار نگاه می‌کنند.
 
وی افزود: بسیاری از کارهایی که این شخصیت قرآنی کشور انجام داده، برای نخستین‌بار بوده و جامعه پژوهشی ما را مدیون خود کرده است. مجله «آینه پژوهش» به سردبیری ایشان، تاثیر شگفت‌انگیزی در جامعه علمی دینی ما گذاشته است؛ مجله‌ای سخت و پرحاشیه که تنها شخصی مانند استاد می‌تواند سردبیری آن‌را برعهده گرفته و در طوفان‌ها آن‌را سکانداری کند. این مجله می‌تواند نقطه عطفی در زندگی ایشان باشد و امیدوارم با همین پشتکار و صلابت شاهد شماره‌های بعدی آن باشیم.
 
جلیسه با اشاره به این‌که عشق و علاقه ایشان به کتاب مثال‌زدنی است، گفت: فصلنامه نقد کتاب قرآن و حدیث نیز در زمره کارهای تاسیسی استاد است که به موضوع نقد و اطلاع‌رسانی کتاب در حوزه قرآن و حدیث اختصاص دارد. این نشریه هرچند نوپاست، ولی با حمایت و پشتوانه علمی ایشان در حال تبدیل شدن به مجله‌ای تاثیرگذار در حوزه مطالعات قرآن و حدیث است.
 
کتابخانه سیار در یک حافظه
مجید معارف، مدیرگروه قرآن و حدیث دانشکده الهیات دانشگاه تهران نیز در سخنانی کوتاه اظهار کرد: استاد مهدوی‌راد مصداق کتابخانه سیار در یک حافظه است. ایشان به بیان استاد سید محمدباقر حجتی، اعجوبه‌ای در تفسیر و تاریخ تفسیر هستند.
 
وی ادامه داد: محمدعلی مهدوی‌راد، خوش‌قلم، خوش‌بیان، خوش‌قلب، خوش‌خوان و خوش‌گو هستند و قلم و بیان ایشان و ارادتی که به اهل علم دارند در مقام قدردانی از علم شیعه و سنی نمی‌شناسد.
 
استاد مهدوی‌راد از نردبان قدرت بالا نمی‌رود
سید هدایت جلیلی، مدیرگروه قرآن و حدیث دانشگاه خوارزمی به‌عنوان سخنران بعدی این آیین نکوداشت، با بیان این نکته که مهدوی‌راد شخصیتی ذوفنون دارد، گفت: ایشان در هر حوزه‌ای در عرصه نگارش و پژوهش چیره و خبره هستند. استاد تنها یک کتابخانه سیار نیست، بلکه یک اندیشمند است که قلمی پاک، پیراسته، استوار و متین و همچنین نثری روان، خوشخوان و صریح دارد.
 
وی افزود: حجم نوشته‌‌های ایشان بسیار کمتر از انبوه آن چیزی است که در کلاس‌هایش عرضه می‌کند. بسیاری از تاملات و اندیشه‌های این اندیشمند به رشته تحریر درنیامده است. استاد مهدوی‌راد از نردبان قدرت بالا نمی‌رود و در صف ترفیع و ارتقا نمی‌ایستد و به اخلاق پژوهش و نگارش پایبند است. ایشان، کتاب‌دوست، کتاب‌خوان، کتاب‌باز و بلکه کتاب‌خوار است. مهدوی‌راد، اهل قلم و قلم‌پرور است.
 
تربیت بهترین‌ دانشجوهای علوم قرآنی
امیرعباس علی زمانی، پژوهشگر حوزه الهیات، کلام و فلسفه دین و دانشیار گروه فلسفه دین دانشگاه تهران نیز در جملاتی کوتاه شخصیت علمی و اخلاقی استاد مهدوی‌راد را این‌گونه معرفی کرد: به واسطه ارتباط با ایشان با مدلی از روحانیت و عالم دینی آشنا شدم. نسل استاد مهدوی‌راد، تشیع و فرهنگ قرآنی شیعی را پیشتاز می‌کنند. ایشان بهترین‌ دانشجوهای علوم قرآنی را تربیت کرده و سخنان تازه بدور از پارادایم روشنفکری دارد. امیدوارم کلام و بیان و قلمشان همیشه پوینده باشد.
 
حجت‌الاسلام محمدعلی مهدوی‌راد در بخش پایانی این آیین در سخنانی کوتاه بیان کرد: در مطالعاتم شاید مهم‌ترین زاویه نگاه که خیلی به من کمک کرد، نگاه تاریخی به همه چیز بود. در این نگاه سنت و تجدد با هم همراه بوده است. حرف نو زدن بدون پای گذاشتن به حوزه سنت، آب در هاون کوبیدن است.
 
وی در ادامه گفت: استادان حوزه شاگردان را مثل فرزندان خود می‌دانستند و شاگردانم نیز از من می‌پرسند که چرا اینقدر با مهر به ما نگاه می‌کنید؟ نکته دیگری که باید مطرح کنم، حمایت و پشتگرمی بوده که همیشه از سوی خانواده دریافت کرده‌ام و همه اینها لطف خداوند به من بوده است.
 
شعرخوانی سیدعلی موسوی گرمارودی و بیان خاطرات از سوی دوستان و شاگردان استاد محمدعلی مهدوی‌راد، دیگر بخش‌های این برنامه بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها