گفتوگو با نویسنده، منتقد و ناشر کتابهای عمومی
جعفر سید: هشدار معاونان وزیر آموزش و پرورش به ناشران کتابهای کمک درسی، به شوخی شباهت دارد!
جعفر سید، مدیر انتشارات آشنایی، با انتقاد به مواضع آموزش و پرورش درباره کتابهای کمک درسی در اختتامیه یازدهمین جشنواره رشد گفت: هشدار معاونان وزیر آموزش و پرورش درباره برخورد با انتشار کتابهای کمک آموزشی، غیر واقعی و شعاری بهنظر میآید.
غلط بودن فلسفه اصلی برگزاری جشنواره رشد
وی افزود: فلسفه برگزاری جشنواره کتابهای کمک آموزشی، تقویت این دسته از کتابهاست و در عمل موجب رشد قارچگونه هزاران عنوان کتاب بیثمر میشود و موضعگیری مدیرکل دفتر انتشارات و تکنولوژی آموزشی وزارت آموزش و پرورش در انتقاد به نشر کتابهای غیر مفید، رنگ و بویی از هشدار ندارد.
این منتقد برای اثبات نظر خود گفت: وزارت آموزش و پرورش از سوی کمیسیون آموزش مجلس و فرهنگیان آگاه، به دلیل رویکرد نامناسب در فشار است و این نمایش خبری، تبلیغ و ترفندی برای جلب توجه عموم بهنظر میرسد.
جعفر سید ادامه داد: در حال حاضر باید پرسید که «آقایان عملا برای پیشگیری روند بیمارگونه کتابهای کمک آموزشی و حل المسائل چه کردهاند؟» بهنظر میرسد کارشناسان دفتر تألیف کتابهای درسی، خود دست در دست اینگونه ناشران دارند. با توجه به این شواهد، سخنرانیهای معاونان آموزش و پرورش به معنی هشدار نبوده و در واقع به مماشات و مشایعت شباهت دارد.
لزوم نظارت بر روند نشر کتابهای آموزشی و کمک آموزشی در آموزش و پرورش
وی در ادامه با تاکید بر اهمیت نقش سازمان بازرسی عنوان کرد: با وجود اینکه سازمان بازرسی این روزها تراکم کاری بالایی دارد، اما لازم است بر روند نشر کتابهای آموزشی و کمک آموزشی در آموزش و پرورش نیز نظارت و کنترل داشته باشد.
مدیر انتشارات «آشنایی» با نقد کتابهای آموزشی از نگاه یک ناشر گفت: پیش از اینکه ناشر کتاب باشم، اهل قلم و فرهنگی هستم. براساس تجربه سالها همکاری با آموزش و پرورش، با گرهها، راهحلها و خطاهای آن آشنایم و در این چند سال کتابهایی در حوزه تربیت و نیز دهها مقاله، نقد، طرح و پیشنهاد درباره مسائل این وزارتخانه نوشتهام.
سید اظهار کرد: با توجه به مستندات و مدارکی که در دست دارم، برخی از سالیان پیش نقش پرورشی این وزارتخانه را بیاثر کردهاند و آنان را در وظیفه خطیری که به عهده دارند با مشکل مواجه میکنند. به همین دلیل در حال حاضر از نقش پرورشی این وزارتخانه تنها نام آن باقی مانده است.
پایمال شدن کتابهای غیر کمک درسی در مقایسه با کتابهای کنکور
این منتقد با اشاره به برخی خطاهای صورت گرفته در این زمینه افزود: برخی موارد قابل طرح بهصورت عمومی نیست، به همین دلیل بنده گزارش و مستندات خود را در این رابطه به مجلس شورای اسلامی ارسال کردهام.
وی عنوان کرد: متاسفانه در اظهارات محمد ناصری، مدیر کل دفتر انتشارات و تکنولوژی وزارت آموزش و پرورش در مراسم اختتامیه یازدهمین جشنواره رشد، در رابطه با غول کتابهای کنکور، نه تنها از تحت تأثیر قرار گرفتن سایر مضامین غیر درسی و پامال شدن کتابهای غیرکمک درسی حرفی زده نشد، بلکه در بخش دیگری در جانبداری از رفتار دفاتر آموزشی گفته شد که حوزه پرورشی تابع شورای سامانبخشی منابع آموزشی و در خدمت سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی است که این در واقع به مفهوم بیاختیاری است.
مدیر انتشارات آشنایی در ادامه سخنان خود با طرح پرسشی از شورای عالی آموزش و پرورش، گفت: «چرا نباید معاون آموزشی و همکارانش تابع اهداف مهم پرورشی باشند؟» بهنظر میرسد آنان خود نیز به جایگاه پرورشی باور و اعتقادی ندارند و پرورش در حال حاضر تنها در تعریفی که توسط بخش آموزشی این وزارت عنوان شده، بیان میشود.
با همه مصائب فرهنگی، آینده را روشن میبینم
سید ادامه داد: آنان با وجودیکه در محتوای کتابهای آموزشی دهها مشکل دارند، اما در حوزه کارشناسی کتابهای غیر درسی از جمله شعر، داستان و آثار هنری هم وارد شدهاند و متأسفانه این اقدام با همکاری معاونان پرورشی همراه شده است.
وی در پایان یادآور شد: از فعالان بخش آموزشی میخواهم در امور حوزه پرورش دخالت نکنند. در اینجا موضوع اشخاص نیست، بلکه نوع تفکر است. با همه مصائب فرهنگی، آینده را روشن میبینم و به تجربه میگویم که موج سواران و پنهانکاران غالب نخواهند بود و مظلومیت آموزش و پرورش دیده خواهد شد و چراغ پرورشی روشنتر از گذشته نورافشانی خواهد کرد.
نظر شما