فاطمه محمدی، مدیرمسئول موسسه «نوین کتاب گویا»:
شهرستانیها بازدیدکنندگان هدفمندتر نمایشگاه کتاب هستند/ نشر الکترونیک بر فروش کتاب چاپی تاثیر مثبت داشته است
فاطمه محمدی، مدیرمسئول موسسه «نوین کتاب گویا» ضمن تاثیر مثبت جابجایی مکان نمایشگاه در میزان بازدیدکنندگان گفت: شهرستانیها امسال نیز مانند سالهای گذشته بهعنوان بازدیدکنندگان هدفمندتر و هوشمندانهتر نمایشگاه کتاب شناخته میشوند.
وی افزود: «پدر، عشق و پسر» به قلم و با صدای سید مهدی شجاعی، «دموکراسی یا دموقراضه» نوشته و صدای سید مهدی شجاعی و شاهین اعلائینژاد «40 نامه کوتاه به همسرم» نوشته نادر ابراهیمی و با صدای پیام دهکردی و آهنگسازی ناصر چشمآذر و دو محصول در حوزه علم مدیریت «گوگل چگونه کار میکند؟»، «استراتآپ نوپای هفتروزه» با صدای منوچهر زندهدل و مسعود میرزایی از دیگر آثار جدید نوین کتاب گویا برای این دوره از نمایشگاه کتاب است.
محمدی درباره کیفیت برگزاری نمایشگاه بینالمللی کتاب در «شهرآفتاب» گفت: بیست و نهمین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران در مقایسه با اداوار گذشته در شرایط بهتری در حال برگزاری است. مهمترین دلیل ارتقاء کیفیت نمایشگاه کتاب، ماهیت نمایشگاهی «شهر آفتاب» است البته با توجه به نخستین تجربه متولیان در برگزاری نمایشگاه کتاب در این مجموعه مشکلاتی مانند نصب دیرهنگام بنرهای راهنما نیز وجود دارد.
محمدی ادامه داد: از محاسن برگزاری نمایشگاه کتاب در مجموعه «شهرآفتاب» رفت و آمد آسان و کم ترافیک همچنین وجود فضای با طراوت برای استراحت بازدیدکنندگان است؛ درحالی که مصلی برای نمایشگاه کتاب ساخته نشده بود. ظرفیت پارکینگ نیز مساله بسیار مهمی است که در «شهرآفتاب» فضای قابل توجهی برای آن پیشبینی شده است.
این فعال حوزه نشر دیجیتال اظهار کرد: شگفتانگیزترین اتفاق بیست و نهمین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران استقبال مردم است؛ در حالی که بُعد مسافت پیشنمایشگاه موجب شده بود تا بسیاری تصور کنند حضور مردم چشمگیر نباشد. شهرستانیها امسال نیز مانند سالهای گذشته بهعنوان بازدیدکنندگان هدفمندتر و هوشمندتر نمایشگاه کتاب شناخته میشوند. هموطنان ما برای تهیه و اطلاع از تازههای نشر به نمایشگاه کتاب میآیند. دلیل عمده دیگر استقبال شهرستانیها محرومیت از دسترسی به تازههای کتاب است.
محمدی درباره حضور «نوین کتاب گویا» در بخش عمومی افزود: عمده فعالیت صاحبان غرفه در بخش رسانههای دیجیتال تولید و عرضه نرمافزارهای چند رسانهای و بازیهای کامپیوتری است؛ بنابراین تولیدات این دسته از فعالان حوزه نشر دیجیتال ارتباطی با تولید محتوا به عنوان کتاب دیجیتال ندارد.
وی درباره میزان آشنایی بازدیدکنندگان با کتاب گویا ادامه داد: با توجه به پیگیری مردم از تولیدات جدید کتاب گویا به نطر میرسد که بیش از پیش میزان آشنایی با این محصول حوزه نشر دیجیتال بیشتر شده است. سالهای گذشته مجبور بودیم به صد در صد بازدیدکنندگان درباره کتاب گویا توضیح دهیم در حالی که بیش از 60 درصد افرادی که از غرفه ما عبور میکنند درباره کتاب گویا میدانند.
مدیرمسئول موسسه «نوین کتاب گویا» درباره دیدگاه ناشران مکتوب نسبت به ناشران دیجیتال با توجه به تمایل مردم به کتابهای گویا گفت: اعتماد بین ناشران مکتوب و دیجیتال افزایش پیدا کرده است؛ بهعبارت دیگر ناشران مکتوب باور کردهاند که فعالیت ناشران دیجیتال آسیبی به کار آنها نمیزند. تجربه شخصی من نشان میدهد که تولید یک نرمافزار آموزشی یا کتاب گویا در فروش کتاب چاپی نیز موثر است.
محمدی درباره حمایتهای سازمانهای سیاستگذار در حوزه نشر از کتاب گویا اظهار کرد: نهادهای دولتی از تولیدکنندگان کتاب صوتی خرید نمیکنند. مراحل صدور مجوز نیز برای فعالان حوزه نشر دیجیتال آسان نیست با این وجود حضور ناشران دیجیتال در نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران به معنای اعتبار ناشران دیجیتال از نظر متولیان فرهنگی است. موسسه خانه کتاب از جمله نهادهای حامی از انتشارات «نوین کتاب گویا» است.
وی درباره نقش مردم در اعتبار بخشی به نشر دیجیتال به ویژه کتاب گویا ادامه داد: مردم نقش تعیینکنندهای دارند؛ بهعبارت دیگر مردم در سمت و سو دادن به تصمیمگیریهای کلان در این حوزه تاثیرگذارند بنابراین آینده کتاب گویا را درخشان میبینم. سراسر دنیا به سوی این نوع کتاب تمایل نشان داده و رشد تصاعدی خرید کتاب گویا این ادعا را تایید میکند.
نظر شما