سه‌شنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۵
​رمان «اتفاق» نقد و بررسی می‌شود

رمان «اتفاق» نوشته گلی ترقی در سلسله نشست‌های «لذت خواندن ادبیات» نقد و بررسی می‌شود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) کتابخانه عمومی حسینیه ارشاد به منظور تشویق جامعه به کتابخوانی و توجه به نقش ادبیات در ایجاد عادت به مطالعه، سلسله نشست‌های ماهانه­ «لذت خواندن ادبیات» را سه‌شنبه‌های آخر هر ماه برگزار می­‌کند.

با توجه به استقبال حاضرین از موضوع رمان در چهار جلسه گذشته، این جلسه به نقد و بررسی رمان «اتفاق» به قلم گلی ترقی اختصاص یافته است. مهمان این جلسه یزدان منصوریان و دبیر نشست فرزانه اخوت است.

رمان «اتفاق» که از سوی انتشارات نیلوفر منتشر شده، درباره یک برادر و خواهر است و ماجرا از کودکی آن‌ها شروع می‌شود و تا زمانی که به سن شصت‌سالگی می‌رسند، ادامه دارد. بخشی از رمان در آمریکا و بخش دیگری از آن در ایران می‌گذرد و ماجرا درباره زندگی شیرین و بی‌دغدغه این برادر و خواهر است که به‌خاطر اتفاق‌هایی خارج از کنترل و ناخواسته دستخوش تغییرات می‌شود. در واقع ترقی در این رمان تلاش کرده تا به تأثیر اتفاق‌های ناخواسته در زندگی انسان‌ها بپردازد. این رمان بر خلاف سایر کارهای او از جنس نوستالژی و خاطره بازی نیست و با تلخی همراه نشده است و اتفاقا پایان خوشی دارد.

گلی ترقی در ۱۷ مهرماه سال ۱۳۱۸ در تهران به دنیا آمد. پدرش لطف‌الله ترقی، مدیر مجله «ترقی» بود. او در خیابان خوشبختی تهران به دنیا آمد و در شمیران به مدرسه و سپس به دبیرستان انوشیروان دادگر رفت. در سال ۱۹۵۴ پس از به پایان رساندن سیکل اول دبیرستان به آمریکا رفت. ۶ سال در آمریکا زندگی کرد و در رشته فلسفه فارغ‌التحصیل شد و از آنجا که زندگی در آمریکا را دوست نداشت، به ایران بازگشت.

ترقی پس از بازگشت  به داستان‌نویسی روی آورد. او ۹ سال در دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران به تدریس در رشته شناخت اساطیر و نمادهای آغازین پرداخت، سپس به فرانسه رفت.

«بزرگ بانوی روح من»، «اتوبوس شمیران» و «خانه‌ای در آسمان» در میان آثار ترقی از جمله مهم‌ترین داستان‌های او به‌شمار می‌روند.

علاقه‌مندان برای حضور در این نشست می‌توانند از ساعت 16 روز سه‌شنبه (27 مهر ماه) به کتابخانه عمومی حسینیه ارشاد به نشانی تهران، خیابان شریعتی، پلاک 11 مراجعه کنند. حضور در این جلسه برای کلیه علاقه‌مندان رایگان است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها