چهارشنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۸:۰۰
گلابچی: کتاب پژوهش‌محور با جایگاه فعلی پژوهش وضعیت مطلوبی ندارد/ لزوم سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در زمینه پژوهش

محمود گلابچی، چهره ماندگار معماری کشور، ضمن تاکید بر لزوم توجه به مقوله تولید کتاب در نظام ارتقاء اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها گفت: در زمینه تولید کتاب‌هایی با مولفه‌های پژوهشی وضعیت مطلوبی نداریم چراکه پژوهش جایگاه واقعی خود را پیدا نکرده است.

دکتر محمود گلابچی، چهره ماندگار معماری کشور و دارای کرسی یونسکو در معماری، در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) درباره مفهوم کتاب «پژوهش‌محور» اظهار کرد: در رویکرد‌های نوین آموزشی و پژوهشی، دو شعار اصلی شامل پژوهش تقاضامحور و آموزش پژوهش‌محور به‌عنوان اهداف اصلی درنظر گرفته می‌شود. در صورتی‌که آموزش بر محور کتاب‌های قدیمی باشد، پیش از آغاز دوره‌های آموزشی در اختیار دانشجو بوده و بنابراین ارزش آموزش بر ارائه یافته‌های جدید استوار است.  
 
وی با تاکید بر لزوم اتکا به پژوهش‌های میدانی در تالیف کتاب افزود: کتاب‌های پژوهشی و دانشگاهی در واقع منابعی شامل یافته‌های گذشته و آخرین دستاورد‌های علمی هستند و بر این اساس ارزش انتشار پیدا می‌کنند، بنابراین تولید کتاب باید فاخر و قابل استناد باشد؛ تکرار دانش سایر منابع ارزش انتشار چندانی ندارد.
 
کتاب از مخاطبان بیشتری نسبت به مقاله برخوردار است
گلابچی با اشاره به وضعیت تولید کتاب پژوهش‌محور برای تامین نیاز دانشگاه‌ها ادامه داد: متاسفانه در زمینه تولید کتاب‌هایی با مولفه‌های پژوهشی وضعیت مطلوبی نداریم، چراکه پژوهش جایگاه واقعی خود را در کشور پیدا نکرده است. اگر پژوهش بر نیاز واقعی استوار باشد و در عمل در قالب کاربردی ظاهر شود، می‌توان به تولید کتاب‌های پژوهش‌محور امید‌وار بود. انعکاس نتایج پژوهش‌های میدانی در قالب کتاب می‌تواند یکی از نتایج این توجه باشد. کتاب بی‌تردید از مخاطبان بیشتری نسبت به مقاله برخوردار است، بنابراین توجه بیشتری را  نیز می‌طلبد.   
 
پایه‌گذار تخصص سازه در معماری و تکنولوژی معماری در ایران گفت: بیشتر کتاب‌هایی که به ‌نام منابع پژوهش‌محور تولید می‌شوند، در واقع گردآوری و جمع‌آوری بوده و نشانه‌ای از یافته‌های جدید پژوهشی در محتوای این کتاب‌ها وجود ندارد، بنابراین نویسنده باید همزمان از ویژگی‌های پژوهشگری نیز برخوردار باشد.
 
چهره ماندگار معماری کشور در ادامه در زمینه آسیب‌شناسی وضعیت تولید کتاب‌‌های پژوهش‌محور اظهار کرد: یکی از مهم‌‌ترین مشکلات بر سر راه تولید این دسته از کتاب‌ها، تخصیص اعتبار و گرایش دانشگاهیان به انتشار Paper برای تولید مقاله است، در حالی‌که ارزش کتاب به مراتب بیشتر از مقاله است. مهم‌ترین دلیل این ارزش، میزان بهره‌‌گیری هزاران مخاطب از محتوای کتاب در مقایسه با مقاله است. انتشار مقاله در نشریات اقدام خوبی است، اما نباید مانع انتشار کتاب شود.
 
انتشار کتاب باید در نظام ارتقاء درنظر گرفته شود
گلابچی با اشاره به تاثیر نظام ارتقاء دانشگاهیان در میزان تولید کتاب‌های پژوهش‌محور افزود: دانشگاه سهم قابل‌توجهی به تولید مقاله اختصاص می‌دهد و به‌‌‌نظر می‌رسد در آستانه ابلاغ آیین‌نامه جدید ارتقاء اعضای هیات علمی، باید به مقولاتی مانند ویژگی‌ معلم بودن اعضا توجه بیشتری صورت گیرد و امتیاز بیشتری برای آن قائل شوند تا ضمن ارائه یافته‌های علمی جدید از سوی استادان، کیفیت تدریس آن‌ها نیز افزایش پیدا کند. به‌عبارت دیگر معلمی بخشی از ضرورت‌های ارتقاء دانسته شود. انتشار کتاب نیز از دیگر موضوعاتی است که باید در نظام ارتقاء درنظر گرفته شود و به‌عبارت دیگر به همان میزان که به انتشار مقاله امتیازدهی صورت می‌گیرد، باید برای کتاب نیز امتیازات مشابه درنظر گرفته شود. در چنین شرایطی است که می‌توان از اعضای هیات علمی انتظار داشت تا برای نوشتن کتاب پژوهش‌محور دست به قلم شوند.
 
وی در تشریح رویکرد بخش خصوصی برای تولید کتاب «پژوهش‌محور» گفت: بخش خصوصی باید بپذیرد که با پژوهش به توسعه و رشد دست پیدا می‌کند و بنابراین باید اعتبارات و بودجه برای این امر اختصاص دهد. از خودرو‌ساز تا فعالان اقتصادی لوازم‌خانگی و ناشران باید در این عرصه سرمایه‌گذاری کنند.  

  
مروری بر پرونده 
پژوهشگر برتر سال 94 کشور، ضمن اشاره به موانع تولید کتاب‌های پژوهش‌محور گفت: دولت می‌تواند سفارش‌دهنده کتاب‌های پژوهش‌محور به پژوهشگران و مراکز پژوهشی و از سوی دیگر تضمین‌کننده فروش آن‌‌ها باشد. گفت‌و‌گوی کامل خبرنگار ایبنا با دکتر سیدمسعود هوشمند را اینجـــــــــا بخوانید. 

قاسم حسینی‌‌سالکده، معاون پژوهشی پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی ایران، ضمن ارزیابی وضعیت تولید کتاب‌های پژوهش‌محور گفت: براساس استاندارد جهانی، کتاب‌های تخصصی به‌صورت تقسیم‌بندی بخش‌های یک کتاب بین متخصصان شاخه‌‌های مختلف و با حضور جدی یک ادیتور تولید می‌‌شود. گفت‌و‌گوی کامل خبرنگار ایبنا با دکتر  قاسم حسینی‌سالکده را اینجـــــــــا بخوانید. 

پژوهشگر برتر سال 94 و استادتمام دانشگاه علوم پزشکی بوشهر، ضمن اشاره به نقش کتاب پژوهش‌محور در قرار گرفتن به‌عنوان مرجعیت علمی گفت: تولید کتاب‌های پژوهش‌محور را باید منوط به پیش‌قدمی نخبگان و بستر‌سازی بخش دولتی دانست. گفت‌و‌گوی کامل خبرنگار ایبنا با دکتر  مجید اسدی را اینجـــــــــابخوانید.

پژوهشگر برتر سال 94 کشور با اشاره به‌ ضرورت تمرکز در فعالیت‌های پژوهشی گفت: دانشگاه‌ها با نیازسنجی و شناسایی کمبود‌ها تولید کتاب را به پژوهشگران سفارش دهند. گفت‌و‌گوی کامل خبرنگار ایبنا با دکتر حسین حسین‌زاده را اینجـــــــــــا بخوانید.
            
پژوهشگر برتر سال 1394 کشورر با اشاره به بهبود شرایط برای تولید کتاب‌ پژوهش‌محور در برخی شاخه‌های دانشگاهی گفت: به‌نظر می‌رسد نبود فرهنگ «کار جمعی» از مهم‌تـرین دلایل بی‌توجهی به تألیف کتاب‌های پژوهش‌محور است. گفت‌و‌گوی کامل خبرنگار ایبنا با دکتر  مهرداد فوج‌لعلی رااینجـــــــــــا بخوانید. 

پژوهشگر برتر سال 94 کشور، ضمن اشاره به اهمیت شناسایی پایان‌نامه‌های برتر دانشگاهی با هدف تولید کتاب پژوهش‌محور گفت: در مقایسه میزان تاثیر‌گذاری بخش خصوصی و دولتی در تولید کتاب پژوهش‌محور، بخش دولتی از اهمیت بیشتری برخوردار است، چراکه بعید به‌نظر می‌رسد بخش خصوصی تمایل چندانی برای این‌گونه سرمایه‌گذاری‌ها داشته باشد. گفت‌و‌گوی کامل خبرنگار ایبنا با دکتر کامران قائدی را اینجـــــــــــا بخوانید. 

پژوهشگر برتر سال 94 و عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی شیراز با اشاره به عمر کوتاه کتاب «پژوهش‌محور» گفت: کتاب پژوهش‌محور عمر چندانی در عرصه علمی کشور ندارد و برای کاربردی بودن نیازمند افزایش سرعت در روزآمدی است.  گفت‌و‌گوی کامل خبرنگار ایبنا با دکتر  طاهر نیکنام رااینجـــــــــــا بخوانید.  
  
پژوهشگر برتر سال در استان فارس و عضو یک درصد دانشمندان برتر جهان با تاکید بر اهمیت نقش بخش خصوصی در تقویت زمینه‌های تولید کتاب‌های پژوهش‌‌محور گفت: عوامل محدودکننده در تولید کتاب پژوهش‌محور را می‌توان به زمان‌بر بودن و تحمیل هزینه‌‌های سنگین به مولف در شرایطی که امید چندانی برای بازگشت سرمایه ندارد، تقسیم کرد.  گفت‌و‌گوی کامل خبرنگار ایبنا با دکتر  جمشید آقائی را اینجـــــــــا بخوانید. 

پدر علم روستاشناسی ایران با تاکید بر لزوم توجه به پژوهش‌های بومی در تولید کتاب و انتقاد به وضعیت مولفان پژوهشگر گفت: برخی پژوهشگران مولف نزدیک به 70 سال از عمر خود را به پژوهش و تحقیق سپری کرده‌اند، بنابراین پیش از هر‌چیز باید شأن اجتماعی پژوهشگران مولف حفظ شود. متن کامل گفت‌و‌گوی خبرنگار ایبنا با دکتر اسماعیل شهبازی را اینجــــــــــــا بخوانید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها