خورشید ری در آینه کتاب/5
منوچهر محمدی: منابع كتابخانه حضرت عبدالعظيم دستمايه اصلی فيلمنامه «مسافر ری» بود
منوچهر محمدي با اشاره به منابع تاريخي فراواني كه براي تهيه فيلمنامه «مسافر ري» مطالعه شده بود، گفت: كتابخانه حضرت عبدالعظيم و منابع آن دستمايه اصلي نوشتن اين فيلمنامه شد. در تيتراژ پاياني اين فيلم، به تعداد زيادي از اين منابع اشاره شده است كه نشان ميدهد بخش قابل توجهي از اين كار، برگرفته از منابع معتبر تاريخي بوده است.
وی افزود: در تيتراژ پاياني اين فيلم، به تعداد زيادي از اين منابع اشاره شده است كه نشان ميدهد بخش قابل توجهي از اين كار، برگرفته از منابع معتبر تاريخي بوده است. البته حدود 16 سال پيش كه در حال تهيه اين فيلم بودم، به اثري درباره حضرت عبدالعظيم كه در قالب داستان يا رمان تأليف شده باشد، برنخوردم ولي كتابهاي تاريخي زيادي به شكل مستقيم و غير مستقيم به وقايع آن دوران و خصوصا حكومت عباسيان اشاره داشتند كه همگي قابل تأمل بودند.
وي ادامه داد: در دوران عباسيان و زمان امامت امام هادي (ع) بود كه حضرت عبدالعظيم به ايران و خطه ري آمدند. ري در آن زمان از آبادترين شهرهاي ايران بود و ساكنان آن شيعه بودند و همگي تمايل داشتند فرستادهاي از جانب امام در كنارشان حضور داشته باشد. حضرت عبدالعظيم از جانب امام هادي (ع) مأمور ميشوند كه به عنوان نماينده ايشان به اوضاع شيعيان منطقه سر و سامان دهند.
وي افزود: مهاجرت حضرت عبدالعظيم كه از عراق آغاز شد و به خطه ري در ايران ختم شد، سفر پرماجرايي بود كه در اين فيلمنامه، علاوه بر استفاده از منابع تاريخي، تخيلات نويسنده و كارگردان نيز حضور چشمگيري داشت. البته اصليترين نگاه درباره شخصيت ايشان براي تهيه «مسافر ري» ديدگاه شهيد مطهري خصوصا در كتاب «خدمات متقابل اسلام و ايران» بود. استاد در اين كتاب نشان ميدهد كه چطور تفكر اسلامي – ايراني در مواجهه با يكديگر به همافزاييهاي جدي ميرسند؛ همافزاييهايي كه اكنون در حال بهرهبرداري از آنها هستيم. ايرانيان با هوش و تواناييهاي بالايي كه داشتند، توانستند به شدت در اين همافزايي تأثيرگذار باشند.
تهيهكننده فيلم «ارتفاع پست» ادامه داد: حضرت عبدالعظيم در طي اين سفر، با آميختن دانش خود و دركي كه از فرهنگ ايران يافت، چهرهاي تازه از دين اسلام را كه در دوران عباسيان آميخته با تجملگرايي بود، نشان داد. در اين فيلم سعي شد بازنگري مجددي به اسلامي كه ايرانيان از همان ابتدا به آن روي خوش نشان دادند، ايجاد شود. بروز وجه رحماني و انساني دين اسلام در اين فيلمنامه مدنظر بود.
محمدي كه تهيهكنندگي فيلمهاي «زير نور ماه» و «بازمانده» را نيز بر عهده داشته است، افزود: مخاطب با ديدن «مسافر ري» علاوه بر آشنايي با پارهاي از رسومات قومي و عشيرهاي در بعضي اقوام ايراني، با شخصيت حضرت عبدالعظيم و پارهاي از خرافاتي كه نسبت به گروه توابين وجود داشت، مواجه ميشود. حضرت عبدالعظيم در دوران كوران حوادث به مثابه يك مصلح اجتماعي برخورد ميكند و بر اطرافيان خود تأثير ميگذارد.
نظر شما