امیرعباس تقیزاده، عضو شورای سیاستگذاری نشر سیمای شرق، چالش نشر در سالهای اخیر را کشکولی از مشکلات دانستو گفت: چالشهای نشر در ایران صنفی و فراصنفی است.
وی ادامه داد: اصلیترین مشکل، مساله اقتصاد در نشر است و پایین بودن سرانه مطالعه، مسائل آموزشی و اطلاعرسانی و تبلیغات دیگر اولویتهایی است که میتواند منشا چالش در نشر باشد.
همنوایی اتحادیه با نهادهای مرتبط با نشر
عضو شورای سیاستگذاری نشر سیمای شرق با توصیف مشکلات نشر در مجموعه فرهنگی و اقتصادی تصریح کرد: برخی از مشکلات داخلی صنف نشر را میتوان با اتخاذ برنامه حل و فصل کرد.
تقی زاده به رقابت ناسالم بین ناشران اشاره کرد و افزود: نبود هماهنگی بین اتحادیه و مجامع صنفی و همچنین نبود هماهنگی در مسائل کلیدی و گاه همنوایی اتحادیه با نهادهای تصمیمساز برای ناشران از جمله موارد مورد بحث در صنف ناشران است.
وی گفت: پدیدهای مانند کتابخوانی را در کشور ما که البته در حال حاضر بامشکل مواجه شده است باید آسیبشناسی و ریشه آن را در دوران کودکی جستوجو کرد.
عضو شورای سیاستگذاری نشر سیمای شرق ادامه داد: با وجود تعداد زیاد جمعیت در کشور و البته توسعه کمی کتابها، با کاهش شمارگان کتاب مواجه هستیم. کتابهایی که برای تالیف آنها زحمت کشیده شده است با شمارگان 200 تا 300 نسخه منتشر میشود و ناشر قید قیمت پشت جلد کتاب را می زند و بیشتر آن را هدیه میدهد.
تقیزاده به زنجیره توسعه نشر در کشور هم اشاره کرد و گفت: سرمایههای صرف شده برای نشر کتاب کمتر به ناشران برمیگردد و همین امر باعث ورشکستگی آنان میشود.
وی افزود: نشر حوزهای غیراقتصادی است و بیشتر گردانندگان نشر با عشق و علاقه به حیات خود در دنیای نشر ادامه میدهند و علاوه بر حل مشکلات صنفی، با نهادهای تصمیمساز دیگر هم دست و پنجه نرم میکنند.
تقیزاده، برخی نهادهای ذیربط را در سروسامان دادن به وضعیت ناشران مسئول دانست و گفت: پیشنهادم این است که معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که یکی از متولیان اصلی در این زمینه است تصمیمات تعیینکنندهای برای سامان دادن نشر اتخاذ کند.
نظر شما