چهارشنبه ۴ فروردین ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۰
محمد حسینی: سال گذشته یکی از سخت‌ترین سال‌ها برای صنعت نشر بود/ انتشار «انکار حضور دیگری» اتفاق خوب سال 94

محمد حسینی، دبیر نشر ثالث گفت که سال گذشته یکی از سخت‌ترین سال‌ها برای نشر کشور بود که در نتیجه «قهر فرهنگی» مردم در سال‌های اخیر رخ داد. او انتشار تازه‌ترین اثر سیاوش جمادی در نشر ققنوس را از بهترین اتفاق‌های صنعت نشر در سال 94 دانست.

محمد حسینی، در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، درباره فعالیت‌های انتشارات ثالث در سال گذشته عنوان کرد: ما هرساله در ابتدای سال کاری (که معمولاً پس از نمایشگاه کتاب آغاز می‌شود) فعالیت خودمان را بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده پیش می‌گیریم که خوشبختانه در سالی که گذشت نیز اتفاقات خوبی از لحاظ کمی و کیفی در نشر ثالث روی داد.

دبیر نشر ثالث، با اشاره به انتشار حدود 170 عنوان کتاب در سال گذشته افزود: مهم‌ترین چالش ما در سال گذشته همچون چند سال اخیر، استقبال نکردن مردم از کتاب است؛ به‌طوری که با وجود انتشار بسیاری از عناوین کیفی، تیراژ کتاب‌ها به دویست یا سیصد نسخه هم رسیده است.

وی دراین‌باره توضیح داد: حدود 6 سال پیش، شاهد قهر فرهنگی از سوی مردم بودیم که نشان‌دهنده دلخوری عظیم فرهنگ‌دوستان بود و متأسفانه تاکنون هم اقدامی برای برطرف کردن آن انجام نگرفته است. ازاین‌ نظر می‌توانم بگویم که سال گذشته یکی از سخت‌ترین سال‌ها برای صنعت نشر بود.

حسینی به رویکرد تعاملی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت جدید اشاره کرد و گفت: عملکرد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ارائه مجوز به کتاب‌ها نسبت به دوره‌های پیشین بسیار بهتر شده است و کتاب‌هایی که در دولت‌های گذشته از 2 تا 15 سال در انتظار مجوز بودند، در دوره جدید مجوز گرفتند. به عنوان مثال برای کتاب تاریخ شفاهی «محمدعلی سپانلو» بعد از حدود هشت سال موفق به دریافت مجوز شدیم اما مشکل «کتاب نخواندن» همچنان پابرجاست.

دبیر نشر ثالث در پاسخ به این پرسش که «دوست داشتید کدام‌یک از کتاب‌های سال گذشته را شما منتشر می‌کردید؟» گفت: طبیعتاً کتاب‌های خوبی که توجه ما را به خود جلب کرده باشد کم نیست، ولی از نگاه فعالان فرهنگی، مهم‌ترین موضوع، انتشار آثار خوب و ماندگار است و مهم نیست این اتفاق در کدام انتشارات بیفتد.

وی در ادامه به یکی از بهترین کتاب‌هایی که در سال گذشته منتشر شده بود اشاره کرد و گفت: کتاب «انکار حضور دیگری» نوشته سیاوش جمادی که از سوی انتشارات ققنوس منتشر شد از آن آثاری است که از خواندن آن بسیار لذت بردم و انتشار آن را اتفاق خوبی در حوزه نشر در سال 94 می‌دانم.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها